مقالات من

دانلود مقالات

مقالات من

دانلود مقالات

دانلود مقاله اختلالات فراگیر رشد با word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله اختلالات فراگیر رشد با word دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله اختلالات فراگیر رشد با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله اختلالات فراگیر رشد با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله اختلالات فراگیر رشد با word :

اختلالات فراگیر رشد

اختلالات فراگیر رشد با اسیب شدید و گسترده زمینه های گوناگون رشد مشخص می شوند مانند: اختلال در مهارتهای تعامل اجتماعی متقابل, مهارتهای ارتباطی, یا وجود رفتار, علایق و فعالیتهای کلیشه ای, اختلالهای کیفی که این وضعیتها را مشخص می کنند, با توجه به سطح رشد و سن عقلی فرد تفاوتهای اشکار دارند. این بخش شامل اختلالهای زیر است:

اختلال اتیستیک , اختلال رت, اختلال از هم پاشیدگی کودکی , اختلال اسپرژر و اختلال فراگیر رشد که به گونه ای دیگر مشخص نشده است. این اختلالها معمولا در نخستین سالهای زندگی اشکار شده و اغلب با درجه هایی از عقب ماندگی ذهنی همراهند, که در این صور عقب مانگی باید روی محور 2 کدگذاری شود.

اختلال های فراگیر رشد گاهی همراه با گروه گسترده ای از سایر بیماریهای جسمانی دیده می شوند( مانند نابهنجاریهای کروموزومی, عفونتهای مادرزادی , نابهنجاریهای ساختاری دستگاه اعصاب مرکزی ) . اگر چنین اختلالهایی وجود داشته باشند, باید روی محور 3 کدگذاری شوند. هرچند در گذشته اصطلاحاتی مانند روان پریشی و اسکیزوفرنی کودکی را برای اشاره به افرادی که به این اختلالها دچار بودند, به کار می بردند, ولی اکنون شواهد قابل ملاحظه ای وجود دارند دال بر اینکه اختلالهای فراگیر رشد با اسکیزوفرنی کودکی تفاوت دارند (هرچند کودکی که اختلال فراگیر رشد دارد بعدها ممکن است دچار اسکیزوفرنی شود) .

اختلال اتیستیک
اگرچه اوتیسم اولین بار بطور رسمی در سال 1943 توسط لئوکانر معرفی شد اما احتمالا پیش از ان نیز نمونه هایی تحت عنوان بچه های وحشی یا احمق گزارش شده است.

سردرگمی های زیادی قبل و پس از توصیف کانر در مورد اینکه اوتیسم بعدا به صورت اسکیزوفرنی یا سایر انواع سایکوز گسترش می یابد وجود داشته است. کانر در گزارش های خود یازده مورد را معرفی می کند که مشکلات زیادی در رابطه با سایر افراد داشتند . در حالی که در برقراری ارتباط و کار با اشیا» توانایی بسیار زیادی از خود نشان می دادند. وی همچنین مشاهده کرد در صورت پیشرفت زبان, این کودکان مشکلاتی نظیر اکولالیا خواند داشت. این افراد همچنین رفتار و اعمال تکراری و بی هدفی را بطور مداوم و به صورت کلیشه ای تکرار می کنند.

برای سالهای متمادی تصور براین بود که اوتیسم تظاهر اولیه اسکیزوفرنی است. البته مطالعات گسترده بعدی مشخص کردند که اسکیزوفرنی کودکی و اوتیسم دو اختلال متفاوت و مجزا هستند. اوتیسم اولین بار در DSMIII درحیطه اختلالات نافذ رشدی ( PDDs) معرفی شد.

ویژگی ها و اختلال های توام
برخلاف اختلال اتیستیک , در اختلال اسپرژر عقب ماندگی ذهنی دیده نمی شود, اما در موارد اتفاقی عقب ماندگی ذهنی نیز مشاهده شده است( برای مثال وقتی عقب ماندگی ذهنی فقط در سال های دبستانی , بدون تاخیر اشکار شناختی یا زبانی در نخستین سالهای زندگی ظاهر می شود) . تغییر پذیری در کارکردهای شناختی ممکن است مشاهده شود, که اغلب با نقاط قوت در زمینه های توانایی کلامی ( برای مثال : واژگان ,

حافظه شنوایی طوطی وار ) و ضعفهایی در زمینه های غیر کلامی ( برای مثال مهارتهای دیداری – حرکتی و دیداری – قضایی ) همراه است. ممکن است کودک از نظر حرکتی دست و پا چلفتی و بی دقت باشد, اما این حالت اغلب نسبتا خفیف است, هرچند مشکلات حرکتی ممکن است به طرد شدن از سوی همسالان و انزوای اجتماعی منجر شود( برای مثال , ناتوانی برای شرکت در ورزشهای گروهی ) .

در اختلال اسپرژر نشانه های فعالیت افراطی و فقدان توجه اغلب دیده می شود و تشخیص اختلال کاستی توجه – بیش فعالی برایشان گذاشته می شود. گزارش شده است که اختلال اسپرژر با تعداد دیگری از اختلالهای روانی , از جمله اختلالهای افسرده کننده رابطه دارد.

ویژگی های خاص وابسته به سن و جنسیت
در سنین مختلف تصویر بالینی ممکن است به گونه ای متفاوت ظاهر شود. اغلب ناتوانی اجتماعی افراد دچار این اختلال به مرور زمان برجسته تر می شود . در نوجوانی برخی از افراد دچار این اختلال ممکن است استفاده از زمینه های توانایی یا نقاط قوت خود ( برای مثال , تواناییهای کلامی طوطی وار ) را برای جبران زمینه های ضعف , یاد بگیرند. افراد دچار اختلال اسپرژر ممکن است مورد ازار و اذیت قرار گیرند,

که این موضوع همراه با انزوای اجتماعی و افزایش توانایی خوداگاهی , ممکن است در نوجوانی واوایل جوانی موجب افسردگی و اضطراب شود. این اختلال در پسران بسیار بیشتر از دختران ( دست کم 5 برابر ) تشخیص داده می شود.

شیوع
درباره شیوع اختلال اسپرژر داده های قطعی وجود ندارد.
دوره یا سیر
اختلال اسپرژر یک اختلال پیوسته بوده و در تمام طول عمر دوام می یابد . کودکان دبستانی تواناییهای کلامی خوب ممکن است تا اندازه ای شدت کژ کاریهای اجتماعی کودک را پوشانده و همچنین مراقبان و معلمان را گمراه نماید. یعنی مراقبان و معلمان ممکن است بر مهارتهای کلامی خوب کودک متمرکز شوند اما به مشکلات او در سایر زمینه ها ( به ویژه سازگاری اجتماعی ) توجه نکنند . همچنین مهارتهای کلامی نسبتا خوب کودک ممکن است موجب شود تا معلمان و مراقبان به اشتباه مشکلات رفتاری کودک را به لجبازی یا سرسختی او نسبت دهند .

 

علاقه به برقراری روابط اجتماعی ممکن است در نوجوانی افزایش یابد زیرا فرد برخی از راههای پاسخگویی انطباقی به مشکلات خود را یاد می گیرد, برای مثال , ممکن است کاربرد قواعد کلامی اشکار یا روزمره را در موقعیتهای تنش زای خاص بیاموزد. افراد بزرگتر ممکن است به رابطه دوستانه علاقه داشته باشند, اما اداب و رسوم تعامل اجتماعی را درک نکنند و احتمالا با افراد بسیاربزرگتر یا کوچکتر از خودشان رابطه برقرار کنند . پیش اگهی این اختلال بسیار بهتر از اختلال اتیستیک به نظر می رسد, زیرا بررسی های پیگیری حاکی از ان است که بسیاری از این افراد به عنوان بزرگسالان می توانند استخدام شوند و زندگی خود کفا داشته باشند .

الگوی خانوادگی
گرچه داده های موجود محدود است, ولی به نظر می رسد که فراوانی رخداد اختلال اسپرژر در اعضای خانواده افرادی که این اختلال را دارند بیشتر است. همچنین ممکن است خطر اختلال اتیستیک و مشکلات اجتماعی کلی افزایش یابد.

تشخیص افتراقی
اختلال اسپرژررا باید از سایر اختلال های فراگیر رشد که همه انها به وسیله مشکلات در تعامل اجتماعی مشخص میشوند, متمایز کرد . این اختلال با اختلال اتیستیک از جنبه های گوناگون تفاوت دارد. در اختلال اتیستیک نابهنجاری های قابل توجهی در زمینه های تعامل اجتماعی , زبان و بازیها وجود دارد. در حالی که در اختلال اسپرژر مهارتهای شناختی و زبانی اولیه تاخیر چشمگیری نشان نمی دهند. به علاوه در اختلال اتیستیک اغلب علایق و فعالیتهای محدود, تکراری و قالبی به وسیله وجود اطوارهای قالبی حرکتی , اشتغال فکر با بخشهایی از اشیا» ,

تشریفات و ناراحتی شدید در اثر تغییرات مشخص می شود، در حالی که در اختلال اسپرژر این موارد عمدتا به شکل علایق محدودی مشاهده می شوند که فرد وقت زیادی را صرف گرداوری اطلاعات و داده ها درباره انها می کند. متمایز کردن این دو اختلال ممکن است در برخی موارد دشوار باشد. در اختلال اتیستیک الگوهای تعامل اجتماعی بطور معمول به وسیله انزوا یا رویکردهای اجتماعی انعطاف ناپذیر اشکار مشخص می شود, در حالیکه در اختلال اسپرژر ممکن است انگیزه نزدیک شدن به دیگران وجود داشته باشد اما این کار به شیوه ای بسیار نامتعارف , یک جانبه , طولانی و بدون عاطفه انجام می شود.

همچنین باید اختلال اسپرژر را از اختلالهای فراگیر رشد غیر از اختلال اتیستیک متمایز کرد. اختلال رت از نظر نسبت جنسی و الگوی نارساییهای خاص از اختلال اسپرژر متمایز می شود. اختلال رت فقط در دختران تشخیص گذاشته می شود, در حالیکه اختلال اسپرژر بیشتر در پسران رخ می دهد. در اختلال رت الگوی ویژه ای از کاهش رشد سر , از دست دادن مهارتهای یدی یا دستی هدفمند اموخته شده و ضعف در هماهنگی حرکات راه رفتن یا تنه وجود دارد. اختلال رت همچنین با عقب ماندگی ذهنی چشمگیر و اختلالهای عمده در زبان یا ارتباط همراه است.

اختلال اسپرژر از اختلال از هم پاشیدگی کودکی, که الگوی مشخصی از واپس روی رشدی پس از دست کم 2 سال رشد بهنجار دارد, متفاوت است. کودکان دچار اختلال از هم پاشیدگی کودکی همچنین عقب ماندگی ذهنی و اختلال زبانی چشمگیری نشان می دهند. برعکس , در اختلال اسپرژر الگوی واپس روی رشدی و تاخیر های شناختی یا زبانی قابل توجه وجود ندارد.

اسکیزوفرنیای کودکی معمولا پس از چند سال رشد بهنجار یا تقریبا بهنجار رخ می دهد و مشخصه های ویژه این اختلال , از جمله توهم ها , هذیان ها و گفتار اشفته وجود دارد. در لالی انتخابی معمولا کودک در شرایط خاصی مهارتهای ارتباطی مناسب نشان می دهد و اختلال شدید در تعامل اجتماعی و الگوهای محدود رفتار مرتبط با اختلال اسپرژر را ندارد. برعکس , افراد دچار اختلال اسپرژر معمولا پرحرف هستند. در اختلال زبان بیانی و اختلال زبان مختلط دریافتی – بیانی اختلال زبان وجود دارد اما اختلال کیفی در تعامل اجتماعی و الگوهای رفتار محدود تکراری و قالبی دیده نمی شود. برخی از افراد دچار اختلال اسپرژر ممکن است

الگوهای رفتاری حاکی از اختلال وسواس فکری – عملی نشان دهند, بنابراین می بایست به تمایز میان اشتغال فکری و فعالیتهای اختلال اسپرژر و وسواسهای فکری و عملی در اختلال وسواس فکری – عملی توجه بالینی خاصی داشته باشیم. در اختلال اسپرژر این علائق به ظاهر تا اندازه ای منبع لذت و مایه ارامش هستند , در حالیکه در اختلال وسواس فکری – عملی انها منبع اضطراب به شمار می ایند . به علاوه , اختلال وسواس فکری – عملی معمولا با سطح اختلال در تعامل اجتماعی و ارتباط اجتماعی مشاهده شده و در اختلال اسپرژر رابطه ندارد.

رابطه میان اختلال اسپرژر و اختلال شخصیت اسکیزویید روشن نیست . به طور کلی , در اختلال اسپرژر مشکلات اجتماعی شدیدتر هستند و اغاز زودتری دارند. گرچه برخی از افراد دچار اختلال اسپرژر ممکن است در زمینه های اجتماعی اضطراب شدید و ناتوان کننده ای احساس نمایند که شبیه هراس اجتماعی یا سایر اختلال های اضطرابی است, اما در دو اختلال یاد شده اختلا ل های گستره در رشد اجتماعی دیده نمی شود و علایق محدود ویژه اختلال اسپرژر وجود ندارد. اختلال اسپرژر را باید از ناشیگری اجتماعی عادی و علائق و سرگرمی های عادی متناسب با سن متمایز کرد. در اختلال اسپرژر , نارساییهای اجتماعی کاملا شدید است و اشتغال فکر بسیار گسترده بوده و در اکتساب مهارتهای اصلی اختلال ایجاد می کنند.

اختلال فراگیر رشد که به گونه ای دیگر مشخص نشده است ( شامل اتیسم غیر نوعی یا ناجور )
مفهوم NOS-PDD به شرایط زیر استانه ای اشاره دارد که در ان فرد مشکلاتی نظیر PDD دارد اما با نشانگان این اختلالات کاملا همپوشی مشاهده نمی شود.

این طبقه زمانی به کار برده می شود که در رشد تعامل اجتماعی یا مهارتهای ارتباطی کلامی و غیر کلامی و یا رفتارها, علائق و فعالیتهای کلیشه ای یک اختلال شدید و فراگیر وجود دارد ولی با ملاکهای نوع خاصی از اختلال فراگیر رشد , اسکیزوفرنی , اختلال شخصیت اسکیزوتایپی و یا اختلال شخصیت اجتنابی مطابقت نمی کند . به عنوان مثال , این طبقه شامل اتیسم غیرنوعی است , یعنی اختلالی که جلوه های ان به سبب شروع در سن بالاتر , نشانه شناسی غیر نوعی, یا نشانه شناسی زیر استانه , با ملاکهای اختلال اتیستیک مطابقت ندارد.

درمان
طرح درمان
طرح ریزی درمان برای افراد مبتلا به این اختلالات متضمن دوام و کارایی مداخلات درمانی است , طرح درمانی باید شامل همکاری والدین و اعضای خانواده , مدرسه و سایر متخصصان گردد.

در طرح ریزی درمان گاهی برخی از عناصر ضروری هستند( مثل در نظرگرفتن اهداف برای مداخلات تحصیلی برای کودکان در سن مدرسه) در حالیکه سایر عناصر بستگی به زمینه بالینی و وجود شواهد کافی دال برکارامدی انها دارد( مثل توصیه برای لزوم استفاده از مداخلات دارویی ) .

در حال حاضر تحقیقات انجام شده از اهمیت درمان فشرده و مداوم برای دستیابی به نتایج بلند مدت مطلوبتر حمایت می کنند. طرح درمان باید متناسب با سطح کارامدی کنونی فرد و همچنین نقاط قوت و ضعف وی باشد. بدین معنی که اگرچه درمان براساس واقعیت کنونی فرد پایه ریزی می شود اما در عین حال باید توانایی های بالقوه او را در اینده مد نظر قرار دهد. در طرح ریزی درمان باید مداخلات تحصیلی, موقعیتهای زندگی گروهی و ارتباطات را مورد توجه قرارداد . یک مداخله درمانی کارامد, همچنین شامل حضور و همکاری اعضای خانواده می گردد.

مداخلات روانی – اجتماعی
1) -مداخلات تحصیلی و شغلی
درحال حاضر شواهد زیادی در دسترس است که براهمیت مداخلات فشرده و مناسب تحصیلی بر پایه مهارتهای اجتماعی, ارتباطی و شناختی فرد, تاکید می ورزند. مداخلات رفتاری و اموزش خاص احتمالا سبب تسهیل یادگیری کودک می شود. موقعیت یادگیری باید متناسب با خواسته ها و نیازهای کودک باشد. برای مثال بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم با مشکلات زیادی در کلاسهای شلوغ که محرکهای فراوانی دارند, برای تمرکز و توجه مواجه می شوند. اموزشهای شغلی نیز برای بزرگسالان مبتلا به اوتیسم و سایر اختلالات نافذ رشدی ( PDDs) موثر است. هدف این اموزش ها می تواند استقلال و پیدا کردن شغل و فراهم نمودن فرصتها مهم برای رشد اجتماعی باشد.

2)- مداخلات رفتاری
به نظر می رسد مداخلات زودهنگام بسیار موثر است. این مداخلات شامل اصلاح رفتار می شود. روشهای اصلاح رفتار بر پایه تعداد زیادی مطالعه در خصوص کاربرد اصول یادگیری برای تحصیل کودکان مبتلا به اختلالات نافذ رشدی بنا شده اند.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.