دانلود شناخت انسان از رفتار محیطی با تاکید برحفظ فضای شخصی با word دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود شناخت انسان از رفتار محیطی با تاکید برحفظ فضای شخصی با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود شناخت انسان از رفتار محیطی با تاکید برحفظ فضای شخصی با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
نیاز، وابستگی ما انسانها به آنچه بیرون از ما قرار دارد، برای رفع نقایص و کمبودهای درونی، در جهت رشد و اعتلای خود می باشد. انجام رفتار، فرآیندی است که در جریان آن مقاصد ذهنی و بالقوه، به فعل در می آید بر این اساس است که رفتار چیزیجدای از فعالیت در نظر گرفته می شود. . بنابراین رفتار ما برآیندی از نیازها، انگیزه ها، قابلیت محیط، ادراک،تصویر ذهنی و در نهایت معنی است که از محیط برای خود ساخته ایم. ، فضای شخصی، بخشی از محیط پیرامون ما است که فرد غریبه، مزاحم یا غیر صمیمی، اجازه ورود به آن را ندارد و در صورت ورود متجاوز شمرده می شود. این فضا به عنوان یک فیلتر میام ما و دیگران عمل می کند که تعیین می کند چه کسی به ما نزدیک شود و چه کسی دور بماند
دانلود مقاله تاثیر نورد و دانسیته جریان روی خواص مکانیکی و رفتار خوردگی آندهای سربی با word دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله تاثیر نورد و دانسیته جریان روی خواص مکانیکی و رفتار خوردگی آندهای سربی با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله تاثیر نورد و دانسیته جریان روی خواص مکانیکی و رفتار خوردگی آندهای سربی با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
سال انتشار: 1380
محل انتشار: هفتمین کنگره ملی خوردگی ایران
تعداد صفحات: 10
چکیده:
مشکل خوردگی آندهای غیر محلول ساخته شده از الیاژ سرب – قلع – کلسیم در فرایند الکترووینینگ مس، یکی ازمشکلات اصلی ومنبع مهم ایجاد آلودگی در محصول رسوب مس کاتدی بهشمار می رود. در این مقاله نقش دانسیته جریان اعمالی به الکترودها نسبت به نرخ خوردگی صفحات سربی به صورت درصدکاهش وزن این صفحات بر حسب پتانسیل آندی الکترود سربی، نشان داده شده است. هم چنین خواص مکانیکی و استحکام تسلیم صفحات اندی در دو حالت ریخته گری و نورد شده با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفته است . درادامه تاثیر نورد روی تغییر و بهبود ساختار ، کاهش عیوب شبکه و نهایت رفتار خوردگی و افزایش طول عمر آندها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. نتایج بدست امده نشان می دهد در شرایطی اعمال دانسیته جریان، نرخ خوردگی صفحات آندی را کاهش می دهد که فیلم محافظ اکسید سرب (pbO2) IV روی سطح الکترود تشکیل شده و پایدار بماند. در غیر اینصورت اعمال پتانسیل آندی فرایند خوردگی الکترود سرب را تشدید می کند.
هم چنین نورد کردن صفحات ریخته گری شده، نقش مهمی در افزایش خواص مکانیکی، مقاومت در برابر خزش و بهبود میکرو ساختار الکترودها در جهت کاهش نرخ خوردگی و افزایش طول عمرآنها ایفا می کند.
دانلود مقاله اثر کاربرد کود بر صفات فیزیولوژیک گندم در دو سطح آبیاری با word دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله اثر کاربرد کود بر صفات فیزیولوژیک گندم در دو سطح آبیاری با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله اثر کاربرد کود بر صفات فیزیولوژیک گندم در دو سطح آبیاری با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
سال انتشار: 1392
محل انتشار: دومین همایش ملی تغییر اقلیم و تاثیر آن بر کشاورزی و محیط زیست
تعداد صفحات: 9
چکیده:
تنش خشکی تعدادی از فرایندهای فیزیولوژیکی و نموی گیاهان را تحت تأثیر قرار می دهد و با کاهش محتوای نسبی آب برگ،کاهش پتانسیل آب برگ، کاهش فشار تورگور، بسته شدن روزنه ها، و کاهش در بزرگ شدن سلول و کاهش رشد توصیف می شود.به منظور بررسی اثرات کود نیتروژن بر دو رقم گندم زمستانه، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفیبا سه فاکتور(کود نیتروژن، تنش خشکی و رقم) و در سه تکرار طراحی و اجرا شد. نتایج این آزمایش نشان داد که تنش خشکیباعث کاهش محتوای نسبی آب برگ شده است. همچنین کاربرد کود نیتروژن در شرایط آبیاری مطلوب اثر معنی داری بر محتواینسبی آب برگ در دو رقم مورد بررسی نداشته است اما در شرایط تنش خشکی باعث افزایش این شاخص در رقم زرین شده است.تحت تنش خشکی، میزان نشت یونی در رقم حساس زرین به میزان بیشتری افزایش پیدا کرد. تنش خشکی فعالیت آنزیمپراکسیداز را کاهش و فعالیت آنزیم کاتالاز را افزایش داد. این افزایش در رقم مقاوم آذر 2، بیشتر بود.
دانلود مقاله در مورد پنوماتیک(نیوماتیک) چیست؟ با word دارای 33 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله در مورد پنوماتیک(نیوماتیک) چیست؟ با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله در مورد پنوماتیک(نیوماتیک) چیست؟ با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
پنوماتیک(نیوماتیک) چیست؟
پنیوماتیک یکی از انواع انرژی هایی است که در حال حاضر از آن استفاده وافر در انواع صنایع می شود و می توان گفت امروزه کمترکارخانجات یا مراکز صنعتی را می توان دید که از پنیوماتیک استفاده نکند و در قرن حاضر یکی از انواع انرژی های اثبات شده ای است که بشر با اتکا به آن راه صنعت را می پیماید.
پنیوما در زبان یونانی یعنی تنفس باد و پنیوماتیک علمی است که در مورد حرکات و وقایع هوا صحبت می کند امروزه پنیوماتیک در بین صنعتگران به عنوان انرژی بسیار تمیز و کم خطر و ارزان مشهور است و از آن استفاده وافر می کنند.
خواص اصلی انرژی پنیوماتیک به شرح زیر است:
عامل اصلی کارکرد سیستم پنیوماتیک هواست و هوا در همه جای روی زمین به وفور وجود دارد.
هوای فشرده را می توان از طریق لوله کشی به نقاط مختلف کارخانه یا مراکز صنعتی جهت کارکرد سیستم های پنیوماتیک هدایت کرد.
هوای فشرده را می توان در مخازن مخصوص انباشته و آن را انتقال داد یعنی همیشه احتیاج به کمپرسور نیست و می توان از سیستم پنیوماتیک در مکان هایی که امکان نصب کمپرسور وجود ندارد نیز استفاده نمود .
افزایش و کاهش دما اثرات مخرب و سوئی بر روی سیستم پنیوماتیک ندارد و نوسانات حرارتی از عملکرد سیستم جلوگیر ی نمی کند.
هوای فشرده خطر انفجار و آتش سوزی ندارد به این دلیل تاسیسات حفاظتی نیاز نیست.
قطعات پنیوماتیک و اتصالات آن نسبتا ً ارزان و از نظر ساختمانی قطعاتی ساده هستند لذا تعمیرات آنها راحت تر از سیستم های مشابه نظیر هیدرولیک می باشد.
هوای فشرده نسبت به روغن هیدرولیک مورد مصرف در هیدرولیک تمیز تر است و به دلیل این تمیزی از سیستم پنیوماتیک در صنایع دارویی و نظایر آن استفاده می شود .
سرعت حرکت سیلندر های عمل کننده با هوای فشرده در حدود 1 الی 2 متر در ثانیه است و در موارد خاصی به 3 متردر ثانیه می رسد که این سرعت در صنایع قابل قبول است و بسیاری ازعملیات صنعتی را می تواند عهده دار شود.
عوامل سرعت و نیرو در سیستم پنیوماتیک قابل کنترل و تنظیم است .
عناصر پنیوماتیک در مقابل بار اضافه مقاوم بوده و به آنها صدمه وارد نمی شود مگر اینکه افزایش بار سبب توقف آنها گردد .
تعمیرات و نگه داری سیستمای پنیوماتیک بسیار کم خطر است زیرا در انرژی های قابل مقایسه نظیر برق خطر جانی و آتش سوزی و در هیدرولیک انفجار و جانی وجود دارد اما در پنیوماتیک خطر جانی به صورت جدی وجود ندارد وآتش سوزی اصلا ً وجود ندارد و بدین دلیل در صنایع جنگ افزارسازی از سیستم تمام پنیوماتیک استفاده می شود .
معایب سیستم پنیوماتیک به شرح زیر است:
چون سیال اصلی مورد استفاده در سیستم پنیوماتیک هوای فشرده و جهت تهیه هوای فشرده باید با کمپرسور آن را فشرده کرد همراه هوای فشرده شده مقداری رطوبت وناخالصی هوا ومواد آئروسل وارد سیستم شده و سبب برخی خرابی در قطعات می شود لذا باید جهت تهیه هوای فشرده فیلتراسیون مناسب استفاده نمود .
هزینه استفاده از هوای فشرده تا حد معینی اقتصادی می باشد و این میزان تا وقتی است که فشار هوا برابر 7 بار و نیروی حاصله با توجه به طول کورس و سرعت حداکثر بین 20000 تا 30000 نیوتن می باشد .
به طور خلاصه می توان گفت که جهت قدرت های فوق العاده زیاد مقرون به صرفه تر است از نیروی هیدرولیک استفاده شود .
هوای مصرف شده در سیستم پنیوماتیک در هنگام تخلیه از سیستم دارای صدای زیادی است که این مسئله نیاز به کاربرد صدا خفه کن را الزامی می کند.
به علت تراکم پذیری هوا به خصوص در سیلندر های پنیوماتیکی که زیر بار قرار دارند امکان ایجاد سرعت ثابت و یکنواخت وجود ندارد که این مسئله از معایب پنیوماتیک به شمار می رود اما قابل ذکر است که اخیرا ً یک نوع سیلندر که بجای شفت سیلندر از نوار لاستیکی استفاده می کند ساخته شده است که این عیب را بر طرف می کنند .
به طور کلی در مقایسه مزایا و معایب پنیوماتیک می توان گفت با توجه به مزایای بسیار نسبت به معایب کمتر می توان از پنیوماتیک بعنوان یک انرژی شایسته در صنایع استفاده کرد به خصوص با توجه به مزیت تمیزی سیستم تعمیر و نگه داری راحت تر ، نداشتن خطر جانی جهت پرسنل
عملیاتی و تعمیراتی در سیستم که در سیستم های دیگر نظیر الکتریک و هیدرولیک وجود ندارد ضمنا ٌ این سیستم بی همتاست و گاهی فقط از این سیستم در جهت عملیات تولیدی باید استفاده شود نظیر : صنایع غذایی ، دارویی ، جنگ افزار که حتما ً عملیات تولیدی توسط سیستم پنیوماتیک انجام می پذیرد.
امروزه در بسیاری از فرآیندهای صنعتی ، انتقال قدرت آن هم به صورت کم هزینه و با دقت زیاد مورد نظر است در همین راستا بکارگیری سیال تحت فشار در انتقال و کنترل قدرت در تمام شاخه های صنعت رو به گسترش است. استفاده از قدرت سیال به دو شاخه مهم هیدرولیک و نیوماتیک ( که جدیدتر است ) تقسیم میشود .
از نیوماتیک در مواردی که نیروهای نسبتا پایین (حدود یک تن) و سرعت های حرکتی بالا مور
د نیاز باشد (مانند سیستمهایی که در قسمتهای محرک رباتها بکار می روند) استفاده میکنند در صورتیکه کاربردهای سیستمهای هیدرولیک عمدتا در مواردی است که قدرتهای بالا و سرعت های کنترل شده دقیق مورد نظر باشد(مانند جک های هیدرولیک ، ترمز و فرمان هیدرولیک و;(.
حال این سوال پیش میاید که مزایای یک سیستم هیدرولیک یا نیوماتیک نسبت به سایر سیستمهای مکانیکی یا الکتریکی چیست؟در جواب می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1 طراحی ساده
2 قابلیت افزایش نیرو
3 سادگی و دقت کنترل
4 انعطاف پذیری
5 راندمان بالا
6 اطمینان
در سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک نسبت به سایر سیستمهای مکانیکی قطعات محرک کمتری وجود دارد و میتوان در هر نقطه به حرکتهای خطی یا دورانی با قدرت بالا و کنترل مناسب دست یافت ، چون انتقال قدرت توسط جریان سیال پر فشار در خطوط انتقال (لوله ها و شیلنگ ها) صورت میگیرد ولی در سیستمهای مکانیکی دیگر برای انتقال قدرت از اجزایی مانند بادامک ، چرخ دنده ، گاردان ، اهرم ، کلاچ و; استفاده میکنند.
در این سیستمها میتوان با اعمال نیروی کم به نیروی بالا و دقیق دست یافت همچنین میتوان نیرو های بزرگ خروجی را با اعمال نیروی کمی (مانند بازو بسته کردن شیرها و ; کنترل نمود.
استفاده از شیلنگ های انعطاف پذیر ، سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک را به سیستمهای انعطاف پذیری تبدیل میکند که در آنها از محدودیتهای مکانی که برای نصب سیستمهای دیگر به چشم می خورد خبری نیست. سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک به خاطر اصطکاک کم و هزینه پایین از راندمان بالایی برخوردار هستند همچنین با استفاده از شیرهای اطمینان و سوئیچهای فشاری و حرارتی میتوان سیستمی مقاوم در برابر بارهای ناگهانی ، حرارت یا فشار بیش از حد ساخت که نشان از اطمینان بالای این سیستمها دارد.
اکنون که به مزایای سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک پی بردیم به توضیح ساده ای در مورد طرز کار این سیستمها خواهیم پرداخت.
برای انتقال قدرت به یک سیال تحت فشار (تراکم پذیر یا تراکم ناپذیر) احتیاج داریم که توسط پمپ های هیدرولیک میتوان نیروی مکانیکی را تبدیل به قدرت سیال تحت فشار نمود. مرحله بعد انتقال نیرو به نقطه دلخواه است که این وظیفه را لوله ها، شیلنگ ها و بست ها به عهده میگیرند
بعد از کنترل فشار و تعیین جهت جریان توسط شیرها سیال تحت فشار به سمت عملگرها (سیلندرها یا موتور های هیدرولیک ) هدایت میشوند تا قدرت سیال به نیروی مکانیکی مورد نیاز(به صورت خطی یا دورانی ) تبدیل شود.
اساس کار تمام سیستم های هیدرولیکی و نیوماتیکی بر قانون پاسکال استوار است.
قانون پاسکال:
1 فشار سرتاسر سیال در حال سکون یکسان است .(با صرف نظر از وزن سیال)
2 در هر لحظه فشار استاتیکی در تمام جهات یکسان است.
3 فشار سیال در تماس با سطوح بصورت عمودی وارد میگردد.
کار سیستمهای نیوماتیک مشابه سیستم های هیدرولیک است فقط در آن به جای سیال تراکم ناپذیر مانند روغن از سیال تراکم پذیر مانند هوا استفاده می کنند . در سیستمهای نیوماتیک برای دست یافتن به یک سیال پرفشار ، هوا را توسط یک کمپرسور فشرده کرده تا به فشار دلخواه برسد سپس آنرا در یک مخزن ذخیره می کنند، البته دمای هوا پس از فشرده شدن بشدت بالا میرود که می تواند به قطعات سیستم آسیب برساند لذا هوای فشرده قبل از هدایت به خطوط
انتقال قدرت باید خنک شود. به دلیل وجود بخار آب در هوای فشرده و پدیده میعان در فرایند خنک سازی باید از یک واحد بهینه سازی برای خشک کردن هوای پر فشار استفاده کرد.
اکنون بعد از آشنایی مختصر با طرز کار سیستمهای هیدرولیکی و نیوماتیکی به معرفی اجزای یک سیستم هیدرولیکی و نیوماتیکی می پردازیم.
اجزای تشکیل دهنده سیستم های هیدرولیکی:
1 مخزن : جهت نگهداری سیال
2 پمپ : جهت به جریان انداختن سیال در سیستم که توسط الکترو موتور یا
3 موتور های احتراق داخلی به کار انداخته می شوند.
4 شیرها : برای کنترل فشار ، جریان و جهت حرکت سیال
5 عملگرها : جهت تبدیل انرژی سیال تحت فشار به نیروی مکانیکی مولد کار(سیلندرهای هیدرولیک برای ایجاد حرکت خطی و موتور های هیدرولیک برای ایجاد حرکت دورانی).
اجزای تشکیل دهنده سیستم های نیوماتیکی:
1) کمپرسور
2 خنک کننده و خشک کننده هوای تحت فشار
3 مخزن ذخیره هوای تحت فشار
4 شیرهای کنترل
5 عملگرها پ
یک مقایسه کلی بین سیستمهای هیدرولیک و نیوماتیک:
1 در سیستمهای نیوماتیک از سیال تراکم پذیر مثل هوا و در سیستمهای هیدرولیک از سیال تراکم ناپذیر مثل روغن استفاده می کنند.
2 در سیستمهای هیدرولیک روغن علاوه بر انتقال قدرت وظیفه روغن کاری قطعات داخلی سیستم را نیز بر عهده دارد ولی در نیوماتیک علاوه بر روغن کاری قطعات، باید رطوبت موجود در هوا را نیز از بین برد ولی در هر دو سیستم سیال باید عاری از هر گونه گرد و غبار و نا خالصی باشد.
3 فشار در سیستمهای هیدرولیکی بمراتب بیشتر از فشار در سیستمهای نیوماتیکی می باشد ، حتی در مواقع خاص به 1000 مگا پاسکال هم میرسد ، در نتیجه قطعات سیستمهای هیدرولیکی باید از مقاومت بیشتری برخوردار باشند.
4 در سرعت های پایین دقت محرک های نیوماتیکی بسیار نامطلوب است در صورتی که دقت محرک های هیدرولیکی در هر سرعتی رضایت بخش است .
5 در سیستمهای نیوماتیکی با سیال هوا نیاز به لوله های بازگشتی و مخزن نگهداری هوا نمی باشد.
6 سیستمهای نیوماتیک از بازده کمتری نسبت به سیستمهای هیدرولیکی برخوردارند.
امروزه در بسیاری از فرآیندهای صنعتی ، انتقال قدرت آن هم به صورت کم هزینه و با دقت زیاد مورد نظر است در همین راستا بکارگیری سیال تحت فشار در انتقال و کنترل قدرت در تمام شاخه های صنعت رو به گسترش است. استفاده از قدرت سیال به دو شاخه مهم هیدرولیک و نیوماتیک ( که جدیدتر است ) تقسیم میشود .
از نیوماتیک در مواردی که نیروهای نسبتا پایین (حدود یک تن) و سرعت های حرکتی بالا مورد نیاز باشد (مانند سیستمهایی که در قسمتهای محرک رباتها بکار می روند) استفاده میکنند در صورتیکه کاربردهای سیستمهای هیدرولیک عمدتا در مواردی است که قدرتهای بالا و سرعت های کنترل شده دقیق مورد نظر باشد(مانند جک های هیدرولیک ، ترمز و فرمان هیدرولیک و;).
حال این سوال پیش میاید که مزایای یک سیستم هیدرولیک یا نیوماتیک نسبت به سایر سیستمهای مکانیکی یا الکتریکی چیست؟در جواب می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1) طراحی ساده
2) قابلیت افزایش نیرو
3) سادگی و دقت کنترل
4) انعطاف پذیری
5) راندمان بالا
6) اطمینان
در سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک نسبت به سایر سیستمهای مکانیکی قطعات محرک کمتری وجود دارد و میتوان در هر نقطه به حرکتهای خطی یا دورانی با قدرت بالا و کنترل مناسب دست یافت ، چون انتقال قدرت توسط جریان سیال پر فشار در خطوط انتقال (لوله ها و شیلنگ ها) صورت میگیرد ولی در سیستمهای مکانیکی دیگر برای انتقال قدرت از اجزایی مانند بادامک ، چرخ دنده ، گاردان ، اهرم ، کلاچ و; استفاده میکنند.
در این سیستمها میتوان با اعمال نیروی کم به نیروی بالا و دقیق دست یافت همچنین میتوان نیرو های بزرگ خروجی را با اعمال نیروی کمی (مانند بازو بسته کردن شیرها و ;) کنترل نمود.
استفاده از شیلنگ های انعطاف پذیر ، سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک را به سیستمهای انعطاف پذیری تبدیل میکند که در آنها از محدودیتهای مکانی که برای نصب سیستمهای دیگر به چشم می خورد خبری نیست. سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک به خاطر اصطکاک کم و هزینه پایین از راندمان بالایی برخوردار هستند همچنین با استفاده از شیرهای اطمینان و سوئیچهای فشاری و حرارتی میتوان سیستمی مقاوم در برابر بارهای ن
اگهانی ، حرارت یا فشار بیش از حد ساخت که نشان از اطمینان بالای این سیستمها دارد.
اکنون که به مزایای سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک پی بردیم به توضیح ساده ای در مورد طرز کار این سیستمها خواهیم پرداخت.
برای انتقال قدرت به یک سیال تحت فشار (تراکم پذیر یا تراکم ناپذیر) احتیاج داریم که توسط پمپ های هیدرولیک میتوان نیروی مکانیکی را تبدیل به قدرت سیال تحت فشار نمود. مرحله بعد انتقال نیرو به نقطه دلخواه است که این وظیفه را لوله ها، شیلنگ ها و بست ها به عهده میگیرند .
بعد از کنترل فشار و تعیین جهت جریان توسط شیرها سیال تحت فشار به سمت عملگرها (سیلندرها یا موتور های هیدرولیک ) هدایت میشوند تا
قدرت سیال به نیروی مکانیکی مورد نیاز(به صورت خطی یا دورانی ) تبدیل شود.
اساس کار تمام سیستم های هیدرولیکی و نیوماتیکی بر قانون پاسکال استوار است.
قانون پاسکال:
1 فشار سرتاسر سیال در حال سکون یکسان است .(با صرف نظر از وزن سیال)
2 در هر لحظه فشار استاتیکی در تمام جهات یکسان است.
3 فشار سیال در تماس با سطوح بصورت عمودی وارد میگردد.
کار سیستمهای نیوماتیک مشابه سیستم های هیدرولیک است فقط در آن به جای سیال تراکم ناپذیر مانند روغن از سیال تراکم پذیر مانند هوا استفاده می کنند . در سیستمهای نیوماتیک برای دست یافتن به یک سیال پرفشار ، هوا را توسط یک کمپرسور فشرده کرده تا به فشار دلخواه برسد سپس آنرا در یک مخزن ذخیره می کنند، البته دمای هوا پس از فشرده شدن بشدت بالا میرود که می تواند به قطعات سیستم آسیب برساند لذا هوای فشرده قبل از هدایت به خطوط انتقال قدرت باید خنک شود. به دلیل وجود بخار آب در هوای فشرده و پدیده میعان در فرایند خنک سازی باید از یک واحد بهینه سازی برای خشک کردن هوای پر فشار استفاده کرد.
اکنون بعد از آشنایی مختصر با طرز کار سیستمهای هیدرولیکی و نیوماتیکی به معرفی اجزای یک سیستم هیدرولیکی و نیوماتیکی می پردازیم.
اجزای تشکیل دهنده سیستم های هیدرولیکی:
1 مخزن : جهت نگهداری سیال
2 پمپ : جهت به جریان انداختن سیال در سیستم که توسط الکترو موتور یا
3 موتور های احتراق داخلی به کار انداخته می شوند.
4 شیرها : برای کنترل فشار ، جریان و جهت حرکت سیال
5 عملگرها : جهت تبدیل انرژی سیال تحت فشار به نیروی مکانیکی مولد
کار(سیلندرهای هیدرولیک برای ایجاد حرکت خطی و موتور های هیدرولیک برای ایجاد حرکت دورانی).
1) کمپرسور
2) خنک کننده و خشک کننده هوای تحت فشار
3) مخزن ذخیره هوای تحت فشار
4) شیرهای کنترل
5) عملگرها
یک مقایسه کلی بین سیستمهای هیدرولیک و نیوماتیک:
1 در سیستمهای نیوماتیک از سیال تراکم پذیر مثل هوا و در سیستمهای هیدرولیک از سیال تراکم ناپذیر مثل روغن استفاده می کنند.
2 در سیستمهای هیدرولیک روغن علاوه بر انتقال قدرت وظیفه روغن کاری قطعات داخلی سیستم را نیز بر عهده دارد ولی در نیوماتیک علاوه بر روغن کاری قطعات، باید رطوبت موجود در هوا را نیز از بین برد ولی در هر دو سیستم سیال باید عاری از هر گونه گرد و غبار و نا خالصی باشد
3 فشار در سیستمهای هیدرولیکی بمراتب بیشتر از فشار در سیستمهای نیوماتیکی می باشد ، حتی در مواقع خاص به 1000 مگا پاسکال هم میرسد ، در نتیجه قطعات سیستمهای هیدرولیکی باید از مقاومت بیشتری برخوردار باشند. \
4در سرعت های پایین دقت محرک های نیوماتیکی بسیار نامطلوب است در صورتی که دقت محرک های هیدرولیکی در هر سرعتی رضایت بخش است .
5 در سیستمهای نیوماتیکی با سیال هوا نیاز به لوله های بازگشتی و مخزن نگهداری هوا نمی باشد.
6سیستمهای نیوماتیک از بازده کمتری نسبت به سیستمهای هیدرولیکی برخوردارند.
قابلیت تحمل فشار بالا (بیش از 200 bar) و همچنین تنشهای حرارتی بالای درون سیلندر برای قطعات سیلندر از جمله پیستون بسیار حیاتی است. تلاش برای افزایش استحکام پیستونها با محدودیت اندازه همراه است. به تازگی پیستونهای مونوترم(Mono term) تولید شدهاند که
استحکام و عمر بالا، وزن و اصطکاک کمتری دارند. پیش از نیز پیستونهای فروترم(Ferrotherm) تولید شده بودند که جایگزین پیستونهای آلومینیومی سنتی شدند. تاج(Piston Crown) این پیستون از فولاد فورج شده و پایه آن از جنس آلومینیوم ساخته می شود. این نوع پیستون. اما استاندارد های Euro 4 و US 07 برای ساخت موتورها این نوع پیستون را در آستانه بازنشستگی قرار داده است.
پیستونهای مونوترم از یک قطعه فورج شده ساخته می شوند و در نتیجه بر خلاف پیستونهای فرو ترم پایه پیستون(Piston Skirt) با بدنه و تاج آن یکپارچه ساخته می شود. اتصال مستقیم پایه پیستون به بدنه موجب می شود تا مقطع تحمل کننده فشار در پیستون برای تحمل حداکثر فشار داخل سیلندر افزایش یابد. در نتیجه پین پیستون نیازی به نگه داشتن پایه پیستون ندارد و می تواند کوتاه تر و سبکتر باشد. پایه فولادی که در برابر حرارت پایدار است اصطکاک را کاهش داده و
همچنین کاهش فواصل آببندی منجر به هدایت بهتر پیستون می شود. هدایت بهتر پیستون مخصوصا در قسمت رینگها باعث کاهش مصرف روغن می شود. علاوه بر آن پیستون های مونوترم استحکام و عمر بیشتری دارند. این نوع پیستون علاوه بر تحمل حداکثر فشار تا 250 bar مزایای دیگری از جمله کاهش مصرف سوخت و روغن و کاهش صدا و وزن دارند. هماکنون موتورهای دارای پیستون مونوترم درامریکای شمالی تولید انبوه رسیدهاست و در حال حاضر بیشتر در وسایل نقلیه، ساختمان سازی و صنایع دریایی استفاده میشوند. استفاده از پیستونهای مونوترم در اروپا و آسیا نیز در حال افزایش است.
لوله های کامپوزیتی
مواد اولیه : الیاف ، رزین ها ، و دیگر پرکننده ها
لوله های FRP با استفاده از تقویت کننده های الیاف شیشه ، رزین های گرما سخت ، مواد linerviel و انواع دیگر افزودنی ها ساخته می شوند . الیاف تقویت کننده معمولا ً از جنس الیاف شیشه E است . مشخصات اسمی الیاف شیشه E عبارتند از سفتی کششی در حدود 72400 مگا پاسکال ، استحکام کششی در حدود 3450 تا 3800 مگا پاسکال و درصد افزایش طول در حدود 4 تا 5 درصد . انواع دیگری از الیاف در این رده عمومی وجود دارند که نیازهای گوناگون مقاومت به خوردگی را برطرف می کنند اما الیاف شیشه E تا حدودی تمام بازار را تحت سلطه خود درآورده است . الیاف تقویت کننده دیگری برای کاربردهای ویژه و شرایط خورنده منحصربه فرد وجود دارد مانند FCR ، C ، AR و جز آن . الیاف تقویت کننده بسته به فرآیند ساخت لوله و تحمل بار مورد نیاز ، تغییر می کنند . الیاف تک جهته تابیده شده ، الیاف کوتاه ، تقویت کننده های رشته ای ، نمد ، الیاف بافته شده و انواع دیگر الیاف درساخت لوله های FRP کاربرد گسترده ای دارند .
درصد وزنی الیاف به طراحی محصول نهایی وابسته خواهد بود . جهت الیاف ، شیوه چیدمان لایه ها روی هم و تعداد لایه های تقویت کننده ، ویژگی های مکانیکی ، سفتی و استحکام واقعی لوله را تعیین می کند . رزین مورد استفاده در ساخت لول FRP ویژگی های خاص خود را دارد . درحالی که ویژگی های استحکام و سفتی رزین چندین بار کم تر از الیاف است ، رزین نقش اساسی را ایفا می کند . رزین های گرما سخت گروه عمده ای هستند که در ساخت لوله FRP به کار می روند .
رزین به عنوان چسب عمل کرده و الیاف را در ساختار لایه ای محصول پخت شده به هم متصل می کند . رزین در برابر خوردگی ناشی از عبور گازها و سیالات از درون لوله مقاومت می کند . مشخصات فیزیکی و شیمیایی رزین ، مقاومت حرارتی که به شکل یک مشخصه که دمای انتقال شیشه ای ، Tg ، نامیده می شود و ویژگی های روش ساخت نقشی کلیدی در طراحی لوله ایفا می کنند . درحالی که رزین های پلی استر ، وینیل استر و اپوکسی قصد تسلط بر بازار لوله های FRP را دارند ، رزین های دیگری نیز وجود دارند که مقاومت به خوردگی منحصر به فردی ایجاد می
کنند . پلی استرها اغلب برای تولید لوله هایی با قطر زیاد استفاده می شوند . وینیل استرها مقاومت به خوردگی بیشتری معمولا ً در برابر مایعات خورنده قوی مانند اسیدها و سفیدکننده ها دارند . رزین اپوکسی معمولا ً برای لوله هایی با قطر کم تراز 750 میلی متر و فشارهایی در حدود 8/20 مگا پاسکال تا 6/34 مگا پاسکال استفاده می شوند .
طراحی و تولید لوله های FRP اغلب به اجزای افزودنی نیز نیاز دارد . بیشترین افزودنی ها به شکل دهی رزین های گرما سخت کمک می کنند و همچنین ممکن است برای تکمیل واکنش های شیمیایی و پخت چند لایی مورد نیاز باشند . کاتالیزورها و سخت کننده ها در این دسته قرار می گیرند . پرکننده ها ممکن است به علت مسایل اقتصادی و یا افزایش کارایی استفاده شوند . بعضی از لوله ها به ویژه لوله های گرانشی به شدت به سفتی خمشی بالایی نیاز دارند . در مورد لوله های زیر خاک ، سفتی خمشی با عامل EI اندازه گیری می شود که حاصل ضرب سفتی چندلایی کامپوزیتی E و ممان اینرسی سطح مقطع لوله I است . سفتی چندلایی E را می توان با تغییر جهت الیاف و افزایش حجم الیاف و موارد دیگر افزایش داد . از آنجایی که ممان اینرسی I با توان سوم ضخامت دیوار نسبت دارد ؛ هرگونه کوششی برای افزایش ضخامت دیواره ، ممان
اینرسی را به طور چشمگیری افزایش می دهد . در نتیجه بعضی از لوله های گرانشی با افزودن شن در مرحله تولید ساخته می شوند . افزایش شن مای افزایش ضخامت دیواره و در نتیجه افزایش ممان اینرسی و افزایش عامل EI می شود . این کار افزایش سفتی با استفاده از ماده نسبتا ً ارزان مانند شن نامیده می شود . بنابراین شن می تواند یک افزودنی مهم در ساخت لول FRP باشد .
توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
دانلود پاورپوینت تیپولوژی مسکن با word دارای 69 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل پاور پوینت دانلود پاورپوینت تیپولوژی مسکن با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
دانلوددانلود پاورپوینت تیپولوژی مسکن با word
توجه فرمایید.1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه
دانلوددانلود پاورپوینت تیپولوژی مسکن با word
قرار داده شده است2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید
3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد
4-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است
اسلاید 1 :
گونه شناسی
گونه شناسی مسکن:
گونه شناسی مسکن از جنبه ها و دیدگاههای متعددی قابل بررسی است.یکی از رایج ترین زمینه های مطالعات تیپولوژی پرداختن به شکل های کلی و صورتهای مختلف قرارگیری فضاهای عمده یک واحد مسکونی است.
هدف از چنین بررسی هایی اگاهی یافتن نسبت به گوناگونی های ممکن در شکل عمومی واحد مسکونی و استقرارهای صحیح بخش های مختلف تشکیل دهنده آن است.
نمونه هایی که در این مبحث ارائه شده اند جنبه تحلیلی و شناسائی دارند و به عنوان پیشنهاد الگوی معماری مدنظر نیستند این نمونه ها به ترتیبی بنیادی بازگو کننده ویژگی های کالبدی –استقراری گونه ها می باشند آنچنان که صحت عملکردی اجزا تشکیل دهنده و نحوه ارتباط میان آنها فراهم شده باشد.
با تلفیق و ترکیب موارد شناخته شده 12 گونه مختلف از مسکن تدوین و ارائه شده است. امکان دارد که تمامی گونه های معرفی شده از امتیازات یکسان و حتی ویژگی های کاملا مناسب جهت انطباق با برخی عوامل مطروحه در طرح برخوردار نباشند اما مطالعه انها این امکان را فراهم می اورد تا در مرحله طراحی بتوان با تسلط بیشتر نسبت به ابداع گونه های مختلف مورد نیاز اقدام نمود .
اسلاید 2 :
جنبههای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی:
خانههای مستقل مکمل یک زندگی خصوصی هستند، حریم خانواده در آنها محفوظ میماند و آزادی، استقلال کانون خانواده، خدشهدار نمیشود.
آنها را میتوان به راحتی با چوب ساخت که ارزانترین روش ساخت نیز میباشد. میتوانند بصورت پیش ساخته تهیه گردند و در محل ارائه گردند.
تهویه مطبوع از دیگر خواص ذاتی آنهاست. دسته بندی اتاقهای روز در یک بخش و اتاقهای شب در بخش دیگر ویا عرصهبندی فضاهای کودکان و بزرگسالان، به نحوی که از لحاظ دید و صدا برای یکدیگر مزاحمت ایجاد نکنند،
از لحاظ عمومی مزایای این نوع خانهها از مضرات آن بیشتر است. عدم استفاده بهینه از امکانات زمین از واضحترین مضرات است. این موضوع که خانهها از لحاظ اجتماعی جدا بوده و دارای مزایایی هستند، غیر قابل انکار است، رفتن به سینما، کنسرت، استخر عمومی، ; با وجود تلویزیون، VCD ، استخر، باربکیو در حیاط منازل و ; دیگر مرسوم نیست، به این ترتیب خانوادهها روزبهروز بیشتر منزوی میشوند و این در نهایت به انزوای عمومی زندگی محلی ختم میشود. در این خانهها پنجرههای اتاقهای اصلی به خیابان و یا پشت به خانههای دیگر مشرف میشود.
اسلاید 3 :
خانههای حیاط مرکزی:
ریشههای آنها به زمانهای بسیار دور و به اولین خانههای شهری باز میگردد. خانه (domos) یونانی و خانههای بزرگ رومی دارای حیاط مرکزی و ایوانهای ستوندار بودند. این خانهها در کشورهای قدیمی مانند مصر، چین، هند و جهان اسلام هنوز به چشم میخورد.خانههای حیاط مرکزی مزایای زیادی را نسبت به خانهها تک واحدی امروزی دارا هستند، آنها نشان دهنده واحد اصلی اجتماع یعنی خانواده بوده و مرزهای
آنها کاملاً برای به تصویر کشیدن مالکیت مناسب است.
طبیعت خانهها به گونهای است که خانههای مجاور نمیتوانند به حیاط یکدیگر اشراف داشته باشند و این آزادی واقعی ساکنان را تأمین میکند، حیاطهای آنها یک فضای ایدهآل برای خانه بوده و محیط مناسبی برای بچهها میباشد.
از نظر راسموسن شعاع فعالیت اعضای خانواده در گروههای سنی مختلف بر حسب سن آنها متفاوت میباشد و هر فردی باید محیط خاص خود را داشته باشد و با افزایش سن فرد از دوران نوزادی تا بلوغ شعاع و محدوده فعالیت او نیز افزایش مییابد ولی با افزایش سن عملکردی معکوس آغاز شده و شعاع فعالیت کاهش یافته و دوباره زندگی محدود به خانهها میشود. خانههای حیاط مرکزی با این فرضیه تطابق کامل دارند.
جدا از امنیت صوتی و عدم اشراف به این حیاطها، این الگو شرایط آب و هوایی خوبی را حتی در فصلهای سردتر تأمین میکند. با توجه به جهتگیری جنوبی این خانهها در زمستان بسیار آفتابگیر هستند و آب شدن برف را تسریع میکنند و چون از باد ایمن میباشند، استفاده از حیاط در آنها چند هفته بیش از حیاط باز خانههای مستقل امکان پذیر است. حیاط محصور در کنترل دمای هوای اطراف خانه بسیار مؤثر است.
اسلاید 4 :
در تابستان نیز، این حیاطها با درختانشان میتوانند محیط خنکتری را فراهم میسازند. امتیاز دیگر آنها آزادی عمل در جهت دادن اتاقها به سمت تابش خورشید و تأمین دید به حیاط است و از آنجاکه اتاقهای مهم خانه بیشتر به حیاط پنجره دارند تا به خیابان، ساختمانها مجبور نیستند از بر خیابان عقب نشینی کنند و این سبب استفاده بهینه از زمین و کم شدن هزینهها میگردد.
از طرفی بین ارتفاع ساختمان و عرض خیابان نیز هماهنگی بیشتری ایجاد میشود. با قرار دادن انبار و فضای تأسیساتی بین خیابان و بخشهای مسکونی، سروصدای خیابان کاهش مییابد و محل تأسیسات، آشپزخانه و دستشوییها نیز مناسب میگردد زیرا به سرویسهای شهری نزدیکترند.
اسلاید 5 :
این خانهها در محو تبعیضهای موجود در محلات مسکونی بسیار مؤثر بودهاند زیرا امکان خلوت و آسایش بیشتری برای همسایه وجود دارد و از این رو افراد با گروههای سنی مختلف، طبقات اجتماعی متفاوت و نژادها و مذاهب مختلف راحتتر در کنار هم زندگی میکنند.
اگر آرامش کافی فراهم باشد، اختلاط اجتماعی امکان پذیر است و نتیجه آن پیوند افراد با فرهنگها و طبقات متفاوت است، درحالی که این واقعیت وجود دارد که ما محیط اطراف خود را شکل میدهیم، ولی نباید فراموش کرد که محیط نیز درشکل دادن ما بیتأثیر نیست.
خانههای حیاط مرکزی اصیل در مجموعههای چسبیده به یکدیگر هنوز در جوامع آمریکایی واقع نشدهاند. طبق سنت آمریکاییها برای باز بودن محیط اطرافشان تنفر آنها از نرده و محیط های بسته و نیز ازدیاد و ارزانی زمین منجر به عدم استقبال این نوع خانه سازی شده است.
اسلاید 6 :
خانههای شهری:
بر خلاف خانههای حیاط مرکزی که درون گرا هستند، این خانهها به بیرون و به طرف خیابان باز میشوند، ریشه آنها به شهرها و قلعههای قرون وسطی باز میگردد.این خانهها جایگزین خوبی برای خانههای تک واحدی مستقل بودند، خانههای کارگری ردیفی از نظر طرح یکسان بوده و سرپناهی با حداقل سطح و دارای چند اتاق کوچک است که در دو طبقه پخش شدهاند، اتاق اصلی و نشیمن آنها به خیابان دید دارند. بعد از جنگ جهانی دوم در آمریکای شمالی تعداد کمی از این نوع خانهها ساخته شدند که دارای اتاقهایی خارج از مقیاس بودند و در نتیجه آن خانهها مورد قبول جامعه قرار نگرفتند و به عنوان خانههای مناسب برای افراد کم درآمد مطرح شدند. ولی بعد از اینکه استانداردهای خانههای تک واحدی مستقل به عنوان خانههای ردیفی شهری مورد قبول قرار گرفتند، آنها به عنوان خانههای شهری توسط جامعه پذیرفته شدند.
یک نمونه اولیه از خانههای شهری معاصر که خاطره و روح خانههای شهری سبک جورج دارد دوباره زنده کرد، در یکی از مناطق قدیم فیلادلفیا ساخته شد ولی به دلیل نداشتن پارکینگ در داخل واحد مسکونی، ناموفق بود.
اسلاید 7 :
خانههای شهری نیز مانند خانههای تک واحدی مستقل تکمیل کننده واحد اصلی اجتماع یعنی خانواده میباشند.
این خانهها در سطح زمین قرار دارند و دسترسی آنها به حیاط و حیاط خلوت ساده است. این فضاها باز کوچکتر بوده از نظر سطح و به همین دلیل مورد پسند افراد مسن میباشند. این خانهها برونگرا بوده و بر خلاف خانههای تک واحدی مستقل محدودتر میباشند. امکان تهویه طبیعی نیز در این خانهها امکان پذیر است. به دلیل نحوه آرایش این خانهها که از طرفین به یکدیگر متصل هستند، انرژی لازم برای گرم کردن آنها تقریباً 55% از خانههای یک طبقه ویلایی است. حتی در مقایسه با واحدهای مسکونی تک واحدی مستقل، 30% انرژی کمتر لازم دارند. بزرگترین مزیت خانههای ردیفی شهری در استفاده بهینه از زمین و انرژی است. محبوبیت این خانهها به علت تغییرات جمعیتی بود که صورت گرفت، به این ترتیب که با ازدیاد خانوادههای کم جمعیت که اغلب آنها نیز بدون فرزند بودند، خانههای شهری کوچک طرفداران بیشتری پیدا کرد. تسهیلاتی که از طریق قوانین مالکیت مشاع برای خانههای شهری که بصورت مجتمع بودند، وضع شد، به این ترتیب که هزینههای نگهداری و سرویسرسانی بصورت حق السهم در نظر گرفته شده و این دلیل دیگر مطلوب بودن این خانههاست.
اسلاید 8 :
انواع مجتمع های آپارتمانی:
کوتاه مرتبه بدون آسانسور کم تراکم (مثل خانه های ییلاقی)
پر تراکم (خانه های نیم همجوار مثل دوبلکس و تریپلکس و خانه های ردیفی)
ساختمانهای میان مرتبه (4 تا 6 طبقه بدون آسانسور خانه های بلوکی یا یک دیوار مشترک میانی )
ساختمانها بلند مرتبه – بلوک های مسکونی – خانه های تراسه – برج ها
ترکیبی از انواع فوق
این مجتمع ها از لحاظ ترکیب بندی-ساختار کالبدی و فرم های تشکیل دهنده بررسی می شوند:
از نظر ترکیب بندی (توده و فضا) به سه بخش تقسیم می شوند:
فضای راهروی ورودی ,گذر یا راهرویی است که شخص را از قلمرو شخصی به محیط عمومی دعوت
می کند. ایمن بودن یکی از اجزای اصلی و اجتماعی راهروی ورودی است.
دومین فضا، فضای باز داخل بلوکها ست.
شبیه حفره یک فضای نیمه خصوصی مسکونی – جهت اوقات فراغت – حرکت و یا استراحت .
سومین نوع فضاهای خالی شبکه اصلی خیابانها و میادین است. سلسله مراتب برای رسیدن به فضای
عمومی و خیابان – علاوه بر عبور و مرور برای اوقات فراغت نیز در نظر گرفته میشود.
اسلاید 9 :
ساختار کالبدی مجموعه های مسکونی
راهرویی ( گذر یا راهرویی که شخص را از قلمرو شخصی به محیط عمومی دعوت می کند)
فضای باز در داخل مجتمع (محصوریت)
فضای باز (خیابان کشی)
در اینجا به شناخت مبانی معماری ساختار کالبدی بناها در مجموعه های مسکونی و الگوهای متفاوت آن می پردازیم.
این بناها اگر فاقد ویژگیهای مقیاس دهنده باشند به راحتی می توانند مزاحمت هایی برای ساختمان های
مجاور خود ایجاد کنند. با افزایش ارتفاع ساختمان و عریض تر و
مرتفع تر شدن آن نسبت به ساختمان های مجاور، اتخاذ روش هایی برای کاهش تضاد میان دو مقیاس ضروری به نظر می رسد.
در چنین مواردی ، باید تغییرات عمده ا ی در توده بنا انجام گیرد تا از حجم بزرگ آن کاسته شود و ساختمان با زمینه و محیط هماهنگی پیدا کند. در طراحی ساختار کالبدی این مجموعه ها بنا، به جز شکل کلی ساختمان و موارد مذکور،از لحاظ سیستم حمل و نقل عمومی، آسانسورها و محل استقرار راهروها از اهمیت خاصی برخوردار است. آسانسور مهم ترین عوامل خدماتی در این ساختمان ها است، زیرا تنها وسیله ارتباطی سریع و آسان با فضای باز اطراف است، ولی باید در انتخاب آن، عوامل متعدد بسیاری مد نظر قرار گیرد.
اسلاید 10 :
¨ ساختمان های پلکانی
ساختمانهای پلکانی به صورت پلکانی بر روی هم قرار می گیرند که یا بر دامنه تپه ها یا ساخته می شوند که احتمالا در کناره های تپه فرو می روند. یا در زمین های هموار تپه هایی ساخته انسانی، برپا می شوند.
ممکن است این ساختمان ها به صورت بلوکی های خطی باشند که از یک یا دو طرف پلکانی شده اند. یا در واقع عنصر اتصال دهنده قاعده ساختمان های بلند مرتبه باشند که گذار به واحدهای کوتاه مرتبه را میسر می کنند. ممکن است این ساختمان ها به جای اشکال هرمی، به صورت مخروط های وارونه ساخته شوند. آرایش پلان ممکن است خطی، مضری یا خمیده خطی باشد. یا به شکل چند ضلعی های بسته که در شکل زیر نمونه های مختلف آنها را می توان دید.