مقالات من

دانلود مقالات

مقالات من

دانلود مقالات

دانلود مقاله در مورد مطالعه و بررسی تجارت الکترونیک در فرش دستبافت با word


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله در مورد مطالعه و بررسی تجارت الکترونیک در فرش دستبافت با word دارای 4700 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله در مورد مطالعه و بررسی تجارت الکترونیک در فرش دستبافت با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله در مورد مطالعه و بررسی تجارت الکترونیک در فرش دستبافت با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله در مورد مطالعه و بررسی تجارت الکترونیک در فرش دستبافت با word :

چکیده :
با تغییر شکل اقتصاد طی سه دهه اخیر ، جهان شاهد تولد شیوه های جدیدی از داد و ستد چه به صورت بومی و چه بین المللی بوده است . استفاده از این شیوه های نوین دادوستد دربین کشورهای پیشرفته(از نظر اقتصادی)بسیار رایج است وکشورهایی از قبیل ژاپن وایالات متحده امریکا درصد بالایی از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده اند.اهمیت این موضوع وگستردگی بحث

تجارت الکترونیک ما را بر آن داشت تا جوانب مختلف آن را برشمریم وراهکاری برای استفاده از آن در صادرات فرش دستباف که مهمترین کالای صادراتی غیر نفتی است ارائه دهیم. فصل اول این پروژه با تعارف تجارت الکترونیک و مسائل مربوط به آن آشنا می شویم ،‌ و در فصل دوم به بررسی

ومطالعه تجارت سنتی و تجارت الکترونیک در فرش دستبافت پرداخته ایم . فصل سوم شامل برخی سایتهای داخلی و خارجی است که از طریق تجارت الکترونیک کار تبلیغات و بازار یابی فرش دستبافت را انجام میدهند و در فصل آخر (فصل چهارم) بحث و نتیجه گیری مربوط به اقلامات انجام شده و راه کارهای جایگیزینی تجارت الکترونیک به جای تجارت سنتی ارائه شده است به امید آنکه در امر تجارت و صادرات فرش دستبافت مثمر ثمر واقع شود. .
مقدمه :
روند تحولات اقتصاد جهانی از جریان بین المللی شدن تا اقتصاد دیجیتالی نشان از حرکت بی وقفه این کاروان دارد. در این معنا ، عدول در بهره برداری از این پدیده می تواند خاطره تلخ صنعتی شدن را دوباره برای کشورهای جهان سوم تکرار کند . به تاخیر انداختن اقدامات کارسازی که برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و تجارت لازم است ، هرگز نمی تواند صورت مسئله را بر ای ما پاک کند و تنها نتیجه ای که می تواند برای کشورها و بنگاه ها به دنبال بیاورد ، تبدیل شدن استراتژی اقتصاد دیجیتالی به استراتژی اجبار است . زمانی که اکثر کشورهای جهان به سازما

ن تجارت جهانی می پیوندند ، دیگر صورت مساله پیوستن یا نپیوستن ایران به این سازمان نیست ، بلکه مساله چگونگی طی کردن این راه است در حالی که دیگر تصمیم گیری مناسب دیر است . تجارت الکتریکی به عنوان یک پدیده چه در سطح کلان کشور و چه در سطح خرد سازمان ، باعث اثرات غیر قابل تردید شده است . لذا پرداختن به زوایای مختلف آن نشان دهنده ابعاد بسیار گسترده و اهمیت غیر قابل انکار آن است . صنعت فرش بافی به عنوان یکی از منابع در آمد

ارزی کشور توجه ما را به خود معطوف کرده و ما را بر آ ن داشت که راههای توسعه و صادرات آن را از جوانب مختلف بررسی کرده و ضعف و قوت آن را از لحاظ بازار یابی داخلی و خارجی و تجارت مورد بررسی قرار دهیم و با ارائه راهکارهایی برای تجارت صحیح و رفع معضلات موجود در راه صادرات آن برای الکترونیکی شدن تجارت فرش تلاش نموده به امید روزی که همه موانع از سر راه ایران برداشته شود و ایران را هم چنان در صدر کشورهای صادر کننده فرش دستباف حفظ نماید .

1-1تاریخچه تجارت الکترونیک :
انسان از آغاز آفرینش تاکنون روشهای تجاری متفاوتی را تجربه کرده است . در ابتدا سیستم تبادل کالا رایج بود . شکارچی گوشت را با سلاح عوض می کرد . این سیستم اشکالات فراوانی داشت . مثلاً ممکن بود شکارچی نتواند سلاح سازی را پیدا کند که به گوشت احتیاج داشته باشد . در این صورت گوشتها فاسد می شدند .
در بعضی تمدنها سیستم کالای محبوب به وجود آمد . در سرزمینی که گندم غذای اصلی مردم آن بود ، شکارچی گوشت را باگندم و گندم را با جنگ افزار تعویض می کرد . این روش هم مشکلات زیادی داشت . کالای محبوب در سرزمینهای مختلف متفاوت بود . از طرف دیگر معیاری برای سنجش ارزش آن وجود نداشت و حمل و نقل آن هم مشکل بود بدون شک اختراع پول اولین انق

لاب در زمینه تجارت بود . ارزش آن مشخص بود ،‌حمل آن آسانتر بود ،‌فاسد نمی شد و همه طالب آن بودند . فواید استفاده از پول به اندازه ای بود که حتی تا چند دهه قبل کمتر کسی انتظار یک انقلاب دیگر را داشت . ارتباط بین تجارت و تکنولوژی دیر زمانی است که وجود داشته و ادامه دارد

. در واقع ،‌یک پیشرفت تکنیکی باعث رونق تجارت شد و آن هم ساخت کشتی بود . در حدود 2000 سال قبل از میلاد ، فینیقیان تکنیک باعث رونق تجارت شد و آن دریا بگذارند و به سرزمینهای دور دست یابند . با این پیشرفت ، برای اولین بار مرزهای جغرافیایی برای تجارت باز شد و تجارت با سرزمینهای دیگر آغاز شد . اکنون ، شبکه جهانی اینترنت مانند همان کشتی دیگر آماده کرده

است . ترکیب تجارت و الکترونیک از سال 1970 آغاز شد . برای گسترش و پذیرش تجار

ت الکترونیک لازم است که پیش نیازهای این فناوری از جمله زیر ساختار مخابراتی ، مسایل قانونی و ایمنی پیام رسانی مهیا شود .
مهم ترین هدف در تجارت حال چه از روشهای بسیار پیشرفته الکترونیکی استفاده کند و از چه روشهای سنتی و قدیمی_ همانا دستیابی به پول و سود بیشتر است . طبیعتا در این میان ، نقش بانکها و موسسات اقتصادی در نقل و انتقال پول بسیار حیاتی است . هنگامی که در سال 1994 اینترنت قابلیتهای تجاری خود را علاوه بر جنبه های علمی و تحقیقاتی به نمایش گذاشت ، موسسات تجاری و بانکها در کشورهای پیشرفته اولین نهادهایی بودند که تلاش جدی خود را برای استفاده هر چه بیشتر از این جریان بکار انداختند .
محصول تلاش آنها نیز همان بانکداری الکترونیک امروز است . سپس به سرعت مشخص شد که اینترنت بستر بسیار مناسبی برای انواع فعالیتهای بانکداری و اقتصادی بشمار می رود .
بانکداری و تجارت الکترونیک هم اکنون در جهان به عنوان یک بحث بسیار تخصصی و در عین حال ، بسیار پیچیده تبدیل شده است و تطبیق آن با سیاستهای تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف نیاز به تحقیق و برنامه ریزی دقیق دارد .
در بررسی تاریخچه تجارت الکترونیک در می یابیم که بورسهای اوراق بهادار نیز موسسات دیگری بودند که به سرعت فعالیت خود را با روند پیشرفت اینترنت هماهنگ کردند و موفق شدند که در عرض مدت کوتاهی ، با توجه به برتریهای اینترنت در مقایسه با روشهای قدیمی ، به دلیل سرعت و دقت بالا ، به موفقیتهای بی نظیری دست یابند .
تجارت الکترونیک ، علی رغم جوان بودن در جهان شناخته شده و در سالهای اخیر رشد فزاینده و غیر قابل پیش بینی داشته است . این رشد تصاعدی حاصل استفاده از یک ابزار ، یعنی اینترنت می باشد . البته تجارت الکترونیک فقط در شاخصه ها یا کشورهای خاصی جا افتاده و استفاده می شود . برای مثال ، در سال 1997 صنعت جهانگردی و توریسم مسوول 20 تا 30 درصد از فروشهای مجازی بوده .
2-1 بسترهای لازم برای تجارت الکترونیک :
1) یک سیستم بانکی روان و دقیق
2) قوانین گمرکی ، مالیاتی و بانکداری الکترونیکی
3) کد تجاری محصول و ایجاد امنیت اطلاعات

4) تهیه و تدوین نظام مالی اطلاعات و نظام حقوقی اطلاع رسانی ( کپی رایت )
5) محرمانه بودن اطلاعات شخصی
6) تطبیق مقررات ملی با مقررات متحدالشکل بین المللی
7) همکاری دانشگاهها ، مراکز تحقیقاتی و سازمانهای مختلف
8) پذیرش اسناد الکترونیکی توسط قوه قضاییه
9) تامین ، صدور و بکارگیری کارت هوشمند

10) تامین خطوط ارتباطی پر سرعت و مطمئن و ایجاد بستر مخابراتی به شکل بی سیم .
3-1مدلهای تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک دارای مدلهای زیر است :
1) تجارت B2 Business to Business-B
2) تجارت C2Business to Consumer-B

3) تجارت C2Consumer to Consumer-C
4) تجارت A2Business to Administration-B
5) تجارت A2Consumer to Administration-C
6) تجارت G2Government to Government-G
7) تجارت B2Government to Business-G

8) تجارت E- Government to Employee2G
9) تجارت P2Peer to Peer-P
1-3-1تجارت فروشنده با فروشنده
B2B اولین روش خرید و فروش معاملات الکترونیکی است و بیشترین عایدی را دارد . در این مدل ، همه افراد و خدمات مرتبط با تجارت بین المللی از قبیل : تامین کنندگان ، خریداران ، فرستندگان دریایی کالا ، پشتیبانی ، خدمات ( سرویسها ) بازرسی ، اخبار بازاریابی و کاربریهای نرم افزار که موجب سهولت در امور تولید و خرید و فروش می شوند ، در یک محل گرد هم می آیند . B2B در جایی استفاده می شود که بخواهیم خرید و فروش عمده را به کمک تجارت الکترونیکی انجام دهیم و خارج از حیطه خرده فروشان عمل نماییم ، چرا که خرده فروشی در اینترنت با خطرات بسیار همراه است ، زیرا مشتریان تمایل ندارند تا همه چیز را از روی اینترنت خریداری کنند . شرکت سیسکو سیستمز یکی از اولین شرکتهای بزرگی بود که در جولای 1996 سایت تجارت الکترونیکی خود را راه اندازی کرد . یک ماه بعد شرکتهای کامپیوتری مانند مایکروسافت و IBM نرم افزارهای تجاری خود را که امکان انجام فروش از طریق اینترنت را فراهم می کرد ، به بازار عرضه کردند . به صورت طبیعی ، در B2B فروش مستقیم منبع اصلی درآمد به حساب می آید ، مانند وقتی که یک فروشنده محصول خود را به یک فروشنده دیگر مستقیما می فروشد . با وجود این ، وب می تواند روی فروش مستقیم تاثیر بگذارد و این قاعده را بر هم بزند .
در این نظام جدید ، مشکلاتی نیز وجود دارد ، از جمله اینکه رو در رو نبودن مشتری و فروشنده باعث می شود که معامله به صورت مجازی صورت گیرد . این مشتریان برای دریافت اطلاعات بیشتر باید با تلفن به مرکز اصلی وصل شوند ، اما هیچ تضمینی برای اینکه کس

ی در آن سوی خط باشد ، وجود ندارد .
2-3-1تجارت فروشنده و مصرف کننده :
بیشترین سهم در انجام تجارت الکترونیکی از نوع C2B است که به معنای خرده فروشی می باشد . این نوع تجارت ، با گسترش وب به سرعت افزایش پیدا کرد و اکنون به راحتی می توان انواع و اقسام کالاها را از شبکه خریداری کرد . C2B با راه اندازی سایتهایی چون AMAZON و CDNOW آغاز شد . در تجارت الکترونیکی C2B در یک طرف معامله ، تولید کننده ( فروشنده ) محصول و در

طرف دیگر ، خریدار ( مصرف کننده نهایی ) قرار دارد . اما مشکلات امنیتی شبکه تاثیر منفی بر روی حجم معاملات گذاشته است و بسیاری از مشتریان نسبت به دزدیده شدن اطلاعات شخصی شان توسط هکرها ترسیده اند . در عین حال هنوز معاملات بسیاری در این مدل صورت می گیرد در ایران نیز این روش رونق دارد برای مثال می توان شرکت شهروند را مثال زد .

3-3-1تجارت مصرف کننده با مصرف کننده :
در این مدل تجارت الکترونیکی ، مزایده ها و مناقصه های کالا از طریق اینترنت انجام
می گیرد . مدل C2C شبیه یک سمساری است . ایده اصلی این مدل این است که مصرف کنندگان با یکدیگر بدون واسطه به خرید و فروش بپردازند . EBAY ، بزگ ترین نمونه اولیه مدل C2C می باشد . EBAY خود چیزی نمی فروشد و به عنوان واسطی بین خریداران و فروشندگان عمل می کند . به عنوان مثال ، EBAY اجازه می دهد که فروشنده قیمت اولیه خود را در حراجی قرار دهد و سپس شرکت کنندگان در حراج قبل از اتمام مدت باید روی کالای به حراج گذاشته شده اظهار نظر کنند . سایتهای اینترنتی دیگر مانند AUTOBYTEL و CARSMART نمونه هایی از مدل C2C می باشند . به دلیل ناچیز بودن هزینه تبلیغات در اینترنت ، استفاده از مدل C2C برای فروش کالاها مورد توجه قرار گرفته است .
4-3-1تجارت مصرف کننده با فروشنده :
در حالیکه بازار مصرف روی خط روز به روز در حال گسترش است ، بسیاری از خریداران دریافته اند که شیوه انتخاب محصول بسیار متنوع است ، چون وقتی که مصرف کنندگان ، سایتهایی را در ارتباط با فروش محصول مورد نظر خود می یابند ، یافتن خود محصول در آن وب گاه و به دست آوردن قیمت محصول اغلب کاری دشوار است . بنابراین ، برای راحت تر کردن امر خرید ، نیاز به روشهای جدید خرید و فروش اینترنتی است که در آن شرکتهایی مانند واسطه هایی بین مصرف کننده ها و فروشنده ها تلاش می کنند تا خریداران را به بهترین وجهی در خریدشان کمک کنند . اساس کار آنها هم مبتنی بر مدل B2C می باشد .

5-3-1تجارت نقطه به نقطه :
مدل تجارت الکترونیکی P2P برای تسویه حساب کردن شرکت کنندگان در حراج با فروشنده است که مشهورترین آنها سرویسی است به نام PAYPAL که در قسمت کارت هوشمند بیشتر به آن می پردازیم . تجارت P2P در چهارچوبی کار می کند که افراد بتوانند مستقیما با هم پول رد و بدل کنند ودر حالیکه سهم اصلی داد و ستد پولی را نقل و انتقالات رو در رو بر عهده دارد ، فن

آوری تلفن های همراه تعداد افراد بیشتری را در داد و ستد غیر حضوری سهیم می کند . با استفاده از سخت افزار MONDEX که زیر مجموعه MASTERCARD می باشد ، کاربران قادرند تا نقل و انتقالات الکترونیکی پولی خود را انجام دهند و پول خود را از یک کارت اعتباری ، به کارت اهتباری دیگر انتقال نمایند . نحوه استفاده از تلفن همراه بدین صورت است که به جای فن آوری GSM که استاندارد معمول ارتباطی تلفن همراه در بسیاری از کشورها ، به ویژه در اروپاست ، فن آوری دیگری تحت عنوان پروتکل بکار گیری نرم افزار کاربردی از طریق تجهیزات بی سیم که به اختصار WAP نامیده می شود ، جایگزین می گردد . در این شیوه جدید ، هر تلفن همراه ازطریق مرکز تلفن با یک کامپیوتر سرویسگر مرتبط می شود و می تواند نرم افزار مورد نیاز کاربر خود را از طریق کامپیوتر سرویسگر که خود از طریق اینترنت و یا شبکه های ارزش افزوده (VAN ) به مراکز تجاری و خدماتی متصل است ، ارسال و یا دریافت نماید .
6-3-1تجارت فروشنده با اداره :
این نوع تجارت الکترونیکی ، شامل تمامی مبادلات تجاری – مالی بین شرکتها و سازمانهای دولتی است . تامین نیازهای دولت توسط شرکتها و پرداخت عوارض مالیاتها از جمله مواردی است که می توان در این گروه گنجاند . تجارت A2B در حال حاضر روشی تازه قلمداد می شود ، ولی در آینده ای نزدیک ، زمانی که دولتها به ارتقای سطح ارتباطات خود تمایل و توجه نشان دهند ، به سرعت

رشد خواهد کرد .
7-3-1تجارت مصرف کننده با اداره :
مدل تجارت الکترونیکی A2C هنوز پدیدار نشده است ، ولی به دنبال رشد انواع C2B وA2B ، دولتها احتمالا مبادلات الکترونیکی را به حیطه هایی همچون جمع آوری کمکهای مردمی ، پرداخت ما داد.
4-1تجارت الکترونیک در ایران :
ایران مانند دیگر کشورها ، دارای شرکتهای بسیاری است که برای توسعه بازار خود به اینترنت وابسته اند . هدف بیشتر این شرکتها از پایگاههایی که در اینترنت ایجاد می کنند ، همانا توسعه صادرات است .
متاسفانه فروش در شبکه اینترنت مخارج زیادی دارد و برای بسیاری مقرون به صرفه نمی باشد . شرکتهای بزرگ دنیا با سرمایه های کلان و پرسنل کافی ، پایگاههای تخصصی ر ا برای مواردی چون صادرات و فروش تجاری ایجاد کرده اند . شرکتهای متعددی نیز در ایران دست به ایجاد چنین امکاناتی زده اند ، اما از آنجایی که هنوز هیچ متولی و مرکزیتی برای این پدیده وجود ندارد ، این سازمانها به صورت جزیره ای و خود محور اقداماتی را انجام میدهند که هنوزپروسه ی کامل تجارت را فرا نگرفته و به صورتی مقطعی انجام می شود . هیچ آمار دقیقی هم از کاربران اینترنت و استفاده کنندگان از کامپیوتر شخصی در دست نیست و هنوز به صورت یک طرح ملی به آن نگاه نشده است . بنابراین ، در مرحله کودکی و نوپایی است و نیاز به مراقبت و حمایت زیادی از طرف دولت دارد . دولت باید با ارایه یک طرح ملی ، فرهنگ خرید جامعه امروزی ایران را تغییر دهد . باید توجه داشت که سرمایه گذاری مالی و زمانی بر روی زمینه ای که در آینده حرف اول را خواهد زد ، مطمئنا باعث پویایی اقتصاد کشور خواهد شد .
خوشبختانه ، کشور ما از پشتوانه خوبی از نظر نیروی جوان برخوردار است و در نتیجه ، وظیف

ه ارگانهای دولتی و غیر دولتی ، وارد کردن این تکنولوژی به کشور و تشکیل دادن گروههای کاری ، برای کار سازمان یافته بر روی این تکنولوژی جدید است .
از سال 1381 پروژه موفقی بصورت آزمایشی با نام ” پرداخت ” (www.pardakht.com ) در ایران شروع گردید که با وجود همه مشکلات فوق الذکر راه حل مناسبی در تجارت الکترونیک ایران پدید آورده است . در این سیستم ابتدا خریدار وارد سایت اینترنتی فروشنده می شود و محصول یا محصولاتی را انتخاب و در سبد خرید خود قرار می دهد و پس از وارد نمودن اطلاعات ارسال

کالا در سایت پرداخت ، خرید خود را نهایی می کند . این اطلاعات جهت بررسی و تصمیم گیری در سایت اینترنتی به اطلاع فروشنده می رسد . فروشنده در صورت تمایل به ارسال ، سفارش رسیده را آماده کرده و پس از اعلام در سیستم اینترنتی ، پست آنرا از فروشنده دریافت می کندو بدست خریدار می رساند و هزینه ئکالا به همراه هزینه ی ارسال را از خریدار دریافت می نماید . واحد مالی پرداخت در دوره های زمانی مشخص با فروشندگان تسویه حساب می کند . کلیه مراحل عملیاتی سیستم از طریق اینترنت به اطلاع خریدار ، فروشنده ، شعبه پستی و مدریت سیستم می رسد . لازم به ذکر است این سیستم به گونه ای طرح ریزی شده که امکان اتصال به سیستمهای الکترونیکی بانکها و موسسات مالی و اعتباری را داشته باشد و در کنار سیستم پرداخت هنگام تحویل قابلیتهای پرداخت الکترونیکی نیز در آن پیش بینی شده است .
پرداخت زیر ساخت مناسب تجارت الکترونیک و تجارت در ایران است زیرا بستر تعامل فروشگاه اینترنتی و فروشگاه الکترونیکی با خریداران در راستای فروش اینترنتی و خرید اینترنتی به همراه امکانات مناسب پرداخت اینترنتی با کمک اینترنت میباشد این سیستم، خرید الکترونیکی و فروش الکترونیکی را تسهیل کرده است و حتی بدون نیاز به کارت اعتباری روشهای نوین پرداخت الکترونیکی را نیز تدوین می کند سرویس دهی تجارت الکترونیک در همه زمینه ها از سیاستهای کلی سیستم پرداخت می باشد که با هدف فرهنگ سازی خرید اینترنتی و فروش اینترنتی در ایران صورت میپذیرد . مشابه این سیستم در سایر کشورها نیز ایجاد شده که از آن میان می توان به چین و کره جنوبی اشاره کرد که هر کدام متناسب با شرایط اجتماعی و اقتصادی خود فعالیت می نمایند .

5-1تجارت الکترونیک :
پیشرفت روز افزون فناوری اطلاعات و ارتباطات و همگرایی بین این فناوری با فرایند توسعه اطلاعات ، تحول و حرکتی تحت عنوان انقلاب ارتباطات را در جوامع بشری باعث شد . پدیده های مختلف الکترونیکی نظیر دولت الکترونیکی ، اقتصاد الکترونیکی ، تجارت الکترونیکی ، آموزش الکترونیکی، بهداشت الکترونیکی و;پیرو به کار گیری دستاوردهای این انقلاب در سایر حوزه های فعالیت بشری ظهور پیدا کرده است . در بیانی ساده ، ارتباطات یا ارتباط به معنای « فرایند انتقال اطلاعات » تعریف شده است . به عبارت دیگر ، برای تحقق پدیده ارتباط دو شرط اساسی وجود د

ارد . یکی وجود اطلاعات و دیگری انتقال اطلاعات بنا براین ، این پدیده را می توان به سکه ای تشبیه کرد که دارای دو وجه کلی است : اطلاعات و انتقال اطلاعات .
در دهه های گذشته و در زمانی که فرایند ارتباطات از ماهیتی سنتی برخوردار بود و زمانی که فناوری نوین ارتباطی بیشتر عبارت بودند از: تلویزیون ، رادیو ، فکس ، تلفن و ابزارهایی از ای

ن قبیل بخش عظیمی از اطلاعات ایجاد شده ، در محل ایجاد خود محبوس می شد چرا که فناوری ارتباطی از ظرفیت لازم برای انتقال بخش اعظمی از این اطلاعات به سایر مکانهای جغرافیایی برخوردار نبود ، و صرفا ً حجم کوچکی از اطلاعات ایجاد شده به سایر جوامع بشری منتقل می شد . که بشر ماهیتی غیر بهنگام و از دور خارج شده برخوردار بود . در دهه های اخیر ، روند توسعه تدریجی فناوری ارتباطات ، به جایی رسید که فناوری های مورد استفاده برای انتقال اطلاعات به عنوان یک شاهراه گسترده ، ظرفیت لازم برای انتقال بهنگام کلیه اطلاعات ایجاد شده را پیدا

کرد.اینترنت که پدیده ای مرکب از سخت افزار (مانند شبکه های رایانه ای) و نرم افزار (مانند وب جهان شمول) است ، دارای یک سری ویژگیهای خاص است که به حسب این ویژگی ها ، امکان ایجاد همگرایی بین دو روند توسعه اطلاعات و توسعه فناوری ارتباطات را ایجاد کرده است . این ویژگی ها عبارتند از :
1) جهان شمول بودن (فراگیر بودن )
2) دوطرفه بودن
3) 24 ساعته بودن و برخورداری از سرعت بالای انتقال اطلاعات
4)چند رسانه ای بودن

1-5-1جهان شمول بودن :
دستیابی به اطلاعات موجود در اینترنت هیچگونه مرز فیزیکی نمی شناسد . تحت تاثیر این ویژگی، نقشه ی ذهنی ما در مورد این که چه چیزی نزدیک وچه چیزی دور است ، به طور چشمگیری تغییر می کند . به دلیل عدم رعایت مرزهای جغرافیایی در توزیع اطلاعات ، فناوری های جدید اطلاعاتی ، امکان برقراری ارتباط بین واحد های پراکنده سازمانی را به نحو اثر بخش و کارا فراهم کرده است .
2-5-1دو طرفه (تعاملی ) بودن :
تعاملی یا دوطرفه بودن یکی از چالش های ارتباطات الکترونیکی است .بدین معنی که مجازی شدن ارتباطات تجاری (برقراری ارتباطات از طریق رادیو ، تلویزیون یا فکس ) باعث عدم امکان پاسخگویی سریع به واکنش ها شد . اما فناوری های جدید ارتباطی این فرصت را ایجاد می کند که بتوان به نحو چشمگیری تعاملات دو طرفه با مشتریان را از طریق ابزارهای الکترونیکی (سایت های اینترنتی هوشمند ) برقرار نمود .
3-5-1 24 ساعته بودن و سرعت بالای انتقال اطلاعات:

این واژه گاهی قابلیت دسترسی نامیده می شود محدودیتهای زمانی برای فعالیتهای تجاری معمول مانند محدودیت های شبانه روز و روزهای تعطیل ، عملاً در خدمات رسانی تجاری به صورت بهنگام و 24 ساعته وجود ندارد . این امر منجر به استقلال فعالیتهای تجاری از زمان انجام آنها خواهد شد . قابلیت دسترسی باعث می شود که ارائه خدمات مشتریان بدون حضور شخص عرضه و ساده باشد . در حالی که فناوری های جدید مانند (آژانس های هوشمند ) به منظور پاسخگویی به درخواستهای پیچیده و غیر استاندارد مشتری طراحی شده است . حضور در وب را می توان با تماس های تلفنی و پست الکترونیکی ترکیب نمود و امکان پاسخگویی به هنگام و انعطاف پذیر به درخواست مشتری را فراهم کرد .
4-5-1چند رسانه ای بودن :
یکی از مهمترین ابعاد مرتبط با فرآیند دیجیتالی شدن ، بعد چند رسانه ای می باشد . این مفهوم ، به توانایی فناوری جدید برای تحویل اطلاعات از مسیرهای مختلف (متن ، تصویر ، صدا و فیلم متحرک و ;) دارد . اینترنت در حال حاضر روش های مختلف انتقال اطلاعات را به طور کامل پشتیبانی می کند . در حال حاضر پیش بینی می شود که پیشرفت های فناوری ، امکان انتقال تصاویر سه بعدی را با هزینه بسیار پایین امکان پذیر سازد . به گونه ای که انتقال انبوه آن به بازار کاری بسیار ساده ، برای همه شرکتها متوسط و کوچک باشد.

شرکتهای تجاری در راستای ارضای خواسته های گروه های مختلف ذینفع در سازمان و خارج از آن ، اهداف گوناگونی را دنبال می کنند . سود آوری و کسب سود بیشتر از جمله مهمترین اهداف ، این گونه سازمانهاست ، که ارضای خواسته های کلیه گروههای ذینفع به نوعی با آن مرتبط است . لذا سعی در افزایش میزان سود آوری مهمترین زمینه های پژوهشی های سازمانی و تحولات مطرح در تئوری سازمان و مدیریت است . به طور کلی می توان نتیجه گرفت که روند توسعه اطلاعات و روند توسعه ارتباطات ، پس از همگرایی با یکدیگر منجر به انقلابی تحت عنوان انقلاب

ارتباطات شد . از طرف دیگر تحولات در آمد محور و هزینه محور در تئوری سازمان و مدیریت ، باعث ایجاد تضاد در ارتباطات در این حوزه گردید . در این راستا ، حل تضاد مذکور با استفاده از انتقال ارتباطات ، منجر به شکل گیری شیوه جدیدی برای روابط درون سازمانی و برون سازمانی شد . این شیوه جدید ارتباطات ، تحت عنوان کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی نام گرفت .

6-1تعریف تجارت الکترونیکی :
با توسعه ارتباطات ماهواره ای و شبکه های کامپیوتری و کاهش هزینه های حمل و نقل ، فرایند جهانی شدن ساده تر و تجارت الکترونیکی با کمک بانکداری الکترونیکی جایگزین تجارت سنتی شده است . رشد سریع و روز افزون تجارت الکترونیکی در کشورهای پیشرفته و مزیت های رقابتی حاصل از آن ، به مفهوم آن است که کشورهای در حال توسعه باید سریعاً در استراتژی ها و سایت های تجاری و بازرگانی خود تجدید نظر اساسی به عمل آورند .
خدمات متنوع و مزایای مطلق فناوری اطلاعات باعث شده است تا توجه به بخش

های مختلف آن از جمله تجارت الکترونیک به طور پیوسته در حال افزایش باشد . کلیه کشورهای پیشرفته و صنعتی ، در حال رقابت برای کسب سهم بیشتری از این بازار بزرگ و بکر می باشند . در این بین تلاش برای ورود به آن و کسب سهم قابل قبولی از بازار تجارت الکترونیکی امری غیر قابل انکار می باشد .
نحوه توزیع حجم مبادلات انجام شده در دنیای مجازی از یک سو توجه به نقش کلیدی ایالات متحده در راه اندازی شبکه اینترنت و بسترهای تجارت الکترونیک نشان دهنده انحصار کامل امریکا در بازار تجارت الکترونیک ، در سالهای اولیه بوده است ،اما با گذشت زمان در ورود دیگر کشورها به این عرصه ، معادلات حاکم تا حدودی تغییر کرده است . هنوز هم حجم بسیار زیادی از بازار در اختیار امریکا می باشد . در این بین ، قبل از ایجاد شکاف عمیق بین کشور ها و دیگر کشورهای دنیا ، باید در فکر ورود به این عرصه و کسب درصد قابل قبولی از بازار کل باشیم .

تجارت الکترونیکی ، یکی از مهمترین زیر مجموعه های فناوری اطلاعات ، شامل سیستم های مختلف و متنوعی است که به طور کلی شامل کلیه فناوری ها و سیستم هایی می شود که به نحوی امکان خرید و فروش در اینترنت و به روش مکانیزه را فراهم می آورند. وب ، پرداخت الکترونیکی ، سیستم مکانیزه فروشگاهی ، کاتالوگ نمایش کالاها و موارد مشابه از بخش های اصلی این سیستم ها می باشند .
عموما ً محققین برای تجارت الکترونیکی مفهومی محدود تر از کسب و کار الکترونیکی قائلند : خرید و فروش کالاها ، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های رایانه ای نظیر اینترنت . همان طور که مشاهده می شود پراکندگی زیادی بین تعاریف فوق برای تجارت
الکترونیکی وجود دارد ، لذا لازم است تا تحلیلی واقعی از مفهوم تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی و تفاوت آنها با یکدیگر ارائه گردد . در بیان تفاوت های تجارت الکترونیکی و کسب و کار و الکترونیکی لازم است از مفاهیم سنتی واژه ها بهره کافی جست .
به عبارت دیگر در اینجا سعی بر آن است تا با تکیه بر مفهوم مبادله ، تجارت و کسب و کار ، مفاهیم الکترونیکی آنها نیز استخراج شود و مورد مطالعه قرار گیرد . آکسفورد مبادله را بخشی از فعالیت های کسب و کار تعریف کرده است . این فرهنگ لغت واژه Exchange‌ را به معنای بده و بستان به کار برده است . در حالی که مبادله را بده و بستان می دانند که در آن پول با کالا و خدمات تعویض می شود . این فرهنگ لغت ، واژه تجارت را معنای خرید و فروش کالا و خدمات

تعریف کرده است که تقریبا ً با مفهوم مبادله برابری می کند .در حالی که فرهنگ لغت موسسات کوچک ، تعریف متفاوتی از واژه مبادله برای تجارت مطرح کرده است . تجارت عبارت است از خرید و فروش کالا و خدمات به خصوص وقتی که در حجم بالا انجام می گیرد . در این رابطه تجارت در حوزه سازمانهای تجاری شامل فعالیتهای واحدی است که مسئولیت پشتیبانی خرید و فروش در مقیاس بالا را به عهده دارد . از آن جمله می توان به فعالیتهایی نظیر مناقصه ، استعلام بها ، مذاکره ، قرارداد ، سفارش ، تحویل ، پرداخت پول ،مبادله و ; اشاره کرد . هر کدام از این فعالیتها یک فعالیت تجاری به حساب می آید .


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.