مقالات من

دانلود مقالات

مقالات من

دانلود مقالات

دانلود مقاله بررسی آماری علل خوردگی قسمت فوقانی انشعابات فلزی و ارائه راهکارهای مناسب جهت حذف یا کاهش آن با word


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله بررسی آماری علل خوردگی قسمت فوقانی انشعابات فلزی و ارائه راهکارهای مناسب جهت حذف یا کاهش آن با word دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله بررسی آماری علل خوردگی قسمت فوقانی انشعابات فلزی و ارائه راهکارهای مناسب جهت حذف یا کاهش آن با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله بررسی آماری علل خوردگی قسمت فوقانی انشعابات فلزی و ارائه راهکارهای مناسب جهت حذف یا کاهش آن با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله بررسی آماری علل خوردگی قسمت فوقانی انشعابات فلزی و ارائه راهکارهای مناسب جهت حذف یا کاهش آن با word :

سال انتشار: 1385

محل انتشار: اولین همایش ملی دانشجویی مهندسی HSE و سومین همایش ملی دانشجویی مهندسی بازرسی فنی

تعداد صفحات: 10

چکیده:

خوردگی علمکهای شبکه توزیع گازاستان گلستان بالاخص درمحدوده خروجی لوله ازغلاف 3/4 اینچ ومخصوصا درشرایط اتمسفریک مرطوب منجر به تخریب لوله و نشتی گاز میگردد دراین پژوهش پس ازانجام بررسیهای اماری و ارزیابی های خوردگی علمکهای فلزی گاز درسطح استان گلستان بدنبال راه کارهایی جهت جلوگیری و یا کاهش این پدیده مخرب خواهیم بود جهت بررسی مکانیزم خوردگی علمکها ازازمایشهای متالوگرافی Xrd بهره گرفته شد همچنین برای بررسی نحوه عملکرد نوارهای عایق و دونوع رنگ مقاوم به خوردگی ازازمون استاندارد مه نمکی استفاده شد نتایج بررسیهای اماری درسطح استان نشان داد که خوردگی شدید تقریبا درتمامی شهرها و روستاها وجود داشته و نوع خوردگی خوردگی شیاری درفصل مشترک لوله و پرایمر میب اشد که بصورت موضعی اتفاق افتاده است نتایج بررسی ها و ازمونها منجر به ایجادراه کارهای مختلف جهت جلوگیری ازپیدایش این پدیده مخرب گردید که درانتها نیز بهترین راهکار جهت جلوگیری ازخوردگی علمکهای گاز ارایه شده است


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود تحقیق بررسی راهکارهای افزایش سرعت روان خوانی در فراگیران پایه ی اول ابتدایی با word


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود تحقیق بررسی راهکارهای افزایش سرعت روان خوانی در فراگیران پایه ی اول ابتدایی با word دارای 40 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق بررسی راهکارهای افزایش سرعت روان خوانی در فراگیران پایه ی اول ابتدایی با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود تحقیق بررسی راهکارهای افزایش سرعت روان خوانی در فراگیران پایه ی اول ابتدایی با word

چکیده
مقدمه
«توصیف مشکل»
1-1 توصیف خودم
2-1 توصیف محیط
3-1 توصیف مشکل

«شواهد (1)»
1-2 شواهد محیطی
2-2 شواهد کتابخانه ای

«تجزیه و تحلیل شواهد (1)»
1-3 چکیده
2-3 تعیین علل مشکل
3-3 تعیین راهکار های پیشنهادی
4-3 حذف بعضی راهکار ها و علل حذف
5-3 خلاصه ی جدول نظر سنجی

«اجرای راه حل»
1-4 علت اصلی انتخاب راهکار پیشنهادی
2-4 اجرای راهکار ( شرح مفصل)
3-4 گزارش لحظه به لحظه
4-4 مشکلات ضمن اجرا

«شواهد (2)»
5- گرد آوری شواهد(2)

«ارزشیابی»
6- ارزشیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات

«گزارش دهی»
7- تجدید نظر و گزارش نهایی یا اطلاع رسانی
«فهرست منابع»
8- منابع

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود تحقیق بررسی راهکارهای افزایش سرعت روان خوانی در فراگیران پایه ی اول ابتدایی با word

1-               طوسی، بهرام ، راهنمای مطالعه و خواندن،  

2-               یول جورج، ترجمه ی نسرین حیدری،

3-                دکتر ذوالفقاری، حسن ، سنگری، محمد رضا ، راهنمای تدریس بخوانیم و بنویسیم پایه ی اول،  

4-               شریفی درآمدی، پرویز، روانشناسی خواندن،

5-               صباغیان، زهرا، مشکلات خواندن،

چکیده

     آموزش روان خوانی در دوره ی ابتدایی می تواند کمک شایانی به پیشرفت درک معنایی سایر دروس کرده، و کودکان امروز را برای ورود به دنیای رو به پیشرفت فردا آماده تر کند

     در این پژوهش که بررسی راهکار هایی جهت افزایش سرعت روان خوانی در فراگیران پایه ی اول بود در یک کلاس28نفره و یک دبستان پسرانه در ناحیه 6مشهد به اجرا در آمد

     در شواهد جمع آوری شده مشخص شد که فراگیرانی که در خواندن با مشکل مواجه اند، به صورت زنجیره وار در سایر مهارت های زبان آموزی از جمله ( شنیدن ) به شدت دچار ضعف می باشند. برای بهبود این وضعیت با صلاح دید صاحب نظران و شواهد موجود راهکار ( تأکید بر جمله خوانی و آموزش آن و پرهیز از کلمه خوانی ) به اجرا      در آمد که پس از اجرای راهکار انتخابی شدت ضعف فراگیران تا حدی کاهش یافت که به بهبود خواندن آن ها انجامید. در شواهد کتابخانه ای نیز راهکار های بسیار مؤثری ذکر شده است که اجرای هر کدام از آن ها محاسن زیادی را در بر داشته و خواندن آن کمک مؤثری به معلمان مقطع ابتدایی خواهد کرد

     اگر چه این تغییرات چندان چشم گیر نبود اما ما را به هدف مورد انتظار نزدیک کرد. طبق ارزشیابی و مصاحباتی که با همکاران و دانش آموزان انجام شد، این راهکار اثر بخشی کافی را با توجه به زمان اندک داشته است. امیدواریم که نتایج این پژوهش اندکی از مشکلات جامعه ی تعلیم و تربیت را بهبود بخشد

مقدمه

     زبان فارسی نه تنها میراث ارجمند گذشته و حافظ وحدت و رمز هویت ملی ماست؛ بلکه تکیه گاه رشد و اعتلای فرهنگ و ازرشها نیز هست و برنامه ی درسی زبان آموزی، بزرگترین و مهمترین نقش را در این زمینه بر عهده دارد

زبان های انسانی با توجه به اینکه تنها از چند عنصر آوایی محدود ( مثلاً در زبان فارسی از 32 صامت و 6 مصوت ) و تعداد محدودی واژه تشکیل می شوند، قادر هستند تعداد نامحدودی جمله بسازند. جمله هایی که برای نخستین بار گفته و شنیده می شوند و طبعاً حامل پیام های تازه ای هستند. در آموزش روان خوانی می توان با روش های علمی و با پرورش قوه ی خلاقیت دانش آموزان با آموزش های لازم و انجام تمرینات کافی، آنان را در سطح تولید جمله های شفاهی و مکتوب به حد خود کفایی رساند؛ در این صورت است که یکی از مهمترین اهداف آموزش دبستانی تحقق عملی می یابد

در این پژوهش بر آن شدیم که سرعت روان خوانی فراگیران را با راهکار های مناسب افزایش دهیم تا از طریق خواندن صحیح و با سرعت مناسب به درک معنایی جملات نایل آمده و پیام نهفته در کلام را درک کنند

     امید که با یاری خداوند سبحان گامی در جهت ارتقای فرزندان پُر توان ایران زمین برداریم؛ و این همت با همراهی شما عزیزان یاری دهنده به فرجام و سرانجام بارور تر و روشن تر برسد

(همتم بدرقه ی راه کن ای طایر قدس            که دراز است ره مقصد و من نو سفرم)

توصیف وضعیت موجود

1-1توصیف خودم

     از 4 سال سابقه ی کار آموزشی ام امسال اولین سالی است که مدرس پایه ی اول ابتدایی هستم. همچنین دانشجوی کارشناسی رشته ی آموزش ابتدایی در دانشکده ی علوم تربیتی می باشم. از 4 سال پیش وارد مقطع ابتدایی شده و تدریس پایه های سوم و اول را تجربه کرده ام. امسال آموزگار پایه ی اول ابتدایی در یک دبستان پسرانه می باشم

2-1توصیف محیط

     این دبستان پسرانه یکی از دبستان های ناحیه ی 6 مشهد می باشد که از یک ساختمان سه طبقه با 15 کلاس، یک کتابخانه، آزمایشگاه، اتاق سایت، اتاق سمعی بصری، نمازخانه و حیاتی به مساحت 1500 متر مربع زیر بنا تشکیل شده است

     کلاس من در طبقه ی همکف این دبستان، دومین کلاس از سمت راست در ورودی با فضایی به مساحت 35 متر مربع با دو پنجره ی مشرف به حیات خلوت واقع شده است

در این کلاس نیمکت ها به صورت ردیفی چیده شده و برای هر دانش آموز یک نیمکت شخصی جداگانه در نظر گرفته شده است که با توجه به محیط کوچک و فضای کم فاقد امکانات لازم برای اجرای شیوه های فعال و گروهی است

     در این کلاس 28 دانش آموز 7 ساله ی بومی مشهد درس می خوانند؛ با خانواده هایی که اکثراً تحصیلات بالای دیپلم داشته و از امکانات رفاهی مطلوب نسبت به وضعیت موجود در جامعه برخوردارند. ( نمودار شماره ی 1 )

3-1توصیف مشکل

     بهره ی هوشی این دانش آموزان طبق آزمون سنجش ورودی کلاس اول در سطح متوسط و معمولی می باشد. اکثر فراگیران در این کلاس در فروردین ماه به وضعیت مطلوب و در حد انتظار در روان خوانی رسیده اند و تنها تعداد اندکی از آنها از سرعت لازم در خواندن برخوردار نیستند. ( آزمون شماره ی 1، ضمائم )

فراگیران مشکل دار قادر به خواندن کلمات خارج از کتاب با ترکیب صدا های تدریس شده نیستند و در خواندن این کلمات نیاز به زمان دارند. این مشکل زمانی که این فراگیران در گروه فعالیت می کنند به حداقل رسیده و هنگامی که به صورت فردی مورد ارزشیابی قرار       می گیرند مشهود تر است. طبق آزمون ها و چک لیست مشاهدات معلوم شده که مشکل این افراد از دلایل متفاوتی ناشی شده است. والدین اکثر این دانش آموزان از تحصیلات دیپلم یا پایین تر برخوردارند. مادران آن ها خانه دار و این کودکان اغلب فرزند آخر خانواده        می باشند. ( نمودار شماره ی 2 )

طبق آزمون های مکرر به عمل آمده مشخص شده که این فراگیران در تشخیص صدا ها مشکل خاصی ندارند و تنها در ترکیب بخش ها و کلمه سازی زمان طولانی تری نیاز دارند، خواندن را به صورت گروه کلمه «جمله» دنبال نکرده و کلمه کلمه می خوانند. و این خود به طور واضح از سرعت خواندن آن ها می کاهد. این فراگیران پس از چند بار تمرین متن های داخل کتاب را روان می خوانند، اما به نظر می رسد کلمات را تنها حفظ کرده اند و قادر به تجزیه ی کلمات و اجزا نمی باشند در درک معنی کلماتی که می خوانند با مشکل مواجهند.. تند و جویده سخن می گویند و نسبت به سایر دانش آموزان کم حرف تر می باشند. تمرکز کافی نداشته و اغلب حواسشان به جزئی ترین مسائل پرت می شود. حافظه ی سمعی آن ها کوتاه و اغلب مطالب مطرح شده در کلاس را به یاد نمی آورند. در نوشتن شکل کلمات خارج از کتاب با مشکل جدی مواجهند و تنها با هجّی کردن کلمات می توانند آن ها را بنویسند. اغلب از کار گروهی سرباز می زنند و زیر بار تکالیف شانه خالی می کنند. هرگز در فعالیت خواندن مانند سایر دانش آموزان داوطلب نمی شوند و تنها در صورت خواستن در تکلیف حاضر به خواندن می شوند. ( چک لیست مشاهدات، ضمائم )

     کند خواندن این فراگیران باعث می شود بی نظمی و سر و صدا در کلاس ایجاد شده و سایر دانش آموزان با بی حوصلگی و حرف زدن مداوم در بین خواندن آن ها موجبات دستپاچگی و اضطراب آن ها را فراهم آورده که این خود  به مشکلی آزار دهنده در کلاس تبدیل شده است. هم اکنون می خواهم بدانم ( چگونه می توانم سرعت خواندن فراگیران پایه ی اول ابتدایی را افزایش دهم؟)

شواهد(1)

1-2 شواهد محیطی

     با توجه به این که زبان آموزی دارای 4 رکن اصلی ( گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن ) می باشد و این 4 مهارت ارتباط تنگاتنگی با هم دیگر دارند، لذا تقویت هر مهارت می تواند باعث تقویت سایر مهارت ها شده و در پیشرفت آن ها تأثیر بسزایی داشته باشد. طبق مشاهدات به عمل آمده ( چک لیست خواندن و مهارت ها، ضمائم ) نمودار استخراج شده که میزان ضعف فراگیران مشکل دار در مهارت های چهار گانه ی زبان آموزی به نمایش گذاشته شده است. که میزان ضعف از 1 تا 10 درجه بندی شده و بیشترین عدد شدت ضعف در مهارت مورد نظر را نشان می دهد


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله زمین شیمی زیست محیطی چشمه های گرمآبی و معدنی دامنه جنوبی تفتان با word


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله زمین شیمی زیست محیطی چشمه های گرمآبی و معدنی دامنه جنوبی تفتان با word دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله زمین شیمی زیست محیطی چشمه های گرمآبی و معدنی دامنه جنوبی تفتان با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله زمین شیمی زیست محیطی چشمه های گرمآبی و معدنی دامنه جنوبی تفتان با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله زمین شیمی زیست محیطی چشمه های گرمآبی و معدنی دامنه جنوبی تفتان با word :

سال انتشار: 1385

محل انتشار: دهمین همایش انجمن زمین شناسی ایران

تعداد صفحات: 10

چکیده:

آتشفشان تفتان در 45 کیلومتری شمال، شمال غرب خاش و در زون فلیش شرق ایران قرار دارد. تفتان، آتشفشانی چینه ای و از نوع کلسیمی – قلیایی است که از سنگهای آذرآواری، گدازه های داسیتی،ریولیتی و آندزیتی تشکیل شده است. در دامنه های تفتان، به ویژه جنوب و جنوب غرب آن چند چشمه معدنی و آب گرم با دامنه دمای سطحی 6 تا 48درجه سانتی گرادPH کمتر از 2 تا 7/6 و هدایت الکتریکی 308 تا 29400 میکرو زیمنس بر سانتی متر وجود داردبیشتر چشمه های منطقه مورد مطالعه بر اساس نمودار پایپر از نوع آبهای کلروره – سولفاته است و کلسیم کاتیون غالب این چشمه ها است . میانگین نسبتLI/CS در چشمه های گرمابی تفتان7/2است. این نسبت نزدیک به نسبت آن در سنگ های اسیدی حدواسط است که نشان دهنده منشاءLI,CS و غنی شدگی RB دراثر واکنش آب و سنگ میباشد.
بررسی غلظت عناصر سنگین و سایر عناصردر چشمه های گرمابی و سرد تفتان نشان می دهد که با کاهش PH وافزایش دما غلظت عناصر مختلف به شدت افزایش می یابد که این موضوع نشان دهنده تحرک پذیری بیشترعناصر مختلف بویژه آلومینیم ، آهن ، منگنز ، آرسنیک ، کادمیم ، سرب ، روی ، بر ، فلوئور و غیره در شرایط اسیدی است . بر اساس نتایج نمودار شولرفقط چشمه پایلک از کیفیت بسیار خوب و مناسب برای مصارف آشامیدنی برخوردار است و نمودار ویلکاکس نشان می دهد که به ترتیب چشمه های پایلک و دره تفتان دررده هایC3-S1 , C2-S1 برای مصارف
کشاورزی مناسب می باشند و چشمه های آب گرم با کیفیت بسیار نامطلوب خارج از محدوده نمودار قرار می گیرند . مقاسیه غلظت عناصر مختلف با استاندارد های آب شرب برای انسان نشان می دهد که غلظت عناصر آرسنیک ، آهن ، آلومینیم ، گوگرد ، فلوئور،سرب ، بر، منگنز، کلر و گوگرد در چشمه های آب گرم تفتان با دمای 48 و 37 درجه سانتی گراد و غلظت آلومینیم ، آهن ، بر، فلوئور، کلر و گوگرد برای چشمه دره تفتان و چشمه سرد تفتان بیش از حد مجاز می باشد. مقایسه استاندارد جهانی عناصر سنگین و دیگر عناصرموجود در آب شرب با چشمه پایلک ، نشان دهنده
پایین تر بودن غلظت تمام عناصر از حد مجاز و کیفیت بسیار بالای آب این چشمه است .از طرفی مقایسه غلظت عناصر مختلف مورد نیاز در آب شرب برای مصارف دام نشان دهنده بالا بودن غلظت عناصر آلومینیم ، آهن ، آرسنیک ، بر،سرب ، فلوئور و منگنز برای چشمه های آب گرم تفتان و مقادیر آهن ، آلومینیم ، فلوئور در چشمه های سرد تفتان و دره تفتان نسبت به حد مجاز است . نتایج آنالیز دو نمونه رسوب چشمه گرمآبی تفتان نشان می دهد که رسوبات چشمه گرمآبی تفتان به شدت از عناصر آرسنیک ، سرب ، آلومینیم ، مس ، آهن ، کادمیم ، روی ، منگنز ، کبالت ، مولیبدن ، گوگرد ، فسفر، روبیدیم و استرانسیم نسبت به آب این چشمه غنی شده اند و غلظت برخی عناصر مانند بر به شدت کاهش یافته است .


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله تعیین نقطه بحرانی فسفر و پتاسیم برای گندم با word


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله تعیین نقطه بحرانی فسفر و پتاسیم برای گندم با word دارای 1 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله تعیین نقطه بحرانی فسفر و پتاسیم برای گندم با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله تعیین نقطه بحرانی فسفر و پتاسیم برای گندم با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله تعیین نقطه بحرانی فسفر و پتاسیم برای گندم با word :

سال انتشار: 1381

محل انتشار: هفتمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران

تعداد صفحات: 1

چکیده:

برای تعیین حد بحرانی فسفر و پتاسیم خاک به منظور اجتناب از مصرف بی رویه کودهای شیمیایی در محصولات اصلی کشور بر اساس آزمون خاک این طرح اجرا گردید. در این طرح تعداد زیادی مزارعه سرای نمونه برداری انتخاب و مقایدر فسفر و پتاسیم قابل جذب خاک در آنها قبل از کاشت تعیین گردید. سپس خاک ها از نظر میزان فسفر و پتاسیم قابل جذب بر اساس سری های غالب هر منطقه گروهبندی گردیدند.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله چندرسانه ای ها و انقلاب یادگیری با word


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله چندرسانه ای ها و انقلاب یادگیری با word دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله چندرسانه ای ها و انقلاب یادگیری با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله چندرسانه ای ها و انقلاب یادگیری با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله چندرسانه ای ها و انقلاب یادگیری با word :

در مباحث یادگیری از راه چند رسانه ایهای جدید، یک سلسله بحثهای فرعی به میان می آید . قبل از همه، بحث قدیمی یادگیری به کمک کامپیوتر و شاخه های مربوط به آن مطرح می شود. ابداع فناوری« فرامتن» که بطور گسترده ای در دسترس همه قرار گرفت ، به چالشی دامن زد که بر شالوده فناوری جدیدی که«نظامهای مرورگر انعطاف پذیر کاربر محور» را پشتیبانی می کرد، متکی بود و همین جریان اندکی بعد به حوزه فناوری چند رسانه ایها پیوست.
فراوانی و تنوع ابزارها و موادی که در اختیار طراحان آموزشی بود به سرعت دگرگون شد. این تحولات، خود بخشی از انقلاب گسترده تری بود و تحول در شکل فرهنگ و ارتباطات جامعه را نوید می داد. نوشته حاضر بر سیر تحولاتی که در مباحث مربوط به طراحی محیطهای یادگیری تعاملی رخ داده می پردازد و اثر این تحولات را بر نظامهای یادگیری بررسی می کند .

آموزش با کمک کامپیوتر
فناوری یادگیری ( اصطلاحی که این روزها زیاد شنیده می شود) به زمانی بر می گردد که نخستین کوششها برای دستیابی به نظامهای تدریس متکی بر ماشین به عمل آمد و« اسکینر» از پیشگامان مکتب« رفتارگرا» آن را ابداع و پیشنهاد کرد. نقطه محوری نظریه رفتارگرا« ساده سازی» بیش از اندازه است .این ساده سازی دو جنبه اصلی دارد :نخست مطالعه «علمی» روان شناسی را به سطح بررسی عینی رفتار قابل مشاهده تنزل می دهد. یعنی، شناخت را عارضه ای جانبی می داند که در توضیح رفتار نقش اصلی را بر عهده ندارد. از این رو، توضیح رفتار را به مطالعه قواعد یادگیری محدود می کند. دوم ، از نظر «اسکینر» مهمترین شکل یادگیری « شرطی شدن عامل» است. موضوع بنیادی در شرطی شدن عامل، آن است که رفتار را نتایج رفتار شکل می دهد. بنابراین،تحکیم و تثبیت رفتار ، نتیجه عمل و پاسخ و جایزه ای است که در مقابل عمل دریافت می شود.


این چهارچوب ، شالوده ای است که دیدگاه فوق العاده«فنی» «روانشناسی کاربردی» بر آن بنا شده است . در روانشناسی کاربردی بر تعریف بسیار دقیق و عملی هدفهای مورد نظر تاکید می شود . این نگرش در شکل «هدفهای رفتاری» (مشخصه هاو مهرتها و نتایج یادگیری مورد نظر در شکل رفتارهای قابل سنجش ) بر امر آموزش اثرهایی بسیار ژرف باقی گذارد. هر رفتار مورد نظر از راه تحکیم بخشیدن به یک رشته مراحل بینابینی برای رسیدن به هدفهای نهایی رفتار، شکل می پذیرد. این مفهوم ، انگیزه مستقیمی برای ارائه نخستین «دستگاههای آموزشگر» یا ماشینهای تدریس شد.

این دستگاهها در بدو امر . دستگاههای مکانیکی بود که مواد آموزشی را با نظم وترتیب دقیق و تعریف شده ای در اختیار دانش آموزان یا فراگیرندگان قرار می داد. با این فرض که چون مواد و مطالب آموزشی در این روش بطور انعطاف ناپذیر بهینه و ارائه می شود، فرآیند یادگیری را نیز در هر مورد می توان بهینه کرد. دسترسی بیشتر به کامپیوتر در دهه های شصت و هفتاد، رسانه های پر قدرت تری را وارد کار کرد. مسیرهای ثابت تعبیه شده در ماشینهای سری اول جای خود را به نظامهای شاخه ای داد . برای مثال، بسته به پاسخهایی که فراگیرنده می داد، مسیرهای متفاوتی را می توانست انتخاب کند.

راه و رسم طراحی آموزشی در «نظامهای تدریس متکی بر کامپیوتر» به عنوان رسمی پایدار باقی ماند. تا اینکه در اواسط دهه شصت میلادی کتاب «گانیه» با نام «شرایط یادگیری»انتشار یافت. این کتاب کوششی بود برای نظام دار کردن یک نظریه یادگیری رسمی که در شکل گیری نگرشها « یادگیری به کمک کامپیوتر» بسیار مؤثر واقع شد .

نظریات گانیه شالودهای بود برای «طراحی آموزش» که نگرش بسیار منضبطی را بر طراحی آموزش اعمال می کند. نخست باید هدفهای رفتاری به طور منظم به مهارتهای برای استخراج صورت زیر محتواها یا زیر برنامه درسی استفاده شود و مهارتهای ساده تر باید قبل از مهارتهای پیچیده تمرین و آموخته شود .ساختار نظام دار «ریزبرنامه درسی» با نظامهای تمرین و تکلیف و ممارست که همواره مورد تاکید مسئولان آموزش و پرورش است هماهنگی کامل دارد. «لوریلارد« می گوید این دیدگاه در عمل بسیار موفق از کار درآمد و راهبردی بود رسمی و نظام دار برای طراحان «یادگیری به کمک کامپیوتر و آموزش بر پایه کامپیوتر» برخی چنین دیدگاههایی را به حوزه «محیطهای یادگیری چند رسانه ای» نیز وارد کرده اند.

«لوگو » و محیطهای یادگیری «ساختار گرا»
«پاپر» دیدگاه کاملاً متفاوتی در زمینه یادگیری به کمک کامپیوتر اختیار کرد. راه و رسمی که پاپر دیدگاههای خود را از آن می گرفت، با راه و رسم مرسوم در «طراحی آموزشی» از بیخ و بن متفاوت بود . «پیاژه» چهارچوبی هوشمندانه برای آنچه که او آن را «شناخت شناسایی ژنتیک» می نامید به وجود آورد . به طور ساده ،پیاژه می خواست بداند که «کودک معلومات خود را از جهان پیرامون چگونه بدست می آورد .» در مبحث شناخت شناسی دو راه ورسم عمده وجود دارد؛ یکی« راه و رسم تجربه گرا» که می گوید، ما از راه حواس، اطلاعات کاملاً دقیقی از هان و یا دست کم پدیده های اصلی آن به دست می آوریم و دیگری«راه ورسم خردگرا» که بر عکس، ر ساختارهای عقلانی از پیش ساخته شده که به کمک آن می توانیم پدیده های جهان را معنا کنیم تاکیدمی ورزد هر دو اندیشه ، بر پیشرفت علوم جدیدآثارژرفی نهاده اند .

دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید