مقالات من

دانلود مقالات

مقالات من

دانلود مقالات

دانلود مقاله اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری نوجوانان پسر دوره متوسطه دوم اصفهان با word


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری نوجوانان پسر دوره متوسطه دوم اصفهان با word دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری نوجوانان پسر دوره متوسطه دوم اصفهان با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری نوجوانان پسر دوره متوسطه دوم اصفهان با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری نوجوانان پسر دوره متوسطه دوم اصفهان با word :

چکیده:

هدف این پژوهش اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر اصفهان در سال 93-94 بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر اصفهان بودند که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش(15نفر) و گواه(15نفر) قرار گرفتند. ابتدا پرسشنامه اهمال کاری تاکمن((1991 اجرا و پس از انجام 8 جلسه مداخله گروهی ، پس آزمون از هر دو گروه گرفته شد. تحلیل داده ها از طریق کوواریانس نشان داد که مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری نوجوان پسر تاثیر معنی دار داشته و باعث کاهش اهمال کاری آن ها شده است(.(F=12.85, P<0.05

واژه های کلیدی
مصاحبه انگیزشی، اهمال کاری، نوجوان

مقدمه:

رشد در دوره نوجوانی متاثر از عوامل ژنتیک، زیستی، محیطی و اجتماعی می باشد. نوجوان یک دوره گذر میان دوران کودکی و بلوغ جسمانی را می گذراند، اجتماع از او می خواهد که به عنوان یک فرد رشد یافته، مستقل، خلاق و مولد جایگاه خویش را در جامعه باز کند، روابطش را با همسالان و بزرگسالان تغییر دهد و سازگاری جنسی و آمادگی شغلی داشته باشد و علاوه بر آن بکوشد هویتی برای خود کسب کند (پسندی،.(1389 استرس های این دوره، انگیزه نوجوان برای فعالیت را کم می کند. یکی از پیامدهای کمبود انگیزه، به تعویق انداختن کارها و اهمال کاری می باشد.

اهمال کاری عبارت است از یک تمایل روزانه در به تعویق انداختن کارها با وجود آگاهی از نتایج منفی آن(استیل،.(2007 اهمال کاری به عنوان یک خصیصه ی شخصیتی، می تواند هم به عنوان علت و هم به عنوان معلول در نظر گرفته شود که به هنگام تاثیر اهمال کاری بر انگیزش شخص، علت بودن آن مورد تاکید است. اهمال کاری از عوامل گوناگونی مانند اعتماد به نفس پایین، نداشتن طرح و برنامه کاری، عدم توانایی در مدیریت زمان، ترس از عدم موفقیت، احساس حقارت، مشکل در شروع نمودن کار، اضطراب و افسردگی تاثیر می پذیرد و چون پرخوری، عدم تحرک بدنی و سیگار کشیدن جنبه ای فراگیر دارد و با این که مردم به زیان های آن آگاهی دارند، بی توجه از کنار آن می گذرند. از طرف دیگر، پایه ی نظری و تجربی

تحقیقات اهمال کاری هم ضعیف تر از دیگر سازه های روان شناسی است و این در حالی است که اهمال کاری پدیده ای رایج است و می تواند منجر به استرس و بیماری شود(دویت و اسچوونبرگ1،.(2002 در این زمینه فراری(2002)2 نشان دادند که بیش از %20 بزرگسالان دچار اهمال کاری مزمن در کارهایشان هستند و این در بین دانش آموزان و دانشجویان بین 75 تا %95 تخمین زده شده است(استیل،.(2007

به نظر می رسد کارهایی که دانش آموزان در وظایف تحصیلی خود به تعویق می اندازند عبارت از تعلل در آماده کردن و ارائه دادن تکالیف، کامل کردن پروژه ها، انجام دادن تکالیف خانگی و حتی آماده شدن برای امتحانات می باشد. در آموزش و پرورش اصطلاح اهمال کاری تحصیلی به طور معمول برای اجتناب و به تاخیر انداختن کارهای تحصیلی اشاره دارد(حسین و سلطان3،.(2010 اهمال کاری در وظایف تحصیلی باعث به وجود آمدن مشکلاتی هم می شود که در تحقیقات مختلفی آن ها را به طور اولیه و ثانویه بیان کرده اند مانند کاهش موفقیت دانش آموزان، افزایش مشکلات روانی و جسمانی( فراری و پیچل4،.(2008 اضطراب(انووگیوز5،(2004، بی نظمی، سردرگمی و وظیفه شناسی(ریویت6،.(2007

اهمال کاری، با توجه به پیچیدگی و مولفه های شناختی، عاطفی و رفتاری آن، تظاهرات گوناگونی دارد؛ از آن جمله می توان به اهمال کاری تحصیلی (هیل، چاپوت و بارال 7،(1987، اهمال کاری در تصمیم گیری(ایفرت و فراری8،(1989، اهمال کاری روان رنجورانه (الیس و ناوس9،(2000 و اهمال کاری وسواس گونه(فراری10،(1991 اشاره کرد. متداول ترین شکل آن در حوزه تعلیم و تربیت، اهمال کاری تحصیلی است(به نقل از نامیان و حسینچاری،.(1390 افشار((1393 در پژوهشی به تاثیر آموزش گروهی مشاوره انگیزشی بر اهمال کاری و اشتیاق تحصیلی نوجوانان پرداخته و بیان می دارد که مشاوره انگیزشی بر اهمال کاری و اشتیاق تحصیلی نوجوانان اثربخش می باشد.

میلر و رولنیک(2002)11 معتقدند که تغییر مانند پازل از چندین قطعه تشکیل شده است. یکی از راه هایی که می توان قطعات را کنار هم چید، این است که انگیزه را به عنوان اساس فرایند تغییر تصور نمود. ایجاد انگیزه در دانش آموزان به منظور تغییرات یکی از مهمترین وظایف کادر آموزشی است. یکی از شیوه های مقابله با دانش آموزان بی انگیزه برای تغییرات رفتاری، مصاحبه انگیزشی است. روش بالینی مصاحبه انگیزشی اولین بار در سال 1983 به عنوان مداخله و نوعی درمان کوتاه مدت برای درمان معتادان به مشروبات الکلی که در آن انگیزه بیمار، مانع رایجی محسوب می شد، طراحی گردید. در آغاز سال 1990 در سایر اختلالات مربوط به سلامتی به ویژه بیماری های مزمن که در آن ها تغییر رفتار عامل مهم و انگیزه، چالشی معمول است، مورد آزمایش قرار گرفت.استفاده از مصاحبه انگیزشی در دنیا به سرعت پیشرفت می کند به طوری که در طی سه سال تعداد انتشارات در این زمینه به طور تقریبی دو برابر شده است(نویدیان و همکاران،.(1390

در تازه ترین کتاب، مصاحبه انگیزشی در مراقبت سلامت، رولینک و همکاران((2007 سه سبک ارتباطی(جهت دهی، دنباله روی و هدایت) و سه ابزار ارتباطی اساسی در این سبک ها(پرسیدن، گوش دادن و اطلاع دادن) را توصیف می کنند. هر یک از سبک های ارتباطی با برخی از موقعیت ها به خوبی سازگار است و با سایر موارد سازگار نیست. سبک جهت دهی یعنی متخصص، تخصص خود را اغلب به شکل نصیحت یا طرحی برای انجام عملی نشان می دهد. این فرایند به شکل حل مساله است. جهت دهی فرد معمولا در جهت تغییر است. پیام ضمنی این سبک این است که ” من برای حل این موقعیت نظراتی دارم”. در سبک دنباله روی، وقتی مراجع حوزه ای را بررسی می کند، متخصص راهنمایی مراجع را دنبال می کند.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.