مقالات من

دانلود مقالات

مقالات من

دانلود مقالات

دانلود بررسی حسابداری گروه صنایع سیمان کردستان (شرکت سهامی عام ) با word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود بررسی حسابداری گروه صنایع سیمان کردستان (شرکت سهامی عام ) با word دارای 79 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود بررسی حسابداری گروه صنایع سیمان کردستان (شرکت سهامی عام ) با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود بررسی حسابداری گروه صنایع سیمان کردستان (شرکت سهامی عام ) با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود بررسی حسابداری گروه صنایع سیمان کردستان (شرکت سهامی عام ) با word :

– تاریخچه شرکت
1-1- کلیات
شرکت سیمان کردستان بزرگ‌ترین واحد صنعتی استان کردستان در شمال غربی بام ایران شهرستان بیجار واقع شده است. در سال 1368 در پی‌اندیشه استقلال صنعتی و اهداف والای نظام مقدس جمهوری اسلامی و خدمت به ‌منطقه محروم کردستان مقدمات اجرای کارخانه سیمان کردستان شکل گرفت و در سال 1369 عملا مقدمات اجرایی فراهم گردید و کارخانه سیمان کردستان در سال 1375 به‌بهره‌برداری رسید و در حال حاضر با ظرفیت تولید3200 تن کلینکر در روز به‌فعالیت خود ادامه می‌دهد.

2-1- موضوع فعالیت
موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 3 اساسنامه تاسیس و اداره کارخانجات بمنظور تولید و تهیه سیمان پرتلند و انواع دیگر سیمان ، تاسیس و اداره هر نوع کارخانجات تولیدی و فروش فرآورده های آن و انجام کلیه عملیات مالی ، اداری و بازرگانی از قبیل خرید ، فروش ، صادرات ، واردات و حمل و نقل کالا ، مواد و مصالح تولیدی و سایر موارد مشابه ، خرید و فروش سهام ، تاسیس شرکتهای تولیدی و صنعتی و بازرگانی و سرمایه گذاری بیمه ، اتخاذ نمایندگی و تاسیس شعبه در داخل یا

خارج از کشور و انتشار اوراق مشارکت می باشد . طبق پروانه های بهره برداری به شماره های 36584 مورخ 12/08/1369 ، 5068541 مورخ 08/11/1369 و 352441 مورخ 25/03/1370 که توسط اداره صنایع و معادن صادر شده ، بهره برداری از کارخانه در حال حاضر با ظرفیت اسمی جمعا 3600تن کلینکر در روز انجام می پذیرد . ضمنا پروانه بهره برداری از معدن در سال 1385 برای یک دوره 6 ساله تمدید شده است .

3-1- موقعیت جغرافیائی و مشخصات کلی کارخانه

محل استقرار کارخانه: کیلومتر 5 شمال غربی بیجار
ظرفیت اسمی کارخانه: 3200 تن کلینکر در روز
ارتفاع از سطح دریا: 2017 متر
متوسط حداقل و حداکثر دما: حداکثر Cْْ 37+ و حداقل Cْْ 24-
سرعت و جهت باد غالب: 32 متر در ثانیه
میزان بارندگی سالیانه: 619 میلیمتر
شدت احتمالی زلزله: 98 درجه مرکالی

ماشین الات
تجهیزات و ماشین آلات خط تولید کارخانه از معتبرترین سازندگان خارجی مانند شرکتهای اف . ال . اسمیت ، فایفر ، او.اند.کا ، آموند و ; خریداری شده و بخش قابل توجهی از ماشین آلات در داخل کشور و توسط شرکت های جستار ، اکسین صنعت و ; ساخته و نصب گردیده است.کوره از نوع خشک دوار و مجهز به پیش گرمکن مواد و سیستم خنک کن می باشد
حضور در بازارهای داخلی و خارجی
از ابتدای راه‌اندازی، محصولات کارخانه سیمان کردستان در سراسر ایران توزی

ع می‌شود و در مدت کوتاهی به‌علت کیفیت فوق‌العاده بالا شهرت خاصی در میان مصرف‌کنندگان کسب نموده است. با توجه به‌محدودیت‌های اعمال شده جهت توزیع سیمان، هم اکنون این

محصول در استان‌های کردستان، زنجان، قزوین و آذربایجان غربی توزیع می‌شود.
در سال‌های گذشته با توجه به ‌افزایش عرضه محصول داخلی، شرکت سیمان کردستان اقدام به ‌صادرات سیمان در ابتدا به ‌کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و در مدت کوتاهی پس از آن با تناژ قابل توجهی به‌اروپای غربی صادر نمود. اخیرا با توجه به‌تغییرات سیاسی در کشور عراق، شرکت سیمان کردستان با حضوری پررنگ در بازار این کشور مقادیر قابل توجهی سیمان به‌این کشور صادره نموده است و با راه‌اندازی پروژه افزایش ظرفیت کارخانه قابلیت صادرات این شرکت افزایش یافته است

پروژه های توسعه و مدیریتی
از پروژه های مهمی که مدیریت شرکت سیمان کردستان انجام داده است افزایش تولید کارخانه از 2300 تن کلینکر در روز به 3200 تن می باشد . این پروژه به طور کامل اجرا شده و در سال 1385 به بهره برداری رسید .
شرکت سیمان کردستان در کنار رشد و توسعه کارخانه از لحاظ کمی و کیفی با توجه به مسائل زیست محیطی زیرساختهای فضای سبز را در اولویت قرار داده و پس از اخذ گواهینامه استاندارد ملی ایران از سال 1380 فعالیتها و برنامه ریزیهای وسیع و مستمری در جهت اجرای استانداردهای بین المللی ، زیست محیطی ایزو 14000 ، مدیریت کیفیت ایزو 9001 و سیستم یکپارچه IMS صورت گرفته است .

2_ انواع محصولات شرکت سیمان کردستان

• سیمان تیپ I – کلاس 325
• سیمان تیپ I – کلاس 425
• سیمان تیپ I – کلاس 525
• سیمان تیپ II
• سیمان پرتلند پوزولانی
• سیمان پرتلند پوزولانی ویژه

• سیمان پرتلند سرباره‌ای
خصوصیات سیمان تیپ I – کلاس 425
• عیار سیمانی بالا و در نتیجه مصرف کمتر آن در بتن.
• گیرش اولیه پایین مناسب برای استفاده در مناطق سردسیر.
• مقاومت اولیه و نهایی بالا.
• انبساط اتوکلاو و بسیار پایین و در نتیجه میزان ترک‌خورده‌گی کمتر بتن.
• دوام بیشتر بتن ساخته شده با آن نسبت به‌سیمان 325-1
• امکان دستیابی به‌بتن \ا رده مقاومت بالاتر در سازه‌های سنگین و نازک.
• امکان کاربرد بیشتر در ساخت قطعات پیش‌ساخته و پیش‌تنیده.
• مقاومت فشاری بیشتر نسبت به‌سیمان 325-1 در سنین مشابه.
• قابلیت قالب‌برداری زودتر نسبت به‌سیمان 325-1 و سیمان پوزولانی.
خصوصیات سیمان تیپ II
• درجه هیدراتاسیون پایین دارد. در نتیجه در بتن‌ریزی حجیم کاربرد دارد.
• به‌سبب مقاومت متوسط در برابر حمله سولفات‌ها، ‌در محیط‌هایی که خطر تهاجم متوسط سولفات‌ها وجود دارد دارای کاربرد می‌باشد.

• در کلیه موارد مصرفی که سیمان پرتلند تیپ I مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای کاربرد فراوان می‌باشد.
• از لحاظ مواد اولیه دارای ترکیبی مشابه سیمان پرتلند تیپ I است با

 در برابر تهاجم سولفات‌ها مقاوم شود.
خصوصیات سیمان پرتلند پوزولانی
• این سیمان از لحاظ مقاومت فشاری می‌تواند جایگزین سیمان‌های تیپ I و II شود و در مصارف عمومی از آنها گردد.
• باتوجه به‌مقدار C3A موجود در این سیمان که در آسیب‌پذیری مقابل حملات یون‌های سولفاتی مهم می‌باشد، بنابراین سیمان پوزولانی (تیپ I) ویژه می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای سیمان تیپ V باشد.
• کمتر است، ‌لذا از آن می‌توان به‌عنوان سیمان با گرمای هیدراسیون پایین در بتون‌ریزهای حجیم و در مناطق گرمسیر استفاده کرد.
• از این سیمان می‌توان به‌عنوان سیمان آلکایی پایین استفاده کرد و برای ساختن کانال‌های آب و فاضلاب (مخصوصا با درصد پوزولان بالاتر) مناسب است.

3_ تعاریف و اصطلاحات حسابداری
بهای تمام شده: عبارت است از مجموع ارزش عوامل تخصیص داده شده به تولید یک محصول.
هزینه‌های تولیدی: عبارت است از هزینه‌هایی که برای ساخت یک واحد محصول بکار می‌رود که شامل دستمزد مستقیم، مواد مستقیم و سربار ساخت می‌باشد.
مواد مستقیم: هر نوع موادی که برای تولید مستقیما بکار می‌رود و یک جزء اصلی و قابل شناسائی محصول تکمیل شده را تشکیل می‌دهد مواد مستقیم نامیده می‌شود.
دستمزد مستقیم: حقوق و دستمزد کارکنانی که بطور مستقیم در تولید محصول دخالت دارند و مواد مستقیم را به محصول تبدیل می‌کنند، دستمزد مستقیم نامیده می‌شود.
سربار ساخت: تمام هزینه‌های منظور شده در جریان تولید به جزء مواد مستقیم و دستمزد مستقیم، به عنوان سربار کارخانه تلقی می‌شود، از قبیل مواد غیر مستقیم، دستمزد غیر مستقیم و سایر هزینه‌های غیر مستقیم تولیدی.
تخصیص هزینه‌ها: عبارت است از منظور نمودن هزینه‌ها به حساب هر یک از محصولات.
نرخ جذب سربار: نرخی است که بر اساس آن هزینه‌های سربار ساخت به محصولا

ت تخصیص داده می‌شود.
عناصر تشکیل دهنده بهای تمام شده:
عناصر تشکیل دهنده بهای تمام شده محصولات تولیدی به طور کلی شامل اقلام زیر می‌باشد:
1ـ مواد مستقیم
2ـ دستمزد مستقیم
3ـ سربار کارخانه
هر نوع موادی که برای تولید مستقیما بکار می‌رود و یک جزء اصلی و قابل شناسایی محصول تکمیل شده را تشکیل می‌دهد مواد مستقیم نامیده می‌شود مانند سیب زمینی آماده شده جهت کاشت.
حقوق و دستمزد کارکنانی که بطور مستقیم در تولید محصول دخالت دارند و مواد مستقیم را به محصول تبدیل می‌کنند، دستمزد مستقیم نامیده می‌شود، مانند حقوق کارگران قسمت برداشت گندم.
تمام هزینه‌های منظور شده در جریان تولید به جزء مواد مستقیم و دستمزد مستقیم، به عنوان سربار کارخانه تلقی می‌شود از قبیل مواد غیر مستقیم، دستمزد غیر مستقیم و سایر هزینه‌های غیر مستقیم تولیدی.
اصطلاحاً جمع هزینه‌های مواد مستقیم و دستمزد مستقیم و سربار کارخانه را بهای تولید یا بهای ساخت گویند و جمع هزینه‌های مواد مستقیم و دستمزد مستقیم را بهای اولیه و جمع دستمزد مستقیم و سربار کارخانه را هزینه‌های تبدیل گویند.

سایر هزینه‌هایی که در یک موسسه تولیدی واقع می‌شوند هزینه‌های دوره نامیده م

ی‌شوند. مانند هزینه‌های توزیع و فروش و اداری و تشکیلاتی که در پایان سال مالی به حساب سود و زیان انتقال می‌یابند.

حسابداری بهای تمام شده:
چه چیزی را به چه قیمتی به دست آورده ایم؟ پاسخ این سوالات در حسابداری به وسیله تکنیکها و روشهایی داده می شود که به آن حسابداری بهای تمام شده یا حسابداری صنعتی می گویند.
شناخت و طبقه بندی صحیح هزینه ها، تعیین محل وقوع آنها و تخصیص درستشان به انواع فعالیتهای سازمان و نهایتا تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده را می توان به عنوان هدف اصلی سیستم بهای تمام شده نامید.
– قبول یا عدم قبول سفارش مشتریان
– تعیین قیمت فروش محصولات
– تولید یا عدم تولید یک محصول خاص
– افزایش یا کاهش حجم تولید محصولات

– ایجاد یک خط تولید جدید و یا توسعه واحد صنعتی
– حذف و یا ایجاد تغییر در خط تولید موجود
– تغییر در کیفیت محصولات و یا تغییر در فرآیند تولید
تصمیم گیری در مورد هر یک از موارد فوق و دهها مورد دیگر از این قبیل، بدون داشتن یک

سیستم مناسب حسابداری بهای تمام شده، اگر غیر ممکن نباشد، بدون شک خالی از اشکال نخواهد بود. محاسبه بهای تمام شده در بدو امر کاری ساده به نظر می رسد. چرا در هر موسسه تولیدی، حداقل برای محاسبه سود و زیان سال، ناچارند که هزینه ها را ثبت و در مقابل درآمدها قرار دهند. حال کافی است که مشخص شود در طی سال چه محصولاتی و با چه کمیتی تولید شده است که با تخصیص این هزینه ها به تولیدات، قیمت تمام شده هر محصول بدست خواهد آمد. آنچه که گفتیم، اساس کار حسابداری بهای تمام شده است ولی انجام این کار به مراتب از گفتن آن مشکل تر است.
روشهای طبقه بندی هزینه ها:
الف: طبقه بندی هزینه ها به تفکیک عوامل اصلی بهای تمام شده
موسسات تولیدی در جریان عملیات خود، مواد اولیه را با کمک تکنولوژی و کار نیروی انسانی به محصول تبدیل می کنند . پس عوامل تشکیل دهنده بهای تمام شده محصولات یک موسسه تولیدی را می توان در سه بخش کلی هزینه مواد، هزینه کار و هزینه سربار طبقه بندی کرد.

ب: طبقه بندی هزینه ها به مستقیم و غیر مستقیم:
هزینه های مستقیم هزینه های هستند که بتوان آنها را به سهولت به واحد محصول تخصیص داد مثل هزینه مواد اولیه، هزینه پرسنلی که مستقیما با مواد و ماشین آلات سازنده محصولات کار می کنند و بقیه هزینه ها غیر مستقیم تلقی می شوند یعنی هزینه های مواد اولیه و پرسنلی که در تعریف فوق به صورت مستقیم تلقی نمی شوند.
ج: طبقه بندی هزینه های متغیر و ثابت

د: طبقه بندی هزینه ها با توجه به وقایع سازمانی : هزینه های تولیدی _خدماتی_اداری_فروش
ه: طبقه بندی هزینه ها به روش ترکیبی: در سطح حسابهای کل از یک روش و در سطح حسابهای معین از دیگر روشهای طبقه بندی هزینه ها استفاده کرد.
مراکز هزینه :
عملیات ساخت محصول در یک موسسه تولیدی ممکن است توسط قسمتهای مختلفی صورت گیرد در این حالت هر قسمت،مسئولیت بخشی از فرآیند تولید را بعهده داشته و محصول با عبور از این قسمتها بتدریج تکمیل شده ونهایتا بصورت محصول آماده برای فروش در می آید. بمنظور کنترل هزینه های تولید ومحاسبه بهای تمام شده محصولات به شکلی که بتوان مشخص کردکه هر یک از قسمتهای تولید چه مبلغی از عوامل تشکیل دهنده بهای تمام شده را به خود اختصاص داده اند،می بایست این قسمتها به دقت شناسایی شوند. در حسابداری صنعتی هر یک از این قسمتها را مرکز هزینه می نامند. تعیین مراکز هزینه باید بنحوی صورت گیرد که تخصیص هزینه ها به آنها امکان پذیر بوده و حوزه مسئولیت سرپرستان این مراکز مشخص باشد. در حسابداری بهای تمام شده اصطلاح مرکز هزینه به هر یک از واحدها و قسمتها اعم از تولیدی، پشتیبانی، اداری و فروش اطلاق می شود. مراکز پشتیبانی، خدماتی- سرویس دهنده

مانند مراکز تهیه آب و برق و گاز، تعمیرگاهها و انبارها. این مراکز با خدمت خود عملیات تولید را تسهیل می کنند و بدون وجود آنها اصولا عمل تولید امکان نخواهد داشت .
منظور از حسابداری (بهای تمام شده) چیست؟

حسابداری بهای تمام شده شاخه‌ای از علم و فن حسابداری است که وظیفه جمع آوری اطلاعات مربوط به عوامل هزینه و محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات را بر عهده داشته با و تجزیه و تحلیل گزارش‌ها و بررسی‌ راههای تولید روشهای تقلیل بهای تمام شده تولیدات را بیان می‌کند.
اهمیت حسابداری بهای تمام شده برای چیست ؟
در واقع حسابداری صنعتی یا حسابداری بهای تمام شده یک ابزار بسیار مهم در اختیار مدیریت می‌باشند تا مدیران با استفاده از حسابداری صنعتی، بهای تمام شده تو

لیدات را محاسبه می‌کند و کنترل خود را بر روی هزینه‌های مواد، دستمزد و سایر هزینه‌های تولید اعمال می‌کند.
مدیران اگر گزارشات دقیق و صحیحی از عوامل هزینه نداشته باشند در تصمیم گیری خود در جهت افزایش تولید یا سایر تصمیم گیری‌ها و راه انجام تصمیمات خود با مشکل مواجه خواهند شد.
کاربرد حسابداری بهای تمام شده چیست ؟

گاهی تصور می‌شود کاربرد حسابداری صنعتی و بهای تمام شده محدود به کارخانجات و صنایع تولیدی می‌باشد هرچند شاید مشهورترین کاربرد آن در این جهت باشد ولی سایر مؤسسات نیز از حسابداری بهای تمام شده بهره برده و از روشهای حسابداری بهای تمام شده در بانکها، شرکتهای بیمه عمده فروشی‌ها ، شرکتهای حمل و نقل ، شرکتهای هواپیمایی ، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها در جهت کارایی بیشتر استفاده می‌گردد.
4- سرمایه شرکت
سرمایه اولیه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 110 میلیون ریال بوده است و تا این تاریخ طی 10 مرحله نهایتا” در تاریخ 18/10/1388 طبق تصمیم مجمع عمومی فوق العاده به 116250 میلیون ریال افزایش یافت که مراتب در اردیبهشت ماه سال 1387 اداره ثبت شرکتهای کردستان به ثبت رسید .

1-4- ترکیب سهامداران
در پایان سال مالی مورد گزارش (29/12/1389) شرکت دارای 3015 سهامدار حقیقی و حقوقی بوده است. اسامی سهامداران شرکت در جدول زیر نمایش داده شده است:
جدول (2) : اسامی سهامداران شرکت به تاریخ 29/12/1389
سهامداران تعداد سهام درصد مالکیت
شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایران (سهامی عام ) 6366463 26/18
مدیریت سرمایه گذاری بانک ملی ایران (شرکت سهامی عام ) 20912215 20/7
شرکت مدیریت سرمایه گذاری بانک مسکن 1725351 85/3
شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی 10050000 56/14
شرکت سرمایه گذاری ملی ایران (سهامی عام ) 9788153 44/12
شرکت سرمایه گذاری تدبیر (سهامی خاص) 6018196 74/2
شرکت سهامی بیمه ایران 3780766 9/20
شرکت سرمایه گذاری بوعلی(سهامی خاص) 3640766 65/1
شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان 2366463 07/1

سایر سهامداران 60636529 09/30
جمع کل 116250000 100

5- وضعیت سیمان در ایران و جهان سال 2009
1-5- وضعیت سیمان در جهان  نسبت به سال قبل 15% رشد نشان داده است از این میزان حدود 1400میلیون تن سیمان درکشور چین تولید شده که حدود 50% تولید جهانی این کالا است وهمچنین کشورهندباتولید180میلیون تن دررده دوم قرارگرفت البته این درحالیست که تولیدسیمان ایران درخاورمیانه مقام دوم راپس ازترکیه دارد.
جدول (3) میزان تولید سیمان جهان ( واحد تن )
سال میزان تولید سال میزان تولید
1986 1008000000 2003 2020000000
1990 1043000000 2006 2550000000
1995 1445000000 2007 2600000000
2000 1750000000 2008 2655000000
Source: www.chinacements.com Year: 2008

در سال 2009 ایران نهمین تولید کننده سیمان در جهان بوده است.
در سال 2009 ایران با تولید 45میلیون تن 1/6% تولید جهانی سیمان را به خود اختصاص داده است .
هم اکنون حدود12نوع سیمان درکشورتولیدمیشود، درحالی که این رقم دردنیابه بیش از30نوع میرسدامادرمجموع حدود90درصدسیمان تولیدی درجهان ، پرتلندمعمولی بوده وتنها10درصدمربوط به سیمانهای خاص است.یکی ازضرورتهای تنوع بخشی به تولیدسیمان درکشور،بازاریابی برای سیمانهای خاص است.درواقع تازمانی که بازاری برای سیمانهای باکاربردهای خاص وجودنداش

ته باشدبطورطبیعی تولیدکنندگان نیزتمایل چندانی برای حرکت به سمت تولیدسیمانهای خاص نخواهندداشت.
جدول (4) : میزان تولید ومصرف سیمان طی4سال اول برنامه چهارم توسعه(واحدمیلیون تن )
تولید درصد تغییرات تحویل سیمان صادرات مصرف داخل درصد تغییرات
سیمان کلینکر
84 65/32 8/29 98/0 55/32 95/1 8/30 65/1
85 3/35 32 1/8 26/35 455/0 87/34 2/13
86 5/40 04/38 7/14 5/40 300/0 2/40 2/15
87 4/44 40 6/9 2/44 150/0 44 9
ماخذ : واحدبرنامه ریزی سیدکوومجله سیمان فروردین88
6- تولید ، مواد اولیه و معادن کارخانه
1-6- مواد اولیه
مواد اولیه مورد نیاز عبارتند از :
مارل ( ماده آهکی اصلی تشکیل دهنده سیمان )
مواد اصلاح کننده شامل : سنگ آهن ، خاک رس و سنگ سیلیس
پوزولان
سنگ گچ
1-1-6- مارل(آلوویم)
مارل ماده اصلی تشکیل دهنده سیمان است .این ماده مخلوط شده آهک وخاک رس میباشدو پس از پخت حدود 5/96 درصد اجزاتشکیل دهنده سیمان را شامل میشود . مارل مورد نیاز از معادن جوار کارخانه استخراج و به کارخانه حمل می گردد. تمدید پروانه بهره برداری از معادن شرکت با اعتبار شش ساله در سال 1386 از وزارت صنایع و معادن دریافت گردیده است . در طول س

ال 1388 جمعا معادل 7/1 میلیون تن مارل برداشت شده است .
2-1-6- مواد اصلاح کننده
سنگ آهن حدود 2/1الی3 درصد از مواد اولیه سیمان رابسته به نوع سیمان تولیدی تشکیل می دهد . این ماده با درجه بندی و خلوص مورد نیاز از معادن مختلف کشور خریداری و با کامیون به محل شرکت حمل و مورد بهره برداری قرار می گیرد . ضمنا معدن استخرویه(معدن گزدارو

) متعلق به شرکت می باشد که دارای سنگ آهن با عیار متوسط می باشد که در سالهای گذشته با توجه به افزایش قیمت سنگ آهن شرکت اقدام به بهره برداری مجدداز معدن فوق نموده است که این یکی از مزیتهای بالقوه شرکت سیمان کرمان می باشد . سنگ سیلیس نیز حدود1الی3 درصد از مواد اولیه سیمان را تشکیل می دهد .این ماده از معدن سیلیس شهرزاد که متعلق به کارخانه است استخراج و به کارخانه حمل و مورد استفاده قرار می گیرد . درضمن تمدید پروانه بهره برداری از معدن فوق با اعتبار شش ساله در سال 1387 از اداره معادن و فلزات دریافت گردیده است .لازم بذکر است در کارخانه گروه صنایع سیمان کرمان از سنگ آهک استفاده نمی شود .

3-1-6- پوزولان
سنگ پوزولان مورد نیاز از معادن مختلف کرمان خریداری و به وسیله کامیون به کارخانه حمل و مورد استفاده قرار می گیرد . لازم بذکراست درسال 1388باتوجه به عدم نیاز،خریدپوزولان صورت نگرفته است .
5-1-4- جدول و نمودار مواد تشکیل دهنده یک تن سیمان در سال 1388
در جدول زیر ترکیب مواد مصرف شده برای تولید یک تن سیمان در سال 1388 خلاصه شده است .
جدول (5) : درصد تشکیل دهنده مواد کلینکرتیپ2و5 ، سیمان تیپ 2 و پوزولان
ردیف شرح مواد اولیه درصد مواد
در یک تن کلینکر2 درصد مواد
در یک تن کلینکر5 درصد مواد
در یک تن سیمان تیپ دووپنج درصد مواد در یک تن سیمان پوزولانی

1 مارل 4/87 5/92 — —
2 سنگ آهن 2/1 5/3 — —
3 سیلیس 4/0 4 — —
4 خاک 11 —
5 کلینکر — — 5/96 5/81
6 پوزولان — — — 15
7 گچ — — 5/3 5/3
جمع کل 100 100 100 100

نمودار(1): درصدموادتشکیل دهنده دریک تن کلینکر2
نمودار(2): درصد موادتشکیل دهنده دریک تن سیمان تیپ2

2-6- مقایسه کمی و کیفی تولیدات شرکت
1-2-6- کیفیت تولید
برداشت واستفاده مقدار 1700000 تن مواداولیه تحت نظارت دقیق قسمت کنترل کیفی وآزمایشگاه با استفاده از تکنولوژی پیشرفته آزمایشگاهی طبق روشهای مدون و ثبت شده در سیستم مدیریت کیفیت به منظور تغذیه کوره های کارخانه و همچنین ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان و دریافت نظرات آنان از طریق ارسال پرسشنامه و به کارگیری نتایج آن موجب گردیده است که شرکت ضمن حفظ بازارمنطقه ،کیفیت تولیدات خود را همچنان در سطح بالا نگه داشته و موفق به تمدید پروانه استاندارد تولیدات خود گردد.
2-2-6- مقایسه تولید با ظرفیت اسمی
ظرفیت اسمی تولید کلینکر1104000تن و برای تولید سیمان 1148150 تن در سال است . آمار تولید کلینکر و سیمان و تحویل سیمان در 5 سال گذشته و مقایسه آن با ظرفیت اسمی ، همچنین درصد افزایش یا کاهش هر یک از تولیدات نسبت به تولید سال قبل از آن در جدول ذیل منعکس است :
جدول (6) : مقایسه تولید با ظرفیت اسمی طی سالهای 1388- 1384
کلینکر سیمان
سال تولید کلینکر تن درصد تولید کلینکر به ظرفیت اسمی درصد افزایش(کاهش) کلینکر نسبت به سال قبل تولید سیمان تن درصد تولید سیمان به ظرفیت اسمی درصد افزایش(کاهش) تولید سیمان نسبت به سال قبل
1384 1125320 9/101 4/3 1290015 112 6/6
1385 1137300 9/102 06/1 1313010 5/114 8/1
1386 1121000 102 (1) 1301600 5/113 (1)
1387 1112700 7/100 (0/7) 1230000 107 (5/5)
1388 1100200 7/99 (1/1) 1226000 8/106 (3/0)
3-2-4-دلیل اصلی افت تولیدسیمان درسال 1388درمقایسه باسالهای84لغایت 87کاهش تولیدسیمان پوزولانی براساس تقاضای مشتری میباشد.

نمودار (3) : مقایسه تولید کلینکر و سیمان در سالهای 1388- 1384
4-2-6- مقایسه تولید با بودجه پیش بینی شده
مقایسه تولید کلینکر و سیمان با برنامه پیش بینی شده طی پنج سال گذشته بشرح جدول ذیل است :
جدول (7) مقایسه تولید واقعی و پیش بینی طی سالهای 1388- 1384
کلینکر سیمان
سال تولید واقعی

تن تولید پیش بینی تن درصد افزایش (کاهش ) نسبت به پیش بینی تولید واقعی
تن تولید پیش بینی تن درصد افزایش (کاهش ) نسبت به پیش بینی
1384 1125320 1104800 2 1290015 1148160 12
1385 1137300 1104770 3 1313010 1148160 14
1386 1121000 1104770 5/2 1301600 1148160 5/13
1387 1112700 1137560 (2) 1230000 1290000 (4)
1388 1100200 1098840 1/0 1226000 1229920 (3/0)

جدول فوق نشان می دهد که در سال مالی مورد گزارش تولید کلینر و سیمان در مقایسه با برنامه پیش بینی به ترتیب 01 درصد افزایش و 03 درصد کاهش داشته اند . نمودار شماره 4 مقایسه تولید واقعی و پیش بینی شده کلینکر را نمایش می دهد . همچنین نمودار شماره 5 تولید واقعی سیمان را در مقایسه با تولید پیش بینی آن نشان می دهد.
جدول (8) : مقایسه تولید واقعی ، پیش بینی ، ظرفیت اسمی کلینکر 1388-1383

سال
تولید واقعی
ظرفیت اسمی درصد واقعی به ظرفیت اسمی تولید
پیش بینی شده درصد واقعی به
پیش بینی شده
1383 1088000 1104000 5/98 1104770 5/98
1384 1125320 102 1104800 102
1385 1137300 103 1104770 103
1386 1121000 5/101 1104770 5/101
1387 1112700 8/100 1137560 98
1388 1100200 7/99 1098840 1/100

نمودار(4)مقایسه تولیدکلینکرباتولید پیش بینی سال 1388-1383

نمودار(5) : مقایسه تولیدسیمان باتولید پیش بینی سال 1388-1383

5-2-6-تولید سرانه
تولید سرانه کلینکر و سیمان به ازای هر یک از کارکنان شرکت در طول شش سال گذشته در جدول ذیل منعکس است :
جدول (9) : مقایسه تولید سرانه سال 1388 – 1383
سال تولید کلینکر
تن تولید سیمان تن تعداد کل پرسنل سرانه تولید
کلینکر – تن سیمان – تن
1383 1088000 1205100 656 1659 1837
1384 1125320 1290015 662 1700 1943
1385 1137300 1313010 651 1747 2017
1386 1121000 1301600 608 1844 2141
1387 1112700 1230000 581 1915 2117
1388 1100200 1226000 569 1933 2154
به طوری که اقلام فوق نشان می دهد سرانه تولید کلینکر نسبت به سال گذشته از 9/0% افزایش برخوردار بوده و سرانه تولید سیمان7/1% افزایش نسبت به سال قبل داشته است .
3-6- ساعات توقف کوره ها
ساعات توقف کوره ها در سال 1388 و مقایسه آن با ارقام مربوط به ساعات توقف کوره ها در پنج سال گذشته در جدول ذیل منعکس است :

جدول (10) : ساعات توقف کوره ها سال 1388 – 1384
ساعات توقف ساعات افزایش (کاهش ) نسبت به سال قبل
سال کوره خط 1 کوره خط 2 کوره خط 3 کوره خط1 کوره خط 2 کوره خط 3
1384 900 1100 1174 (121) (285) (125)
1385 807 1147 853 (93) 47 (321)
1386 983 1622 917 176 475 (64)
1387 651 1051 1189 (332) (571) 272
1388 924 1202 1166 273 151 (23)
7- طرحهای توسعه ( پروژه ها )
1-7-پروژه های در جریان
در حال حاضر گروه صنایع سیمان کردستان طرحهای توسعه ای زیر را در دست اجرا دارد :
1-1-7- پروژه های تولیدی :
جدول شماره (11) : پروژه های تولیدی شرکت سال مالی منتهی به اسفند ماه 1388
نام پروژه مخارج انجام شده لغایت 29/12/88(ارقام به میلیون ریال) درصد پیشرفت فیزیکی
پروژه طرح احداث MV پست kv 3/6 347 5%
پروژه اتوماسیون (برق)-جدید 400 10%
پروژه انتقال کلینکر واحد 2 (طرح توسعه ) 6000 95%
2-1-7- پروژه های ساختمانی

جدول ( 12) : پروژه های ساختمانی شرکت سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1388
نام پروژه مخارج انجام شده لغایت 29/12/1388(میلیون ریال) درصد پیشرفت فیزیکی
پروژه شبکه طراحی پیاده رووفضای سبز 600 50%
پروژه منازل مسکونی – فاز3شهرک باهنر 1600 15%

2-7 – افزایش وتنوع بخشی محصول
الف- شرکت دراجرای سیاست تنوع بخشی به انواع تولیدات سیمان درسال1388 موفق گردیدبرای تولیدسیمان پرتلندنوع یک (پ _ 1) بارده مقاومتی 525-1 مجوزاستفاده ازپروانه کاربردعلامت استانداردبه شماره 13053/12مورخ 10/11/1388 بارعایت استاندارد ملی شماره 389 راازاداره کل استانداردوتحقیقات صنعتی استان کردستان درتاریخ 15/11/1388 دریافت نماید. بدیهی است براساس این مجوزتولیدسیمان مذکوربه تولیدات شرکت که انواع سیمانهای پوزولانی ، تیپ 2 ، تیپ 5 ، سیمان حفاری چاه نفت کلاس G میباشداضافه میگردد.

ب – باتوجه به تولیدسیمان چاه نفت کلاس G ووجودتقاضای خریدبرای سیمان چاه نفت کلاس AوD برنامه ریزی واقدامات اولیه لازم برای تولیدسیمانهای مذکورصورت پذیرفته وامیداست که درسال 1389 به مرحله اجرا درآید.
8- تحقیق و توسعه
1-8-ستاد راهبرد انرژی
از اقدامات مهم انجام شده در واحد تحقیق و توسعه تشکیل ستاد انرژی به منظور ایجاد سند راهبردی انرژی و اهداف مصرف انرژی در سالهای آتی می باشد . همانطور که مستحضر هستید یکی از عوامل مهم در بهای تمام شده مصارف انرژی حرارتی و الکتریکی می باشد .این ستاد اهداف شاخص های کلیدی بهره برداری را برای سال 1389 بشرح زیر برنامه ریزی نموده است :
شرح خط 1 خط 2 خط 3
حداکثر میزان توقف در هر خط تولید – ساعت 1250 1200 1200
حداقل راندمان تولید در کوره ،آسیاب مواد ، سیمان و سنگ شکن 90%
حداکثر انحراف کیفیت سیمان از حداقل استاندارد درمورد مقاومت های فشاری 5%
به منظوراطلاع رسانی وانعکاس پروژه های مرتبط بابهینه سازی مصارف انرژی دراین گروه صنعتی ، لیستی ازبرنامه ها واقدامات انجام شده ودرحال انجام درسال 1388 به تعداد10 پروژه به همراه میزان پیشرفت فیزیکی هریک ازاین پروژه ها وهمچنین اهداف وبرنامه های تعیین شده درسال 1389 درقالب 11 پروژه به تفکیک بشرح ذیل ارائه میگردد.

جدول (13)-اهداف وبرنامه های بهبودمصرف انرژی درسال 1388
ردیف شرح فعالیت درصدپیشرفت
1 تفکیک وتعیین مصارف برق دپارتمانهای مختلف کارخانه ونیزتفکیک مصارف برق روشنایی وصنعتی 80
2 تفکیک وتعیین مصارف سوخت جانبی وکوره ها 60
3 بررسی موتورهای با loading factor پایین ونصب FC 40
4 تعویض فن پیش گرمکن واحد دو 80
5 بهبودضریب قدرت کارخانه بانصب بانک خازنی 90
6 رفع گرفتگی ونصب بلاسترهای هوادرپیش گرمکن کوره واحددو 70
7 تعویض قطعات داخلی آسیاب مواد واحد دو 50
8 نصب دیافراگم میانی درآسیاب سیمان واحدسه 100
9 کاهش هوای نفوذی به سیستم درهرسه خط به میزان 2%اکسیژن درکوره 1و3و1%درکوره 2 90
10 آموزش پرسنل مرتبط بامصرف انرژی دردوسطح واطلاع رسانی به پرسنل درزمینه انرژی 80

جدول (14)-اهداف وبرنامه های بهبودمصرف انرژی درسال 1389
ردیف شرح فعالیت
1 کاهش هوای نفوذی به سیستم درهرسه خط

2 بررسی حذف اینترلاکهای غیرضرورباملاحظات ایمنی
3 تولید حداقل Mwh 8000 برق ازطریق نیروگاه
4 بهینه سازی عملکردآسیاب سیمان واحد سه
5 کالیبراسیون فلوترها وکنتورهای گازهرسه خط
6 بررسی ومقایسه سایش پذیری Grindability کلینکرکوره دو و سه
7 آموزش تخصصی پرسنل درخصوص بهینه سازی مصرف انرژی

8 کاهش ساعات کارکردآسیاب مواد2 واستفاده حداکثرازتجهیزات انتقال بارسه به دو
9 تفکیک وتعیین مصارف برق دپارتمانهای مختلف کارخانه درهرسه خط وتفکیک مصارف برق روشنایی باصنعتی
10 نصب کنتوربرای کوره واحد یک
11 انجام فرآیندممیزی انرژی
2-8-طرح های بهینه سازی- تحقیقاتی( در دست اقدام )
1 تولیدسیمان تیپ 3 ودریافت گواهینامه کاربرد علامت استاندارداین محصول .
2 طرح امکان سنجی استفاده ازباطله های زغال کارخانه زغال شویی زرنددرفرآیندتولیدبعنوان جایگزین بخشی ازماده اولیه وسوخت مصرفی.
3 تولیدنوعی ازسیمان کلاس G که بتواند دراعماق ودماهای بالاترکارآیی لازم راداراباشدوجایگزین سیمانهای نوع دیگرازجمله Dواحتمالا E بشود.
4 تلاش درجهت تولیدانواع دیگرسیمان های چاه نفت ازجمله سیمانهای B ، C ، D وE .
5. تولیدسیمان تیپ 5 باآلکالی پایین.
3-8-طرح های بهینه سازی کارخانه در سال 1388
1 ارتقاء کیفی سیمان چاه نفت ورفع مشکل ژل فرمینگ .
2 پروژه بررسی خواص سیمانهای پوزولانی بادرصدهای مختلف باهمکاری دانشگاه کردستان جهت دستیابی به درصدبهینه پوزولان .
3 تحقیقات درزمینه انواع تولیدسیمانهای چاه نفت (کلاسهای مختلف A,B,C,D,E,H).

4 مطالعه وتحقیقات درزمینه تولیدسیمان پوزولانی ویژه .
5 شروع تحقیقات ومطالعات کتابخانه ای دررابطه باتولیدسیمان تیپ 3
4-8-افتخارات وموفقیت های واحددرسال 1388
1 خروج گروه صنایع سیمان کردستان ازلیست صنایع آلاینده استان وصرفه جویی درپرداخت 1درصدعوارض صنایع آلاینده به ارزش تقریبی سالیانه 6میلیاردریال.
2 گسترش منطقه معدنی از6کیلومترمربع به 16کیلومترمربع که منجربه حفظ موادمعدنی برای سالهای آتی خواهدشد.
3 دریافت لوح جایزه مدیریت سبزایران درGRADEتعهدسبزوانعکاس بسیارمطلوب این موضوع درکلیه رسانه های استان که منجربه تلطیف دیدگاه مدیران استان خصوصامدیران محیط زیست به کارخانه سیمان گردید
4 اخذگواهینامه سیستم مدیریت IMSواستقرارسیستم فروش .
5 دریافت گواهینامه استاندارد آزمایشگاه همکاردرسطح استانی وملی .
6 تولیدسیمان 525-1 ودریافت گواهینامه استانداردازاداره استانداردوتحقیقات صنعتی .
9- واحد سیستمها وروشها
واحدنوپای سیستمها وروشها درحال حاضرفعالیتهای زیررادرگروه صنایع سیمان کردستان دنبال میکند:
تشکیل کمیته های نه گانه شامل کمیته راهبری استراتژیک ،کمیته قیمت تمام شده ،کمیته فنی و;..
کنترل سیستمها وروشهای موجودوجاری درکارخانه براساس استانداردهای مربوطه.

مدیریت کنترل مستندات جاری سازمان.
جمع آوری وتطبیق اهداف خردوکلان واحدها باخط مشی گروه صنایع سیمان کردستان.
جمع آوری وتطبیق برنامه ها وپروژه های تعریف شده درواحدها بااهداف مربوطه آنها.
انجام ممیزی های دوره ای واحدها براساس استانداردهای تعریف شده.
ساماندهی پروژههای تعریف شده (تشکیل شناسنامه پروژه –گزارش fisiblitistudy-جدول زمانبندی وسایرالزامات پروژه .
ارائه گزارشات دوره ای وتجزیه تحلیل آمارعملکردواحدها جهت ارائه به مدیریت ارشدسازمان.

1-9- اهداف وبرنامه های سال 1389
الف ) استقرارکامل سیستمهای مدیریتی ذیل:
سیستم مدیریت انرژی .
ارتقاءسیستم تعمیرات ونگهداری ازسطح PM به سطح TPM.
ب) عضویت دربنیادمدیریت کیفیت اروپا EFQM واستقرارمدل تعالی سازمانی درگروه صنایع سیمان کردستان.
ج)ارتقاءجایگاه مدیریت سبز
2-7- فعالیتهای انجام شده درسال 1388
اخذ مشاوره جهت گرفتن گواهینامه IMS شامل ISO 9001:2008 ، ISO 14001:2004 و OHSAS 18001:2007 .
اجرای فرآیندممیزی داخلی طی دومرحله .
10- امور بازرگانی
1-10- بازرگانی داخلی
واحد بازرگانی داخلی شرکت عهده دار تامین بخشی از مواد اولیه و قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز شرکت می باشد . این واحد با همکاری واحد کنترل کیفیت موفق گردیده است بخش مهمی از لوازم مورد نیاز شرکت را تامین نماید .
جدول ( 15): مقایسه خرید داخلی شرکت سال 1388 – 1383
آمار مقایسه خریدهای داخلی شرکت
سال اقلام خریداری شده مبلغ به میلیون ریال
1383 3248عدد درخواست 43950936511
1384 2848عدد درخواست 48162698603
1385 2269عدد درخواست 43661946526
1386 2632 عدد درخواست 51832179440
1387 2227 عدد درخواست 73297833208
1388 2201 عدد درخواست 56948587536

نمودار (6) : مقایسه خریدهای داخلی شرکت سال 1388-1383
مقایسه مبلغ کل اقلام خریداری شده (ارقام به میلیون ریال)

2-10- بازرگانی خارجی
1-2-10- واردات
خریدهای انجام شده که عمدتا تامین آنها در داخل میسر نمی باشد و همچنین به منظور بهینه سازی خطوط کوره های تولید کلینکر و آسیابها صورت گرفته است .

جدول (16) : خرید های خارجی شرکت سال 1388-1383
تعداد پروند ه ها و مبالغ ارزی گشایش شده
سال تعداد مبالغ – هزار ریال
1383 40 15364663
1384 49 15693445
1385 32 17780035
1386 19 10013811
1387 15 8134042
1388 21 13024142
مبلغ هر دلار 9950 ریال در نظر گرفته شده است

جدول مقایسه تعداد و مبلغ اعتبارات اسنادی گشایش شده
جدول (17) : مقایسه تعداد و مبلغ اعتبارات اسنادی گشایش شده سال 1388- 1386
سال تعداد فقره مبلغ- به دلار
1386 7 643457
1387 15 817492
1388 21 1330754

در طول سال مورد گزارش تعداد 21 پرونده خرید خارجی در دست اقدام بوده است که جمعا به ارزش 1330754 دلار گشایش اعتبار گردیده است .
2-2-10- صادرات
باعنایت به اینکه صادرات سیمان ازتاریخ 5/11/1387 آزاد گردید وحدودا تایکماه بعداز آن به گمرکات کشورجهت اجرا ابلاغ گردید واحدبازرگانی شرکت قبل ازابلاغ مجوزفوق نسبت به تهیه صورت متقاضیان صادرات سیمان اقدام نموده بود وسریعا باایشان تماس حاصل کرده وباتوجه به تدابیرازپیش اندیشیده شده قادربه اقدامات ذیل گردید:

1- باعنایت به بحران اقتصادی جهان وازجمله کشورهای خلیج فارس ومنجمله امارات متحده عربی بعنوان یکی ازمشتریان بالقوه سیمان کشور وکاهش قیمتهای بین المللی سیمان ، امکان صادرات به کشورمزبور بعنوان متقاضی صادرات کمرنگ گردیده است.
2- دررابطه بامتقاضیان صادرات غیرکشورهای همسایه بررسی های جامعی ازکشورهای شما
3- باتوجه به بازارافغانستان ومذاکرات صورت گرفته درانتهای سال 87 مقررگردیده تاماهانه حدود10 هزارتن سیمان جهت بازارمذکورارسال گردد.
شایان ذکراست که باتوجه به قیمتهای پایین سیمان وهزینه های بالای حمل ونقل بین المل

لی ، این عامل به عنوان مهمترین عامل محدودکننده درصادرات سیمان بشمارمیرود.

11- فروش
فروش شرکت به مبلغ 616 میلیارد ریال در مقایسه با فروش سال قبل 541 میلیارد ریال حدودا 8/13 در صد افزایش داشته است .

1-11- عملکرد واحد فروش
واحد فروش در سال 1388 با توجه به وجود مشکلاتی که در مسیر توزیع سیمان وجود داشت توانست با در نظر گرفتن رضایت مشتری و مصالح و منافع شرکت با تمام توان و در نهایت درستی و امانت داری وظیفه خطیر خود را انجام دهد و در راستای رضایت مشتری و تکریم ارباب رجوع گامهای موثری در جهت توزیع صحیح سیمان بردارد . لذا توزیع سیمان و چگونگی کنترل آن به سه بخش تقسیم می شود که بر مبنای تاریخ سفارش ، میزان سفارش و تعهدات شرکت انجام می گیرد .
1-1-11 بخش دولتی و پروژه های عمرانی
در این بخش سیمان به دوایر دولتی و پیمانکاری معرفی شده از طرف سازمان های بازرگانی و استانداریها بر اساس سهمیه مشخص شده تحویل می گردد که این سهمیه حدود 37% درصد از کل فروش گروه صنایع سیمان کرمان بوده است .
2-1-11-صنایع سیمان بر
صنایع سیمان بر ، بخشهائی هستند که مواد اولیه تولیدات آنها سیمان می باشد و با توجه به نوع تولید و مصرف ماهیانه که از طرف سازمان صنایع ومعادن و سازمان بازرگانی استان مشخص شده با پروانه بهره برداری به آنها سیمان تحویل داده می شود .سهمیه این واحد حدود 6% بوده است .
3-1-11-توزیع مردمی
در صد سیمان تحویلی به این بخش 57% درصد می باشد که به دو صورت تحویل می گردد:
الف – با هماهنگی سازمان بازرگانی استان ، مسئولین شهرستانها و اتحادیه های مصالح فروشان در شهرستان و سطح استان کرمان عاملین توزیع ، سیمان مورد نیاز مشتریانی را که دارای پروانه ساخت می باشند را تامین می نمایند .
ب – سیمان مورد نیاز مشتریانی که دارای پروانه ساخت بیش از 700 متر مربع می باشند از طریق کارخانه و بطور مستقیم تحویل می گردد.

2-11- تحویل سیمان
تحویل سیمان به مقدار 46/1221202 تن بوده است که بشرح جدول 18 تفکیک میگردد.
جدول (18) میزان تحویل سیمان در سال 1388 به تفکیک نوع محصول
1 سیمان فله پرتلند پوزولانی 103886
2 سیمان فله تیپ 2 42/475995
3 سیمان فله تیپ 5 31/43690
4 سیمان فله چاه نفت 973
5 سیمان کیسه ای پوزولانی 231041
6 سیمان کیسه ای تیپ 2 5/354581
7 سیمان چاه نفت جمبوبک 730/513
8 چاه نفت کیسه ای 5/9771
9 سیمان استحصالی 750
جمع کل 46/1221202

لازم بذکراست که ازابتدای سال 87 تاتاریخ 12/4/87که سیمان ازسبدحمایتی دولت خارج گردید ، این کالا ازطریق حواله هایی که ازسوی سازمان بازرگانی صادرمیگردیدعرضه میشد. پس ازآن کم کم روندحواله ای ابتدا ازداخل استان وسپس ازاستانهای همجوارمانندیزدپایان یافت وآخرین حواله های ارسالی ازسوی سازمان بازرگانی به دفترفروش شرکت مربوط به اواخرمردادماه بوده است . وپس ازآن سیاست فروش سیمان کردستان براساس درخواست نوع ومقدارسیمان ازسوی مشتری پایه ریزی گردید.
3-11- توزیع سیمان
توزیع جغرافیائی تحویل سیمان در طول سال 1388 و مقایسه آن با سا

ل 1387 بشرح جدول ذیل است :

جدول (19) : توزیع جغرافیائی سیمان 1388 – 1387 ( واحد – تن )

ردیف نام استان مقدار سال 1388 درصد سال مقدار سال 1387 درصد سال افزایش کاهش
1 کردستان 1086311 889 1012436 8342 73875 —
2 یزد 51567 42 108423 913 — 56856
3 بوشهر 1969 02 3878 026 — 1909
4 خوزستان 3246 03 5667 028 — 2421
5 فارس 5990 05 11540 032 4373 5550
6 آذربایجان 128 00 – – 128 —
7 اصفهان 47 00 4903 027 47 —
8 هرمزگان 2049 02 14957 024 — 12908
9 کرمانشاه 56420 46 42734 373 — 13684
10 قم – – 1746 024 — 1746
11 سمنان 16 00 860 024 — 844
12 گیلان – – 1316 024 — 1316
13 خراسان 8526 07 919 024 7607 —
14 تهران 90 00 14215 139 — 14125
15 سایر 4844 04 — — 4844 —
جمع 1221202 100 1223596 100 — —

4-11-روابط عمومی فروش
درپی خروج سیمان ازسبدحمایتی دولت وافتتاح کارخانه سیمان ممتازان ورقابتی شدن فروش سیمان دراستان کردستان ، نیازبه امرتبلیغات وارتباط تنگاتنگ بامشتریان بیش ازپیش احساس میشد که بهمین لحاظ مدیریت بازرگانی شرکت واحدی بنام روابط عمومی فروش افتتاح نمود تابه امربرقراری ارتباط بامشتری وتبلیغات درسطح استان پرداخته شود.
درذیل تعدادی ازاقدامات انجام شده توسط این واحددرسال 88 فهرست وارارائه میگردد:
1- ارسال پیامک جهت اطلاع رسانی اخبارکارخانه
2- برگزاری سومین گردهمایی عاملین فروش گروه صنایع سیمان کردستان دربهمن ماه88
3- برپایی نمایشگاه درهفته دولت.

4- برقراری ارتباط بامشتریان بالفعل وترغیب آنها به خریدازاین کارخانه.
5- برقراری ارتباط بامشتریان وعاملین برای همکاری بیشترونظرسنجی ازآنها جهت بهبودفعالیتها.
12- مسئولیتهای اجتماعی

شرکت در کنار اهداف اقتصادی به عنوان یک بنگاه اقتصادی با هدف حداکثر نمودن ثروت سهامداران خود به اهداف اجتماعی توجه کرده و آن را بعنوان یکی از اولویتهای کاری خود می شناسد .
کمک در امر ساماندهی جایگاه پمپ بنزین و روشنائی محور کرمان – باغین
اهدا سیمان به منظور بهره مندی خانواده های ایتام ، معلولان سرپرست خانوار زلزله زده بم در چارچوب مقررات
همکاری و مساعدت برای هفته بسیج
ایجاد واحداث کمربندسبز به مساحت 10 هکتار.
برگزاری وتشکیل سمینارعاملین توزیع سیمان درشرکت.
13- مسئولیتهای زیست محیطی
1-13- طرح ریزی راهبردی
مدیریت گروه صنایع سیمان کرمان نسبت به شناسائی عوامل زیست محیطی که منجر به آلودگی هوا ، آب و خاک می شوند و نیز ارزیابی و تعیین جنبه های زیست محیطی بارز و اولویت بندی و تحلیل آثار زیست محیطی فوق نسبت به تنظیم اهداف و برنامه و همچنین تعیین نقش ها و فرآیندهای پایش و اندازه گیری و گزارش دهی و استفاده از دانش و ابزارهای اندازه گیری در جهت طرح ریزی راهبردی خود اقدام نموده است .
گروه صنایع سیمان کرمان در این رابطه فعالیتهای زیر را نیز مورد نظر قرارداده است .
مشارکت فعال همه گروه ها / طرفهای ذینفع محیط زیست در تدوین خط مشی و استراتژی
شناسائی فرصتهای حال و اینده از نظرموفقیت پایدار با تمرکز بر مسئله محیط زیست و انرژی
لحاظ داشتن و انعکاس مفاهیم ، نکات ، نیازها و انتظارات زیست محیطی .
تشکیل کلاسهای آموزشی درخصوص ارتقاء اطلاعات کارکنان برای واحدهای ایمنی وبهداشت وبرگزاری دوره های تئوری و عملی آموزش آتش نشانی .
2-13- اهداف وبرنامه های زیست محیطی
کارگروه محیطزیست وفیلتراسیون گروه صنایع سیمان کردستان درراستای تحقق اهداف وبرنامه های مصوب سازمان درحوزه مسائل زیست محیطی ، باتشکیل 6جلسه درسال 88 وانجام 8 پروژه درجهت رفع تنگناها وبهبودشرایط زیست محیطی درون سازمانی به فعالیت خودادامه داده است که لیستی ازبرنامه هاواقدامات انجام شده درسال 88به همراه درصدپیش

رفت هریک تاپایان سال وهمچنین اهداف وبرنامه های زیست محیطی سازمان درسال 89بشرح زیرارائه میگردد:
جدول (20)-اهداف وبرنامه های کمیته محیط زیست فیلتراسیون درسال 13

88
ردیف شرح فعالیت درصدپیشرفت
1 توسعه فضای سبزدرضلع شرقی کارخانه 80
2 تدوین واجرای دستورالعمل مدیریت بردپوی مواددرسطح کارخانه 100
3 بهینه سازی وضعیت قیفهای بارخروجی برجهای خنک کن 100
4 بهسازی وبتن ریزی محوطه حدفاصل تعمیرگاه نقلیه وکوره های یک ودو 75
5 نصب وبهره برداری ازغبارسنج onlineکوره یک 100
6 نصب وبهره برداری ازغبارسنج onlineکوره سه 100
7 فرهنگ سازی وآموزش دردوسطح عمومی وتخصصی 60
8 خریداری دستگاه بسته بندی جدیدبرای واحدبارگیرخانه 100
جدول (21)-اهداف وبرنامه های کمیته محیط زیست فیلتراسیون درسال 1389
ردیف شرح فعالیت
1 تکمیل فضای سبزدرضلع شرقی کارخانه
2 ایجادسیستم تهویه وکاهش آلودگی سالن کوره واحدسه
3 بهره برداری کامل ازسیلوهای کلینکرواحدهای دووسه
4 برطرف نمودن عوامل بارریزی زیرسیلوهای سیمان
5 تجهیزکارخانه به سیستم غبارروب صنعتی
6 بهینه سازی وتوسعه سیستمهای گردگیری کوره واحددو
7 مدیریت بهینه ضایعات
8 فرهنگ سازی وآموزش پرسنل دردوسطح عمومی وتخصصی
9 سنجش الکتروفیلترهاوفیلترهای اصلی کارخانه
10 کاهش ساعات کارکردآسیاب موادخام واحددو

3-13-بهبودعملکردوروشها
-مشارکت دربرگزاری همایشهای زیست محیطی ،نشستهای مشورتی

زیست محیطی دراستان وارائه مقالات زیست محیطی دراین زمینه .
– مصاحبه بامطبوعات وجرایدورسانه هادرجهت آگاهی رساندن وتقویت اهمیت جنبه های زیست محیطی درگروه صنایع سیمان کردستان .
– فراهم نمودن شرایط بازدیدمسئولین کشوری واستانی ازگروه صنایع سیمان کردستان به منظورایجادتعامل ومشارکت بیشتردراین زمینه .
– پیگیری بخشنامه هاواستفاده ازبازخورسیستم پیشنهادات درجهت بهبودسازمان وایجادانگیزه درکارکنان .

– بازنگری مداوم خط مشی هاوتصمیم گیری هاوهمسوئی آنهابااستراتژی سازمان .
14- اموراداری ومنابع انسانی
1-14- هرم سنی کارکنان
هرم سنی کارکنان شرکت در پایان سال 1388 و مقایسه با سال 1387 در جدول ذیل منعکس می باشد
جدول (22) : هرم سنی کارکنان شرکت سالهای 1388 – 1387
محدوده سنی کل پرسنل
محدوده سنی ( سال ) 29/12/1388( تعداد ) 30/12/1387( تعداد )
24-20 1 7
29-25 55 93
34-30 71 78
39-35 125 223
44-40 231 113
49-45 66 51
54-50 16 12
59-55 3 3
65-60 1 1
جمع کل 569 581
2-14- تعداد کارکنان
جدول (23) : تغییرات کارکنان شرکت در طول سال 1388 در جدول ذیل منعکس است :
شرح تولیدی خدماتی بازرگانی فروش اداری و مالی جمع
افزایش 1/1/88 151 298 16 6 110 581
استخدامی – – 1 3 11 15
بازگشت بکار 1 1 — — 1 3
انتقال از سایر واحدها (داخلی ) 3 — — 7 6 16
جمع 155 299 17 16 128 615
کاهش استعفاء — 1 1 — 3 5
فسخ قرارداد — — — — 1 1
ترک کار — — — — 1 1
بازنشسته 1 7 4 1 6 19
از کارافتاده — — — — — —
فوت 1 1 — — — 2

بازخرید — 1 — — — 1
اخراج — — — — — —

انتقال به سایر واحدها (داخلی) 4 — 1 1 11 17
جمع کاهش 6 10 6 2 22 46
جمع کل 149 289 11 14 106 569
در طول سال مالی مورد گزارش هیچ استخدامی صورت نگرفته است ونیروهای بکارگرفته شده صرفا جهت جایگزینی وتکمیل چارت جدید بوده و تعداد 12نفر به عناوین مختلف شرکت را ترک نموده اند و در نتیجه تعداد کارکنان استخدامی شرکت از 581 نفر در پایان اسفند ماه 1387 به 569 نفر تقلیل یافته است که کاهشی به میزان 1/2 % را نشان می دهد .
شرکت سعی نموده است با توجه به خط مشی و سیاست خود در راستای کاهش هزینه ها و حفظ و افزایش سطح تولید گام بردارد همانطور که در صفحات بعد ملاحظه می شود شرکت توانسته است با کاهش نیروی انسانی و آموزش کارکنان در سطوح مختلف حتی نسبت به سالهای گذشته از کارائی بیشتری برخوردار باشد.
3-14- سوابق کارکنان
سوابق کاری پرسنل در پایان سال 1388 و مقایسه آن با سال 1387 بشرح ذیل است :
جدول (24) : مقایسه سوابق کاری کارکنان شرکت سال 1388 – 1387
سابقه کار کل پرسنل
تجربه (سال ) 29/12/1388 30/12/1387
کمتر از 3 سال 21 37
5-3 95 77
8-6 5 39
11-9 40 75
14-12 96 134

17-15 215 153

20-18 58 49
23-21 34 16
26-24 4 —
بالاتر از 26 1 1
جمع 569 581

بطوری که اعداد جدول فوق نشان می دهد 39 نفر از پرسنل شرکت مازاد بر 20 سال سابقه دارند .

نمودار (7) مقایسه سوابق کار پرسنل گروه صنایع سیمان کرمان سالهای 1388- 1387

4-14- وضعیت تحصیلی
وضعیت مدارک تحصیلی کارکنان در پایان سال 1388 بشرح ذیل است :
جدول (25) : وضعیت تحصیلی کارکنان گروه صنایع سیمان کرمان سال مالی منتهی به 29 اسفند 1388
آمار مدارک تحصیلی
درجه تحصیلی تعداد درجه تحصیلی تعداد
دکتری — دوره متوسطه 29
فوق لیسانس 3 دوره راهنمائی 148
لیسانس 70 دوره ابتدائی 75
فوق دیپلم 56 نهضت 10
دیپلم 177 بی سواد 1
جمع کل 569

5-14- آموزش
مطالعه وضعیت تحصیلی ، سابقه کار و هرم سنی کارکنان نشان دهنده اهمیت آموزش حین خدمت کارکنان می باشد و به همین علت واحد آموزش با تکیه بر سیستم مدرن جامع آموزشی با هدف به حداقل رسانیدن انحراف دانش کارکنان از نیازهای شغلی فعالیت نموده است . اهم فعالیت این واحد در طول سال 1388 بشرح ذیل است :
جدول (26) : دوره های آموزشی گروه صنایع سیمان کرمان سال مالی منتهی به 29 اسفند 1388
سال 1388
محل دوره تعداد دوره تعداد نفرات ساعت آموزش

داخل شرکت 21 631 399
برون سازمانی 41 70 584
سمینارهای داخلی 8 246 155
سمینارهای برون سازمانی 22 37 315
جمع 92 984 1453

15- امور رفاهی ، ایمنی و بهداشت کارکنان
1-15- امور رفاهی
به منظور توسعه بهداشت محیط کار ، ایجاد محیط مناسب جهت رشد و پویائی کارکنان و همچنین فراهم نمودن برنامه های مناسب جهت اوقات فراغت کارکنان ، اقدامات رفاهی گسترده ای در طول سال مورد گزارش به مرحله اجراء درآمده است که اهم فعالیتهای رفاهی شرکت بشرح زیر است :
1-1-15- وام کارکنان
با توجه به تشکیل صندوق همیاری در شرکت بر مبنای قراردادهای سه جانبه (فی مابین شرکت ، شورای اسلامی کارووزارت کار و امور اجتماعی) 12% وجوه مازاد تولید بر ظرفیت های اسمی مندرج در قرارداد تا پایان سال 1387به این صندوق واریزگردیده که تحت نظر هیات امنا ء متشکل از کارکنان شرکت و شورای اسلامی کار اداره گردیده و به منظور ارائه تسهیلات به کارکنان شرکت مورد استفاده قرارمی گیرد.
2-15- فعالیتهای مرکز بهداشت کار
خدمات ارائه شده مرکزبهداشت کار بصورت کلی شامل موارد ذیل می باشد :
الف – خدمات طب کار :
ویزیت بیماران سرپائی بصورت روزانه
ویزیت بیماران اورژانس و ارائه خدمات اولیه به بیماران و در صورت لزوم اعزام به بیمارستان های مربوطه
معاینات دوره ای پرسنل طبق تقویم پزشکی بر اساس سمت سازمانی
ب – خدمات بهداشت حرفه ای
اندازه گیری و پایش عوامل زیان اور محیط کار
بهسازی بهداشت محیط کار شامل : نظارت بر سلامت آب آشامیدنی پرسنل –نظافت عمومی محیط کار و سرویسهای بهداشتی کارکنان – بهداشت سالن غذاخوری – آشپزخانه و تاسیسات و تسهیلات مربوطه بررسی وضعیت بهداشت مواد غذائی مورد استفاده شرکت – نظارت بر وضعیت بهداشتی سرویسهای رفت و آمد .
آموزش پرسنل در زمینه های مختلف بصورت کلاسیک با همکاری واحد آموزش و بصورت چهره به چهره توسط کارشناس بهداشت حرفه ای در محیط کار.
انجام دوره ای طرحهای واکسیناسیون کلیه پرسنل رسمی و پیمانکار
مدیریت گروه صنایع گروه صنایع سیمان کرمان بر کل این فرایند نظارت

عالیه داشته و همواره اطمینان می یابد که این فعالیتها دارای ارزش افزوده هستند .
16-مدیریت ریسک
بدلیل ابنکه عملیات شرکت در ایران متمرکز است بنابراین شرکت در معرض ریسکهایی است که محیط اقتصادی کشور به آن وارد می کند . شناسائی و مهار این ریسک ها بر عهده هیات مدیره و یکی از وظائف مدیریتی مهم در شرکت محسوب می شود . هدف شرکت احتراز از تمام ریسک ها و هدفمند کردن آنهاست شرکت از روش ها و فرآیند ارزیابی پیشرفته سود می برد که در موقع مقتضی به ارزش گروه صنایع سیمان کرمان می افزایند . در ادامه درباره برخی از این ریسکها و مهار آنها بحث می شود .
1-16- ریسک مالی
ریسکهای مالی عمده ای که گروه صنایع سیمان کرمان با آن روبرو است عمدتا ریسک های تامین مالی و ریسک های بدهکاران است . این ریسک ها مستمرا مورد تحلیل و نظارت قرار می گیرند .لازم بذکراست که درسال مالی منتهی به اسفندماه 1388ذخیره کافی درحسابها ازاین بابت اعمال گردیده است .

2-16- ریسک های بازار و استراتژیک
یکی از ریسک های عمده ای که بازار سیمان در آینده با آن مواجه خواهد شد ، افزایش ظرفیت تولید سیمان در کشور است که در حال حاضر شرکت کمابیش با این ریسک مواجه گردیده زیرا بابه بهره برداری رسیدن طرحهای جدیدسیمانی ونیزخارج شدن سیمان ازسبدحمایتی دولت ، تولیدبرتقاضا فزونی یافته ، اما شرکت برای سالهای آینده که طی آن احتمال فزونی بیشترعرضه بر تقاضا وجود دارد آمادگی لازم را با به کارگیری روشهای زیر در دست دارد.
ترسیم بازار حال و آینده شرکت
افزایش تنوع سبد تولید محصولات شرکت
ایجاد ارتباط بین مشتریان و بخشهای فنی شرکت به منظور بهره مندی از پیشنهادات و نظرات مشتریان .
ایجاد واحدهای عرضه مستقیم در شهرهای اطراف
تقویت بخش صنایع پائین دستی سیمان
تحقیقات آزمایشگاهی در راستای تولید سیمانهای خاص با کاربرد در صنعت سد سازی
ادامه بازار یابی برای شناسائی بازار مناسب و مطمئن برای سیمان نفت تیپ Gونیزشروع بازاریابی برای شناسایی بیشتربازاربرای سیمان چاه نفت تیپ AوD .

3-16- ریسکهای عملیاتی
صنعت سیمان به عنوان مصرف کننده ی عمده انرژی همواره با ریسک افزایش قیمت انرژی به ویژه برق و گاز روبرو است شرکت با توجه به سیاست های بهینه سازی سعی دارد با مصرف گاز بر اساس استانداردهای سازمان بهینه سازی در مصرف سوخت صرفه جوئی نماید در این راستا در شرکت ستادی بعنوان ستاد راهبرد انرژی تشکیل شده تا به تدوین روشهائی که موجب کاهش مصارف الکتریسیته و سوخت می شود بپردازد .
بدیهی است که باتوجه به قطعی بودن افزایش قیمتهای حاملهای انرژی درسه سال آتی وتصمیمات کلان کشوربرحذف یارانه های انرژی تاسال 1390، بهینه سازی ،تغییروساده سازی فرآیندوساختارتکنولوژی بامحوریت انرژی وبهینه سازی مصرف آن سرلوحه اقدامات شرکت خواهدبود.
4-16- ریسکهای زیست محیطی
مسائل زیست محیطی نیز همواره ریسکهائی را از جمله ریسک جرائم زیست

محیطی به شرکت تحمیل می کند . شرکت با رعایت الزامات زیست محیطی و انجام برخی ابتکارات عمل توانسته است این ریسک را مهار کند .
17- سرمایه گذاری در شرکتهای زیر مجموعه
1-17- سرمایه گذاری در شرکتهای زیر مجموعه – شرکتهای بورسی
جدول (27) سرمایه گذاری درشرکتهای بورسی سال مالی منتهی به 29 اسفند 1388
سرمایه گذاری بورسی
نام شرکت درصد سهام بهای تمام شده ارزش روز ارزش افزوده
سیمان مازندران 20 100953587282 345499207130 244545619848
سیمان اردبیل وآهک آذرشهر 4/25 102765587225 50316913556 (52448673669)
جمع 203719174507 395816120686 192096946179

همانطور که ملاحظه میشود با فرض قیمت بازار برای 20 درصد سهام سیمان مازندران شرکت به میزان 2445 میلیارد ریال ارزش افزوده دارد.که این به عنوان یکی از پتانسیلهای نهفته گروه صنایع سیمان کرمان می باشد. بخصوص آنکه طرحهای ارتقاء ظرفیت و توسعه سیمان مازندران باتوجه به ، به بهره برداری کامل رسیدن ارزش افزوده بسیار بالائی برای سهامداران خود ایجاد میکند . ضمناقابل ذکراست که حاصل نهایی سرمایه گذاری درسهام شرکتهای بورسی نیزدارای ارزش افزوده ای معادل 192 میلیاردریال میباشد.
2-17- سرمایه گذاری در شرکتهای زیر مجموعه – شرکتهای غیر بورسی
جدول (28) سرمایه گذاری درشرکتهای غیر بورسی سال مالی منتهی به 29 اسفند1388
سرمایه گذاری – شرکتهای غیر بورسی
1 نام شرکت درصد سهام بهای تمام شده-ریال
2 سیمان ممتازان* 33/33 153045928883
3 سرمایه گذاری سیمان کرمان* 99/99 65993356000
4 یاران سلیم* 39/61 7619554396
5 سیمان بندر دیر 35 2225000000
6 سایر 2284196000
جمع کل 231168035279

لازم بذکراست که طی سال 1388 شرکت سرمایه گذاری سیمان کردستان کاهش سرمایه وشرکت یاران سلیم افزایش سرمایه داشته است که مبالغ فوق پس ازاعمال عملیات مزبورمیباشد.
1-2-17-شرکت سیمان ممتازان
شرکت سیمان ممتازان با ظرفیت یک میلیون تن در سال 1386 به بهره برداری رسیده است که با توجه به درصد سهام سرمایه گذاری شده در آن بمیزان 130723505 سهم

و محل فعالیت شرکت، این شرکت توانسته است از ظرفیتها و پتانسیل های گروه صنایع سیمان کرمان در رسیدن به اهداف خود استفاده نماید .
با در نظر گرفتن قیمت تمام شده سهام ، شرکت از یک ارزش افزوده بسیار بالائی برخوردار می باشد که این نشان دهنده تصمیمات سازنده هیات مدیره در امر سرمایه گذاری شرکت به منظور افزایش ثروت سهامداران بوده است و شایان ذکراست که باتوجه به پیش بینی سودهرسهم معادل 128ریال (تازمان تهیه این گزارش )برای سال مالی 1388میزان سودخالص شرکت سیمان کردستان ازسیمان ممتازان مبلغ 16724میلیون ریال خواهدبود.
2-2-17-شرکت سرمایه گذاری سیمان کردستان (مشمول تلفیق)
عمده فعالیت اصلی شرکت سرمایه گذاری سیمان کردستان (سهامی خاص)هرگونه مشارکت اعم ازحقوقی یامدنی ، تشویق وتسهیل امرسرمایه گذاری وعقدقراردادجهت اداره پرتفوی سهام ، خریدوفروش وپذیره نویسی سهام شرکتهای تولیدی وخدماتی وبازرگانی، انجام وارائه خدمات کارگزاری سهام درسازمان بورس اوراق بهادارازطریق موسسات کارگزاری ، اخذنمایندگی کارگزاری درسازمان بورس اوراق بهادارو;.میباشد.که باتوجه به تصمیمات متخذه درجلسه مجمع عمومی صاحبان سهام مورخ 2/3/87 مقررگردید که فعالیت شرکت به حداقل رسانده شده وشرکت بصورت انجماددرآیدبنحوی که صرفاساختارشرکت بدلیل سابقه کسب شده جهت فعالیت احتمالی آتی نگهداریشود. لذادرآغازسال اقدام به فروش کلیه سهام پرتفوی شرکت شد ، بطوریکه خریدهای سهام انجام شده درشرکت مذکورمنحصربه سهام گروه صنایع سیمان کردستان ونیز سهام شرکت بین المللی سیمان ساروج بوشهرباهماهنگی باشرکت سرمایه گذاری وتوسعه صنایع سیمان گردیدتا صرفاسرمایه گذاریهای آتی برمبنای سهام شرکتهای سیمانی متمرکزگردد.
ضمنا براساس تصمیمات متخذه درجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 4/7/1388 شرکت مذکورتصمیم به کاهش سرمایه شرکت از150 میلیاردریال به 66 میلیاردریال گرفته شدکه شرکت نسبت به ثبت کاهش فوق اقدام نمودوعملیات مربوطه دردفاترشرکت سیمان کردستان نیزاعمال گردید.
3-2-17-شرکت یاران سلیم (مشمول تلفیق)
خلاصه فعالیت اصلی شرکت تاسیس ، اداره وبهره برداری ازواحدهای صنعتی ، خدماتی ، معدنی ، کشاورزی ، انجام کلیه عملیات مالی ، اداری وبازرگانی ازقبیل خریدوفروش ، توزیع ، صادرات وواردات ، حمل ونقل کالا ، موادومصالح به نحوی که باموضوع شرکت ارتباط داشته باشد وانجام سرمایه گذاری ومشارکت درسایرشرکتهای تولیدی وغیرتولیدی داخلی یاخارجی وساخت وسازساختمان میباشد.
3-15-شرکت درشرف تاسیس
شایان ذکراست که دراردیبهشت ماه 1388 باعنایت به بررسی های انجام شده ونیزمصوبه شماره 216مورخ 26/10/1387هیئت مدیره شرکت اقدام به واریزمبلغ 2500 میلیون ریال بابت 50% سرمایه گذاری(سهم اینشرکت) درشرکت درشرف تاسیس مخلوط سیمانی موضوع تولیدمحصولات پایین دستی سیمان به حساب شرکت سرمایه گذاری وتوسعه صنایع سیمان

واریزگردیده که امیداست باتوجه به مطالعات انجام شده ونیزگسترش بازارمحصولات موردنظرمنافع سهامداران محترم تامین گردد.
18-وضعیت مالی شرکت
1-18- مقایسه فروش و سود عملیاتی شرکت
جدول (29)- مقایسه فروش و سود عملیاتی شرکت طی سالهای1388-1384 ارقام-میلیون ریال
شرح / سال مالی 1384 1385 1386 1387 1388
درآمد فروش 429375 442441 434514 540669 615553
سود عملیاتی 228407 211309 174990 257306 276300
سود و زیان سال مالی 253827 220207 218911 216526 258875
سرمایه 110660 220320 220320 220320 220320
حقوق سهامداران 166543 494113 531018 592171 639009

2-18-مقایسه EPS، DPS ودرصد سود تقسیمی
جدول (30( مقایسه EPS، DPSودرصد سود تقسیمی شرکت طی سالهای1388-1384
شرح / سال مالی 1384 1385 1386 1387 1388
سود هر سهم(EPS) -ریال 2304 992 994 982 1175
سود تقسیمی((DPS -ریال 2000 800 700 750 ؟

درصد سود تقسیمی-درصد 87 80 70 76 ؟

3-18- اطلاعات وضعیت مالی
جدول (31) –اطلاعات وضعیت مالی درپایان سالهای 1388-1386 (میلیون ریال)
ردیف شرح 1388 1387 1386
1 جمع داراییها 948033 923676 866119
2 جمع بدهیها 309023 376553 334500
3 جمع حقوق صاحبان سهام 639009 547123 531619
4 حجم معاملات سهام 23109535 6239458 4253000
4-18- مقایسه شرکت با سایر شرکتهای سیمانی پذیرفته شده در بورس – ارزش جایگزینی
یکی از معیارهای مهم در ارزیابی شرکتهای سیمانی جهت سرمایه گذاری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ارزش جایگزینی سهام منظور و مقایسه ان با سایر شرکتهای هم گروه و صنعت مورد نظر می باشد .همچنانکه در جدول زیر مشاهده می شود ارزش جایگزینی شرکت به تنهایی فقط 68% ارزش جایگزینی متوسط بازار سایر شرکتهای سیمانی بوده و با لحاظ شرکتهای زیر مجموعه خود 36%ارزش جایگزینی را دارد که این نشان دهنده پتانسیل بالای گروه صنایع سیمان کرمان از حیث سرمایه گذاری و ارزش افزوده بالای آن می باشد.

جدول (32 )محاسبه ظرفیت اسمی تولید شرکت با شرکتهای زیر مجموعه
شرح ظرفیت اسمی درصد مالکیت ظرفیت کل
گروه صنایع سیمان کرمان 1104000 100% 1104000
سیمان ممتازان 1000000 33/33% 333300
*سیمان مازندران 2250000 20% 448000
جمع کل 1885300
* طرح جدید کارخانه با ظرفیت 3300 تن در روز ، در سال 1386 به بهره برداری رسیده است.
همچنین طرح افزایش ظرفیت کارخانه از 2000 به 4000 تن در روز ، در بهار87 تکمیل و راه اندازی رسمی گردیده است .
19-برنامه های آتی شرکت در سال 1389
تحقق میزان تولید ، معادل 1112375 تن کلینکر
تامین حاشیه سود مناسب .
توسعه سیستمهای مدیریتی : سیستم مدیریت منابع انسانی ( جذب ، آموزش و یادگیری ، ارتقاء ، انگیزش ) و زیرساختارهای نرم افزاری .
پرداخت به موقع سود سهامداران عمده شرکت .
تنوع بخشی محصولات سیمان با اولویت به تولید سیمان با حاشیه سود بیشتر و مطلوب مشتریان.
تمرکز بر کاهش هزینه ها و استقرار سیستم کاهش هزینه ها بصورت مستمر .
بهسازی خطوط سه گانه تولید شرکت .
بازاریابی و بازارسازی برای سیمانهای ویژه با توجه به پتانسیلهای شرکت .
20-تکالیف مجمع
تکالیف تعیین شده براساس مفاد صورتجلسه مشروح مذاکرات جلسه مجمع

عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام مورخ23/3/1388مورد پیگیری قرار گرفته و نتایج حاصل از آن بشرح زیر است :

جدول (33 ) تکالیف مجمع عمومی عادی سال مالی منتهی به 29 اسفند 1388
تکالیف هیات مدیره اقدامات انجام شده
1- بند 5 گزارش بازرس قانونی – پیگیریهای لازم درخصوص اراضی شهرک شهیدباهنر.

2- بند 7 گزارش بازرس قانونی – تعیین تکلیف وجوه قابل استردادازانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان

3- بند 9 گزارش بازرس قانونی – پرداخت سود سهامداران

4-بند8گزارش بازرس قانونی –رعایت مفادآیین نامه انضباطی شرکتهای پذیرفته شده دربورس

5-بند10گزارش بازرس قانونی –نهایی کردن وضعیت مالکیت ساختمان خریداری شده ازشرکت نوسازی ساختمان تهران درسال 1382 – ازسوی واحدحقوقی شرکت دردست اقدام میباشد.

– باتوجه به اینکه کلیه شرکتهای سیمانی دچاراین قضیه شده اندموکول به تعیین تکلیف ازسوی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان میباشد..

– عمده باقیمانده مبلغ مزبورمربوط به حق تقدم های استفاده نشده مربوط به افزایش سرمایه سالهای 83و85میباشدکه علیرغم درج آگهی درروزنامه درافزایش سرمایه شرکت نکرده اندوبه مروربامراجعه سهامداران ذی ربط نسبت به استردادارزش اسمی سهام مربوطه اقدام میگرددکه تاکنون نیزمبلغ 205میلیون ریال تسویه شده است.

-دراجرای بندمذکوربه غیرازبندمربوط به اصلاح مفاداساسنامه مطابق نمونه اساسنامه شرکتهای بورسی انجام گردیده که انجام مورداخیرنیزموکول به هماهنگی کلی واعلام ازسوی شرکت سرمایه گذاری صنایع سیمان میباشد.
-باتوجه به پیگیریهای بعمل آمده درتاریخ 17/3/88توافق نامه جدیدی مابین نمایندگان طرفین تنظیم گردیده که جهت پیگیری واقدام مقتضی به مشاورحقوقی شرکت ارجاع گردیده است.

21- تجزیه و تحلیل صورتهای مالی

نسبت¬های نقدینگی

نسبت¬های فعالیت¬ (کارایی)

نرخ رشد نسبت گردش دارایی ، نرخ رشد دوره وصول مطالبات ، نرخ رشد دوره گردش کالا ، نرخ رشد دوره گردش عملیات ، نرخ رشد نسبت کالا به سرمایه در گردش ، نرخ رشد نسبت گردش سرمایه جاری ، نرخ رشد دفعات واریز بستانکاران ، نرخ رشد دوره واریز بستانکاران

نسبت¬های سرمایه¬گذاری (اهرمی)

نرخ رشد نسبت دارایی ثابت به ارزش ویژه ، نرخ رشد نسبت کل بدهی ، نرخ رشد نسبت بدهی جاری به ارزش ویژه نرخ رشد نسبت بدهی بلندمدت به ارزش ویژه ، نرخ رشد نسبت مالکانه ، نرخ رشد نسبت پوشش بدهی نرخ رشد نسبت پوشش بهره

نسبت¬های سودآوری

نسبتها ی نقدینگی
1- نسبتهای نقدینگی :
نسبت نقدینگی به نسبتی اطلاق می شود که توانایی واحد تجاری را در واریز بدهیهای کوتاه مدت نشان دهد . اهم این نسبتها عبارتند از نسبت جاری و نسبت آنی .
2- نسبتهای فعالیت :
هر گونه کسری که در صورت آن مبلغ فروش واحدتجاری و در مخرج آن یکی از اقلام ترازنامه آمده باشد نسبت فعالیت نامیده می شود . تنها در مورد موجودی جنسی بهتر است بجای رقم فروش ، بهای تمام شده کالای فروش رفته بکار رود . نسبتهای فعالیت ، کارآیی مدیران را در کاربرد دارائیها ( منابع مالی در اختیار مدیران ) نشان می دهند .
3- نسبتهای سرمایه گذاری :
نسبتهایی را نشان می دهند هرگاه عملیات واحدتجاری زیان ببار آورد و کار به تصفیه بکشد ، تا چه اندازه طلبکاران و وام دهندگان به آن واحد تجاری به مطالبات خود می رسند ، نسبتهای سرمایه گذاری می نامند . در ضمن ، نسبتهای سرمایه گذاری طرز ترکیب سرمایه شرکت را به معنی اعم آن که کلیه منابع مالی را در بر می گیرد نشان میدهد . به عبارت دیگر نسبتهای سرمایه گذاری آنچه را به صاحبان سهام ( سرمایه ) تعلق دارد با سرمایه گذاریهای دیگران در واحد تجاری می سنجد .
4- نسبتهای سود آوری :
هدف از کاربرد نسبتهای سود آوری تععین میزان موفقیت واحد تجاری در کسب سود است . موفقیت در کسب سوود را از تعیین نسبت سود به فروش یا دارایی ها و یا از راه سنجش سود با سرمایه گذاری صاحبان سهم در واحد تجاری به دست می آورند و بسته به موردمقایسه ، آن را بازده فروش ، بازده ارزش ویژه ، بازده دارایی و یا بازده سرمایه در گردش می نامند .
– نسبتهای نقدینگی :
نسبتهای نقدینگی از مقایسه دارایی جاری یا اقلام تشکیل دهنده آن با بدهی جاری به دست می آید و بیشتر این نسبتها به صورت عدد و یا درصد نشان داده می شود . اهم نسبتهای نقدینگی عبارتند از نسبت جاری و نسبت آنی .
نسبت جاری :
هر گاه جمع دارایی جاری را بر جمع بدهی جاری تقسیم کنیم نسبتی را که به دست می آید نسبت جاری می گوئیم .
اهمیت نسبت جاری از توجه به تعریف دارائی جاری و بدهی جاری روشن می شود . دارایی جاری آنچه را که در مدتی کوتاه که معمولا کمتر از یک سال است به صورت نقد در اختیار واحد تجاری قرار می گیرد نشان می دهد و بدهی جاری مبالغی را که باید از محل دارایی جاری تامین و در کوتاه مدت پرداخت گردد ارائه می نماید.
در تفسیر نسبت جاری می باید به نوسانات آن در طول مدت هم توجه داشت گاه اتفاق می افتد که برای بهتر جلوه دادن این نسبت در صورتهای مالی در پایان سال به واریز موقت بعضی اقلام بدهی می پردازند و در اوائل سال بعد آنها را برگشت می دهند که این خود یک نوع حساب آرائی محسوب میشود .
نسبت آنی :
نسبت جاری نقصی بزرگ دارد و آن این است که همه اقلام دارایی جاری از لحاظ نقدینگی یکسان و مشابه در نظر گرفته می شوند در صورتی که از این اقلام دارایی جاری را باید به دو طبقه تقسیم کرد :
آنچه نقداست یا در حکم نقد و یا بدون کوششی در راه فروش ، نقدا وصول خواهد شد . این تعریف ، موجودیهای نقدی اعم از صندوق و بانک و همچنین حسابها و اسناد دریافتی را در بر می گیرد . به جمع این ارقام دارائیهای سیال یا دارائیهای آنی گفته میشود .
اقلامی از دارایی جاری که می باید از طریق فروش به پول نقد یا مطالبات تبدیل شوند . کلیه انواع موجودیهای جنسی اعم از مواد وکالا دراین طبقه قرار می گیرد .
شاید بتوان گفت که نسبت آنی یکی از مفیدترین نسبت هاست . این نسبت به وضوح نشان می دهد که آن قسمت ازدارایی جاری که از لحاظ ارزش ، ثبات بیشتری دارد و احتمال کاهش در آن کمتر است تا چه میزان می تواند پشتوانه طلبکاران کوتاه مدت قرار گیرد و به مراجعه آنان برای وصول مطالباتشان پاسخگو باشد .
فرجه تدافعی :
فایده تعیین و بررسی نسبتهای نقدینگی را در این می دانند که توان واحدتجاری رادر پرداخت بدهیهای خود مشخص کند . ولی علاوه بر آنچه به صورت بدهی در حسابها و صورتحسابها منعکس می شود ، پرداختها ی نقدی بسیاری یه عنوان هزینه و به صورت روزمره انجام میگیرند که با حسابهای بدهی ارتباطی ندارند در حالی که از لحاظ نقدینگی وکاهش آن اثر مشابه دارند .
برطرف کردن ایراد بر نسبتهای نقدینگی :
1- نسبت گردش نقدی :
صورت و مخرج نسبت جاری هر دو از ترازنامه گرفته می شوند ومی دانیم که ترازنامه و اقلام مندرج در آن ثابت هستند و فاقد گردش و تحرک از لحاظ دیگر می بینیم که سنجش نقدینگی و توان واریز بدهیهای کوتاهمدت لزوما با گردش پول و یک نوع پویایی سرو کار دارند به منظور پویا کردن نسبت نقدینگی بسیاری بر این عقیده اند که در محاسبه نسبت جاری بجای دارایی جاری می باید از گردش نقدی حاصل از عملیات واحد تجاری استفاده کرد و نسبتی را که به این طرز محاسبه می شود به نام نسبت گردش نقدی تسمیه کرده اند .
2- شاخص نقدینگی :
از لحاظ نقدینگی اقلامی که در محاسبه نسبتهای جاری و آنی مورد استفاده قرار می گیرند هم جنس و یکسان نیستند .کالا باید به فروش برسد و حسابهای بدهکاران باید وصول شوند تا هم جنس و هم پایه موجودیهای نقدی گردیده با هم قابلیت جمع پیدا کنند . برای رفع این ایراد اصولی که بر نسبتهای جاری و آنی وارد است ، از شاخص نقدینگی استفاده می کنند .
وضع موجود نقدی و بانکی :
گفتیم وقتی موجودی حسابهای نقدی نسبت به بدهی جاری بالا باشد معمولا خطر بروز ناتوانی در واریز بدهیهای کوتاه مدت کاهش می یابد و ظاهرا واحدتجاری مربوط از اعتبار بیشتری برخوردار است ولی بعضی عقیده دارند که داشتن موجودی نقدی و بانکی زیاد بر فقدان مدیریت صحیح دلالت دارد و حکایت از راکد شدن پول می کند که چه بسا مورد مصرفی سودمند می توانست داشته باشد . هر چند این استدلال را از نقطه نظر صاحبان سهام نکته ای بجا و درست می دانیم ولی از دید بستانکاران هرچه نقدینگی بیشتر باشد وضع مطلوبتر تلقی می شود .
در تفسیر نقدینگی توجه به نکات زیر حائز اهمیت است :
معمولاطلبکاران موسسه برای حفظ منافع خود در رسیدن به مطالباتشان علاقمند هستند که نسبتهای جاری و آنی هر چه ممکن است بالا و دوره گردش عملیات تا حد امکان کوتاه باشد در اینجا از نقطه نظر مدیران موسسه ، تضادی بین نقدینگی و سود آوری پیدا می شود به این توضیح که وقتی نقدینگی و بخصوص نسبت آنی را بالا نگه دارند پول راکد می ماند و به تحصیل در آمد و سود لطمه می خورد .و اگر نقدینگی و نسبتها کاهش پیدا کنند ، اعتبار موسسه در نظر دیگران مخصوصا طلبکاران و بانکها تنزل می یابد .
بعضی از مدیران به هنگام تنظیم صورتهای مالی به اقداماتی ناموجه مبادرت می ورزند و سرمایه در گردش را بهتر از آنچه هست نشان می دهند . به این منظور ثبت خریدهای پایان سال را معوق می گذارند تا موجودی جنسی کاهش یابد و در وصول مطالبات خودحداکثر کوشش می کنند تا کاهش این دو حساب موجب افزایش دوره گردش کالا و بهبود دوره وصول مطالبات شود . طبعا هر اقدامی که دارایی جاری و بدهی جاری هر دو را ولو به مبلغ یکسان کاهش دهد نسبت جاری را اگر یک یا بیشتر باشد بهتر می کند .
به این گونه کارها یعنی فعل و انفعالاتی که وضع حساب و صورتهای مالی را بهتر از واقع نشان دهد اصطلاحا حساب آرائی می گویند .

گردش مطالبات
هدف از تجزیه و تحلیل مطالبات بررسی کیفی حسابها و اسناد دریافتی است و گرنه از لحاظ کمی ثبت و ضبط و طبقه بندی مطالبات در دفترداری مطرح می شود . برای تحلیل مطالبات از دو روش استفاده
می شود : یکی زمان بندی مطالبات و دیگری تعیین دوره وصول مطالبات .
زمان بندی مطالبات :

برای زمان بندی مطالبات ، حسابها و اسناد دریافتی بر حسب مدت از تاریخ سررسید طبقه بندی می شوند ، مثلا حسابهایی که تا یک ماه از سررسید آنها گذشته با هم منظور و به همین ترتیب حسابهایی که دو ماه و سه ماه و ; و یک سال از موعد وصول آنها گذشته است به تناسب مدت با یکدیگر طبقه بندی می گردند.
از رویاین صورت یا جدول بهتر می توان قابلیت وصول مطالبات را پیش بینی و برآورد کرد .مثلا وقتی جمع مطالباتی را که چند سال از سررسید آنها گذشته با مطالباتی که تازه سررسید آنها فرا رسیده است مقایسه می کنیم می بینیم که شاید 10 درصد از حساب سالهای قبل هم در سال جاری وصول نشود در حالیکه بیش از 95 درصد مطالبات اخیر به حیطه وصول در خواهد آمد .
دوره وصول مطالبات :
هر گاه زمان بندی حسابها و اسناد دریافتی مشکل باشد و یا بررسی بیشتری ضروری تشخیص شود تعیین دوره وصول مطالبات سودمند واقع خواهد شد .

گردش کالا :
کالارا مترادف موجودی جنس بکار می بریم و به این تعبیر شامل مواد اولیه ، کالای در جریان ساخت و کالای ساخته شده می شود و ملزومات تولید را هم در بر می گیرد .
روش حذف انبارداری
واضح است که با استفاده از روش حذف انبارداری ، نسبت گردش کالا، که معمولا از تقسیم کردن بهای تمام شده کالای فروش رفته یا مصرف شده در تولید بر موجودی آن در پایان سال (و یا میانگین موجودی هایی چند) به دست می آید، افزایش قابل ملاحظه ای پیدا میکند، حاکی از این که موجودی به مراتب بسیار گردش داشته است که خود بر کارآیی مدیران دلالت می نماید.
استفاده از روش حذف انبارداری ، تغییراتی را در حسابداری صنعتی به وجود آورده است. در بسیاری صنایع قبل از استفاده از این روش، تخصیص هزینه های سربار براساس سطح زیربنای انبار مورد استفاده هر واحد انجام می گرفت.
دوره گردش عملیات

معمولا دوره گردش عملیات از یک سال کوتاهتر است و در بسیاری موسسات در یک سال چندین دوره عملیات طی می شود. در مواردی که دوره گردش عملیات از یک سال کمتر باشد ملاک محاسبه و مقایسه را همان یک سال قرار می دهند ولی هرگاه دوره مزبور از یک سال تجاوز کند بجای سال تقویمی از دوره گردش عملیات واقعی استفاده می کنند.

دوره گردش عملیات را باید با ادوار گذشته در همان واحد تجاری و یا با موسسات مشابه مقایسه کرد. طولانی تر شدن دوره عملیات در مقایسه با ادوار گذشته نشانه ای نامطلوب تلقی می شود زیرا حکایت از کند شدن فعالیت در یک یا چند قسمت از دوره گردش عملیات می کند. سرعت زیاد دوره مزبور نیز مطلوب تلقی نمی شود و دلالت بر کمبود سرمایه جاری موسسه می کند که در صورت مواجهه با عاملی نامساعد مشکلات زیاد می آفریند.
نسبت کالا به سرمایه در گردش
حالت اول- وقتی است که با توجه به حجم معاملات انجام شده، شرکت کسر سرمایه نشان می دهد. این حالت ناشی از کمبود سرمایه حکایت از آن می کند که شرکت بیش از حد توان خود تجارت کرده است و به این نوع واحد تجاری شرکت پر مبادله اطلاق می گردد. در چنین موردی نسبت گردش کالا در شرکت خوب ولی نسبت جاری آن نامطلوب می باشد.
حالت دوم-هنگامی است که در شرکت مقدار قابل توجهی کالای منسوخ و متروک و یا دیر فروش وجود دارد. در این حالت نسبت جاری شرکت رضایت بخش ولی نسبت جاری آن نامطلوب است.
گردش سرمایه جاری
هدف از بررسی سرمایه در گردش یا سرمایه جاری آن است که تعیین کنیم آیا مقدار سرمایه در گردش کافی و متناسب با حجم فروش و فعالیت واحد تجاری می باشد یا خیر؟

در بررسی کفایت سرمایه در گردش باید به اعتبارات کوتاه مدت ، اضافه برداشت از حسابهای جاری در بانکها و استقراض کسانی که رابطه نزدیک با موسسه دارند توجه مخصوص کرد. ضمنا وقتی رقم اسناد پرداختی زیاد باشد قاعدتا باید حساب های پرداختنی یا بستانکاران مانده کمی نشان دهد.
نسبت های سرمایه گذاری
نسبت های سرمایه گذاری بر دو نوع هستند. یکی نسبتی که به وسیله آن میزان سرمایه گذاری در دارایی سنجیده می شود و دیگری نسبت هایی که رابطه منابع مالی مورد استفاده واحد تجاری را از لحاظ بدهیهای جاری و بلند مدت با ارزش ویژه تعیین و ارزیابی می کند و در واقع نحوه ترکیب آنها را بررسی می نماید. نسبت های نوع دوم را نسبت های اهرمی هم نامیده اند و وجه تسمیه آن ناشی از تشابهی است که بین سود حاصل از کاربرد مکانیکی اهرم و سود به دست آمده از کاربرد وجوه حاصل از بدهی بلند مدت به نفع صاحبان سهام وجود دارد.

مهمترین نسبت های سرمایه گذاری عبارتند از:
1- نسبت دارایی ثابت به ارزش ویژه
2- نسبت کل بدهی
3- نسبت بدهی جاری به ارزش ویژه
4- نسبت بدهی بلند مدت به ارزش ویژه
نسبت اول از چهار نسبت فوق از نوع اول و سه نسبت دیگر از نوع نسبتهای اهرمی هستند. اینک به توضیح هر یک از چهار نسبت سرمایه گذاری می پردازیم:
نسبت دارائی ثابت به ارزش ویژه
میزان سرمایه گذاری در دارایی ثابت بستگی به نوع صنعت دارد. از این رو اظهارنظر نسبت به کفایت، کم یا زیاد بودن آن کار آسانی نیستتعیین میزانی صحیح برای سرمایه گذاری در دارایی ثابت نشانه کاردانی و لیاقت مدیران بشمار می رود. اصولا هر قدر سرمایه گذاری در دارایی ثابت کمتر باشد سودمند تر تشخیص می شود مشروط بر اینکه تولید و فعالیت امکان پذیر باشد ولی ماهیت کار بعضی صنایع ایجاب می کند که در دارایی ثابت سرمایه گذاری سنگین کنند مانند صنایع آهن و فولاد که به لحاظ لزوم سرمایه گذاری بسیار در کارخانه و توسعه و تغییراتی که مرتبا داده می شود حد متوسط این نسبت اغلب از 75 تجاوز می کند و در موارد استثنایی نسبت به بیش از 100 درصد هم دیده می شود.
برعکس در مورد تولید ابزارآلات دستی ، حد متوسط نسبت مورد بحث کمتر از 35درصد و در بعضی موارد به 20 درصد ارزش ویژه هم می رسد.

نسبت کل بدهی


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.